Varför håller inte hästarna?

loobah

Trådstartare
Jag har fått den uppfattningen att nästan inga hästar verkar hålla för ridning. Det känns som om att de flesta hästarna går sönder på olika sätt och vis hela tiden. Inflammationer, ryggont, knäskador.. Ja, allt möjligt.

Beror detta på att man inte rider dem korrekt från början? Tex för hårt och för mycket. Eller att man använder fel avelsmaterial? Eller beror det på att hästarna inte bär upp ryttaren i rätt form från början, utan går och belastar sig fel?

Förr i tiden så verkade hästarna hålla tills de var uppemot trettio år gamla. Men nu håller de ju inte alls lika länge?

beror detta på att det är mer hemmaavel nu än tidigare, en mer utbredd okunskap? Det vore trevlig om man kunde få igång en seriös diskussion om detta! för jag är faktiskt uppriktigt fundersam över varför?

/Loobah

Sv: Varför håller inte hästarna?

Tror det beror på för hård träning i ung ålder och för mkt träning på dåliga underlag...

Sen så var väl hästarna grövre och mer solida tidigare. Tålde väl lite mer.

Jag tror inte att många lyssnar på sina hästar i tid. Om du känner din häst jätteväl så märker du så fort den rör sig minsta lilla annorlunda. Kan vara svårt att avgöra om det är bara ont i en muskel eller något annat. jag har turen att ha fantastiska människor med världens hästkänsla runt mig och min ena tränare ser så fort något är annorlunda med min häst. Efter att ha ägt hästen i 7 år är jag ganska duktig själv på att känna när något är annorlunda.

Många märker nog inte detta utan piskar och sporrar på hästen när den inte går exakt som ryttaren vill när den kanske skulle behöva vila den dagen.

Det är bara vad jag tror. Även jag har funderat på varför veterinär klinikerna är överfulla med sjuka hästar.

För att det int efinns nån vettig ridutbildning i vårt land. folk rider som krattor för att ridksolorna lär dem rida som krattor. Då går hästar sönder....

Sen så var väl hästarna grövre och mer solida tidigare. Tålde väl lite mer.

Men varför avlar man på hästar som är mindre tåliga? Som har lättare att gå sönder.. De kanske är snygga att se på, men hur kul är det när de sedan inte funkar mer?

(ej menat som kritik, så du vet)

oftast tar vi dem för hårt och för tidigt nu för tiden tror jag

förr var svaret på allt -VILA-;) och sen sätta i gång igen å blev de lite skrangliga så lite vila igen och några påsar butta som man hade hemma;)

ridhästen såg annorlund ut förr oxå, nu avlar vi mer för en generellt bra ridhästmodell, på gott och ont

okunniga ryttare som inte kan sköta sin häst som den bör, tyvärr, kanske.. de tror de kan men tar inte hjjälp vid problem..

Jag har också funderat på det ganska mycket. Och jag kan nog hålla med. Att man inte har tillräckligt med "öga" för att se/känna när hästen behöver ta det lungt.

Och som Djurjouren säger, så beror det väl mycket på ridningen också. kan det vara så att det beror på att okunniga människor avlar fram hästar, som de sedan inte kan tillräckligt mycket för att få bra? (hänger väl ihop med ridutbildningen kanske)

Ja inte vet jag, men folk vill ju ha såna hästar... Marknaden osv..

Sen tycker jag det är en okultur att hålla på och spruta leder och medicinera hästen med gud vet vad, då vanlig hederlig vila skulle lösa problemet bara man ger hästen tid!

Och att man inte lyssnar på hästen. Om den protesterar så är den dum och korkad och vill ite jobba, så man slänger på graman och pelham och långa sporrar och tvingar den istället för att fundera på varför hästen beter sig som den gör..

oftast tar vi dem för hårt och för tidigt nu för tiden tror jag

förr var svaret på allt -VILA-;) och sen sätta i gång igen å blev de lite skrangliga så lite vila igen och några påsar butta som man hade hemma;)

ridhästen såg annorlund ut förr oxå, nu avlar vi mer för en generellt bra ridhästmodell, på gott och ont

okunniga ryttare som inte kan sköta sin häst som den bör, tyvärr, kanske.. de tror de kan men tar inte hjjälp vid problem..

Så du menar att aveln trots allt går frammåt och avlar på hästar med hållbarhet? Och att man helt enkelt förstör dem efteråt?

Kan ju ej uttala mig om det förstnämda.. då jag nog inte ens fanns på den tiden! :o Men om det var så, varför höll de bättre förr. Eller gjorde de det?
Vet ju ridskolehästar uppemot trettio år som fortfarande är verksamma.

Ja inte vet jag, men folk vill ju ha såna hästar... Marknaden osv..

Sen tycker jag det är en okultur att hålla på och spruta leder och medicinera hästen med gud vet vad, då vanlig hederlig vila skulle lösa problemet bara man ger hästen tid!

Och att man inte lyssnar på hästen. Om den protesterar så är den dum och korkad och vill ite jobba, så man slänger på graman och pelham och långa sporrar och tvingar den istället för att fundera på varför hästen beter sig som den gör..

Okunskap med andra ord. Men ansvaret verkar ju hänga mest på ryttaren iallafall om hur bra hästen ska hålla. Har fått känslan att det förr i tiden endast var proffs som utbildade hästarna, men att det är fler hemma-avel-personer som gör det idag. Detta är ju bara teorier från min sida.. Jag är inte riktigt insatt i unghästar och dess utbildning egentligen. Jag håller mig till äldre hästar.. men kan det vara så?

Mja.. jag tycker som sagt hästarna går för hårt i ung ålder. jag köpte min som 5 åring och knapt grundriden, och han har *pepparpeppar* inte haft så mkt som ett svullent ben....

Blir mörkrädd när jag hör om 5-6 åringar som står med kotledsinflammationer och pålagringar..

Jag tror på att skynda långsamt, ge hästen tid att bygga sig upp i lugn och ro. Men för många är pengarna och tävlingarna viktigare än hästens hälsa verkar det som.

Så du menar att aveln trots allt går frammåt och avlar på hästar med hållbarhet? Och att man helt enkelt förstör dem efteråt? japp.. typ i stort sätt..:smirk: Kan ju ej uttala mig om det förstnämda.. då jag nog inte ens fanns på den tiden! :o Men om det var så, varför höll de bättre förr. Eller gjorde de det? Höll bättre förr för att vi lät de vila om de blev halta och så "självmedecinerade vi dem" hemma på gården med lite butta som vi ändå hade i med.skåpet..Vet ju ridskolehästar uppemot trettio år som fortfarande är verksamma. Ta in dem på röntgen:banana: Hästar lär sig efter ett tag att avbelasta på annat ställe än där smärtan startat.. De är finurliga

nåja.. jag är inte allsmäktig å detta är bara min åsikt..:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Har också funderat mycket på det där! I mitt stall har vi tex en sjuåring som fick skador på gaffelbanden fram som treåring (hur vet vet. eller ägare ej) och som för bara ett halvår började ridas igen, efter att ha gått själv i plan mindre hage. Sen en femåring, som det bara har vart problem med leder, diffusa hältor och annat hela tiden också, så hon fick påbörja sin inridning först för ett halvår sen. Båda dessa är halvblod/fullblodskorsningar. Ägarna till hästarna är superkunniga, utbildade och den ena tävlingsinriktad.
Sen har vi min häst, som aldrig gått ett dressyrpass i hela sitt liv, som jag bara rider ut i skogen med och det ca 4-5 dagar i veckan, ur och skur, över stockar stenar och diken, och han har aldrig vart oförklarligt halt en dag i sitt liv! han har fått sårhältor för att han är en riktig klantskalle i hagen, men inga diffusa hältor eller nåt.
Så jag tror helt enkelt att det är vissa individer som är "sämre/svagare" helt enkelt. Vad det beror på? Vem vet?

För att det int efinns nån vettig ridutbildning i vårt land. folk rider som krattor för att ridksolorna lär dem rida som krattor. Då går hästar sönder....

Hej och hå. Jag bara funderar på vilken ridskola som tycker sig vinna på att dess hästar går sönder i tid och otid, vilket rimligen borde bli följden av att de lär sina elever rida "som krattor"...

Tänk på att ridskolor måste bära sig ekonomiskt, och trasiga hästar står bara och kostar pengar. (Och nej, ridskolor låter inte sina halta hästar gå tills de faller ihop. Även om en ridskola skulle vilja låta sina trasiga hästar gå lektion, skulle eleverna som ju betalar för sina lektioner välja annan ridskola med fräscha hästar. Alltså tjänar man ingenstans på att låta sina hästar gå sönder, och en ridskola är ju faktiskt beroende av att kunderna är nöjda.)

Sen är väl alla också barn i början. Jag skulle vilja se den tränare vars elever från första lektionen kan rida sina hästar i en ändamålsenlig form som inte sliter på hästen.

Klart att jag inte försvarar dålig ridning öht, men att påstå att samtliga ridskolor lär sina elever att rida som krattor kan jag (som ändå har sett ett stort antal ridskolor över hela landet) inte hålla med om.

Jag bor i en region med rätt många ridskolor, och har rätt bra koll på vilka som är ridlärare på dessa ridskolor.

Det finns ingen som rider vettigt. INGEN. Det finns massor av bra ryttare som inte är tillräckliga pedagoger för att kunna lära ut vad de gör. MEN hur ska man kunna lära ut något man inte själv behärskar?

Också på högre nivåer får Sverige kritik för att ryttarna rider för dåligt, d v s alla utom elitnivå rider som krattor. Hur ska vi kunna utbilda ryttare som rider väl, när vi inte har några ryttare som rider väl som kan lära ut?

Detta är givetvis en grov generalisering, men teorin håller om man går ut och tittar på ridskolornas lektioner. De som SKA kunna rida hästarna i form kan inte rida hästarna i form. Många vet inte ens vad ridning går ut på, förutom att hästen ska böja på nacken. Att lägga vikt på bakdelen är inget man lär ut, varken teoretiskt eller praktiskt.

Den här diskussionen: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=748565 tycker jag belyser problemet bra...

Senast ändrad:

tja, jag tror att det har många orsaker. främst tror jag att det beror på att om hästarna ska hinna gå kvaliten och breeders o.s.v så måste man börja utbilda hästen väldigt tidigt oavsett om den är klar för det eller inte. förr kallades hästen remont fram tills den va 6 år.

väldigt många har så bråttom. orkar inte hästen så kan man ju alltid rida på femte benet :crazy: inte så väldigt ovanligt :angel:

Jag håller faktiskt inte med... Jag vet ställen där eleverna inte vet om hästarna är fräscha eller inte. De förstår inte skillnaden och kan heller inte avgöra som hästen har ont någonstans eller inte. Just för att detta inte lärs ut...

Jag har funderat på det där också, den dagen man ska köpa ny häst vågar man verkligen det? Vet flertalet personer som har besiktat oändligt många hästar och kanske 2-3 har gått igenom men övriga ~40 har haft reaktioner eller hältor, bl.a. 4 åringar med hovledsinflammationer :crazy:
Min uppfattning är att man tar hästarna på tok för hårt, man tar inte hänsyn till individerna (växtperioder & bara ren vila för att huvudet ska få vila) utan alla årgångschampionat har blivit så oändligt mycket viktigare, men å andra sidan kanske det finns en anledning till att flertalet av dessa hästar sedan faller i glömska?
Dagens (blivande) tävlingshästar är ju avlade enbart på bra extriör, gångarter och ett bra "utseende" så att säga, psyket och hållbarheten verkar hamna i skymundan.
Nä, jag svamlar väl mest men det är väl ett känsligt ämne :D

Visst finns det mångder av skadade hästar och när man tittar närmare på hur det ser ut finns orsakerna där. Ridning/träning med för lite variation på underlag. Mjuk hage och mjuk manegebotten är inte bra i längden. Varierande underlag är ett måste för friska ben/leder/senor mm Felaktig utrustning är en annan orsak. Bett som är fel i storlek eller används med för hårda händer, Sadlar som inte passar hästen ger ryggproblem som i förlängningen även kan ge hältor. För mycket träning på hästar som inte är redo för det. För tidig inridning. Felaktig träning, hets att komma upp i svårare tävlingsklasser alldeles för fort.....Listan kan göras lång.
Bristande kunskap och en oförmåga att se hästen signaler är min sammanfattning.
Du har satt fingret på något mycket viktigt tycker jag. Hoppas det blir en bra diskussionstråd.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka