Varför hakar inte vi på travsporten?

Sv: Varför hakar inte vi på travsporten?

Men är inte det inte det bästa för hästen? Jag menar, om man gör det lättare för hästen att göra sitt arbete, då håller den ju längre för påfrestningen som ju faktiskt ridning/körning är.
Likaså så mår den gissar jag bättre mentalt om den märker att det arbete vi kräver av den går lätt att genomföra.

Ta tex när det gäller bett och betsling. Hade det inte forskats mer på det ämnet, då hade vi forfarande trott att rejält tjocka 2-delade bett var det absolut snällaste att stoppa i en hästmun. Och när sedan hästen gapade hade vi trott det var för att komma undan arbetet, inte för att hästen helt enkelt inte KUNDE stänga munnen pga att bettet var för tjockt.

Utvecklig är för mig oftast ngt positivt.

Utvecklig är för mig oftast ngt positivt.
Nja, kunskap är för mej någonting positivt. Utveckling kan även vara till det sämre.

Dock håller jag med om att forskningen på vissa områden gjort att vi idag vet mer om hästen än vad vi gjorde för 100 år sedan. Men innebär det verkligen att hästarna mår bättre idag än de gjorde för 100 år sedan? Jag är inte helt säker på det!!

Jag har själv haft aliminiumskor på hopphästar, då min fd sambo var hovslagare och vi testade en hel del med våra egna. Det gör ingen större skillnad tycker jag. Det var svårare att brodda i de lättare skorna än vad det är i "vanliga" järnskor det var en nackdel. Samt att skorna slets fortare så man fick byta dem oftare.
Tror inte att jag såg någonting direkt postivt i det hela faktiskt. Mina hästar hoppade inte bättre med lättviktarna än de gjorde med järnskorna.

jag har för mig att tomas velin tävlar sina hästar med aluminiumskor! det har han gjort i flera år.

Ja, varför har man inte lätta kuskar precis som inom galoppen? Har jag faktiskt alltid undrat!

Intressant!

Det du märkt bevisar ju då att det inte blir mindre fel med lätta skor.

Menar du kuskar i trav? Kanske gör det ingen skillnad om de är lättviktare när de sitter i en sulky? Dvs den kanske inte rullar lättare med mindre vikt på kusken.

När det gäller ridning så tror jag det beror på hästen om det är en fördel med lätt eller tung ryttare. Tittar man på eliten så går ju uppenbarligen vissa hästar lättare med en viss typ av ryttare (tung eller lätt). Men det är tycker jag, lika ofta som hästen trivs med mer tyngd än med lätt.
Beviset är ju att proffsryttarna ju ibland "byter" hästar som fungerar mkt bättre hos en helt annan ryttare.

Men ngt en ryttare borde ha problem med är om den har extremt lång överkropp med extremt korta ben. Eller?

Sen undrar jag då inom travet att dom lägger ner mängder med tid på att ha lättare skor eller inga skor eller vad det nu kan vara medans gubbarna i sulkyn fortfarande väger en hel del :smirk:

Det måste väl vara lika viktigt att hålla sig i trim för en kusk som för en jockey och det måste vara skillnad när kusken är så liten som Kolgjini eller stor och väger 90kg , eller?? Gör det inga sekunder om kusken är 20kg lättare kan man ju undra?

Dragkraft och bärkraft är det som du nog är bekant med stor skillnad på. Med bra sulk som rullar bra och med ett bra banunderlag verkar det inte gör så stor skillnad. Vi har en travtränare på Bergsåker som väger mycket, han är nog störst bland proffstränarna men det är en jäkla hästkarl och han har tagit över 1000 segrar trots allt och har tagit fram bra hästar av i stort sätt bara "skit". Framförallt kallblodstravare. MEN han har satt upp lättare kuskar när banförhållandena är dåliga - redan tung bana.

Här finns det en artikel om just detta ämne med den kusk jag har nämt i mitt inlägg. Heders åt honom :bow:

http://deliveryf.aftonbladet.se/vss/trav365/story/0,2789,1020380,00.html

jag personligen tror det inte är någon skillnad, tror t.ex. inte våran egna pensionerade travare skulle kunna springa fortare med mig i rockarden än en person på över 100 kg eller med en person som väger mindre än mig, runt 60 kg

Senast ändrad:

Tittar man på eliten så går ju uppenbarligen vissa hästar lättare med en viss typ av ryttare (tung eller lätt). Men det är tycker jag, lika ofta som hästen trivs med mer tyngd än med lätt.
Beviset är ju att proffsryttarna ju ibland "byter" hästar som fungerar mkt bättre hos en helt annan ryttare.

Jag tror inte det har så mkt med ryttarens vikt att göra. Tror att det har mer att göra med ridstil och personkemi.

Själv skor jag med jaktskor, lite lättare än vanliga och ger bättre överullning. Nästan alla hoppryttare i vårt stall gör så. Det har blivit fler och fler.

Mina aluminiumskor brukar hålla 2 veckor (trav), då är det ju bara att träna med järnskor och lägga på skorna till tävling och sedan ha dom till dom är utslitna och sedan sko om med järn mellan tävlingarna.
Fler ridhäst folk borde lära sig att "sömma om/sko på" en häst istället för att alltid ta ut en hovslagare varje gång hästen tappat en sko.
Sömmar man om innan tävling så är det betydligt mindre risk att hästen tappar den under tävlingen.'
Blir betydligt billigare också ;)

Jag tror att det finns viktigare saker inom hoppning än skorna. Ta en "vanlig" ryttare som exempel: Tänk på stackars Mia som skulle få lägga ner en förmögenhet på hovslagare bara för att hon vill vinna sin L:A. Det borde väll vara viktigare med tränare och bra kvalitet på utrustningen för att vinna, om vi utgår från att du har en bra häst.

Eftersom Mia blev ruinerad av hovslagaren fick hon sälja sin häst Brunte, till Petter, en duktig tävlingsryttare. Petter inleder med att köpa en sadel för 20 lakan, ge hästen tillsats foder, låta den stå inne i stallet hela tiden och ta på den lättviktsskor. Visst vinner Brunte ibland, men inte oftare än han gjorde med Mia.

Visst, de tävlade på olika nivå - men även ryttarna var på olika nivå.

Och hos vem tror du Brunte hade det bäst?

Jag har lättmetallskor bak på min häst. Min häst sliter inte sina skor alls mycket jag kan ofta ha lättmetallskorna både två och tre skoningar och min häst skos var 7-8 vecka. Så det är värt att pröva det funkar kanske inte på alla men på min funkar det. Hon rids måttligt (ingen hårdträning direkt, målet är lätta klasser på lokal nivå, både hopp och dressyr) 5-6 dagar i veckan på olika underlag, ganska mycket skritt på asfalt och hårda grusvägar eftersom jag måste ta mig via asfalt till de bra ridvägarna

Senast ändrad:

Själv skor jag med jaktskor, lite lättare än vanliga och ger bättre överullning. Nästan alla hoppryttare i vårt stall gör så. Det har blivit fler och fler.
Presterar ni bättre på tävlingarna då? Vinner ni mer nu enbart pga att ni har lättare skor?

Det handlar väl om ekonomi förmodar jag, alltså ett par lättmetallskor slits ju fortare, när mammas travhäst gick löp å hade såna skor så skoddes den om varannan vecka, hur hållbart ekonomiskt är det på en normal hobby hopphäst? Prispengarna i hoppsporten är ju inte speciellt höga direkt, inte på reginonal eller nationell nivå ivf om man jämför med travets prispengar. Så hur motiverat är det att ta ut hovslagaren inför en hopptävling, sko om hästen, tävla, sedan sko om den om ca 2 veckor igen, när prispengarna inte oftast går över 2000kr i första pris?
Jag trodde man ville finnas med i prislistorna och dessutom utveckla hästen. Varför ska man annars ut o tävla? Då kan man väl lika gärna stanna hemma och nöja sig med den lokala ridklubbens tävling, en gång om året.

Men att ha 5011 olika täcken o bandage och dyr burkmat till hästarna, det har man råd med

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix