Varför hakar inte vi på travsporten?

Sv: Varför hakar inte vi på travsporten?

Nu funderar jag ju och undrar bara lite, men förstår ju också att man inte har råd att använda dessa metoder när man kanske kämpar ändå för att få sin hobby att gå runt ekonomiskt.:angel:

Kan ju genast då tillägga att detta inte är nått som jag själv funderar på att prova, utan var mest var nyfiken på vad andra tror eller om de rent av provat eller sett resultat. :idea:

Och genom mitt senaste tillägg ville jag bara redogöra för mina egna tankar om vilken nivå detta borde eller inte borde förekomma på!:smirk:

Så det jag ville var att ha en disskusion kring ämnet eftersom att man använder tyngder vid träning, men väljer att inte gå längre? (inom ramarna för vad som är OK i djurskyddssynpunkt)

Hoppas att jag har klargjort mina motiv tillräckligt...:banana:

Tror det beror på hur mkt hoven växer. På en häst med normal horntillväxt och bra hovar, då tror jag inte alls hoven far illa med täta skobyten.

Angående tyngder så kan de ordineras av veterinär.
Jag vet en häst som opererats i bakknäna. Skadan var ngt veterinärer letat länge efter, dvs hästen var småskadad och man hittade inte det egentliga felet förrän skadan i bakknäna uppdagades.
Hästen i fråga gick som om den var framhjulsdriven, dvs använde sina bakben så lite som möjligt.
När hästen skulle byggas upp efter operation så fick den gå med tyngder på bakbenen. Först en liten vikt som sedan ökades ngt.

Vad jag vill säga är att om man då rakt av anser det vara djurplågeri att hoppa med tyngder, då borde de väl som anser det anse ovanstående också vara djurplågeri?
För med både konvalescenten och hopphästen vill man ju samma sak, man vill göra den starkare. Och får jag gissa så känner nog konvalescenten största obehaget av tyngderna i början, den var ju helt muskelfattig. Vilket hopphästen ju inte är.
En liten fundering bara. ;)

*lånar*

eftersom vi har ett stort underskott på hovslagare i Sverige skulle det nog vara svårt rent praktiskt att byta skor varanan vecka.
Hovslagarna har ju redan häcken full om man säger så...

Jag har hört flera hovslagare säga att de flesta allternativa skor som man använder inom travet inte skulle klara av den påfrestning som skon utsätts för i landningen (hopphäst) Samt att hopphästar behöver lite mer stabilitet i avstampet.

Sen finns det en annan aspekt. Hopphästnarna blir bara större och större. Både i höjd och vikt. En häst över 1,70 cm är inte ovanligt inom hoppningen, de hästarna kräver säkert mer av skon i hållbarhet oxå. Jag har själv en väldigt stor häst och han behöver ordentliga doningar på fötterna för att bära hans vikt. (hovslagarens ord)

Sen är det väldigt intressant om det skulle göra något på resultatet om man bytte sko. Jag är faktiskt tveksam till det. I hoppning vinner man pga vägvalet, följsam häst, och minst rivningar. Frågan är ju om hästen river mindre med en lättare sko....

Om det skulle vara så att hästen skulle riva mindre om skorna blev lättare, då skulle det ju löna sig att göra allt på hästens rygg lättare. Lättare ryttare, lättare sadel osv.
Men då blir man ju lite brydd när man tänker på fenomenet "karlhästar", dvs hästar som behöver en större ryttare med mer tyngd för att gå felfritt. Men en "lätt last" har ju de hästarna ofta mer nedslag än med "tung last" på ryggen.

Intressant det med att din hovis sa att hopphästar behöver kraftigare skor pga slitaget i hoppning! Har du mer intressant att berätta angående det?
Jag tränade min gammelpålle i flera år för en A-tränare, hans åsikt var att om man tävlade på den nivå jag gjorde (tom 1,20) eller högre och tävlade hela säsonger och tränade rejält, då slet det mindre på hästens ben om man även la sulor mellan hov och sko.

Trots att jag är tävlingsmänniska tycker jag att det är sjukt att man TILL VARJE PRIS måste vinna och använda massor med olika redskap till det.

Ja som rubriken lyder, Jag tycker att man kommit så mycket längre inom travsporten med mycket som vi inte ens har på diskussionsstadie. T.ex. vi hopptränar med tyngder i senskydden för att förbättra prestationen, men vi använder fortfarande JÄRNSKOR?:confused: Vilken höjdhoppare använder tex järnskor? Och dåå inom travet har man ju lättmetallskor, inte så hållbara men skulle lätt klara ett meeting eller två tävlingar.

eller används detta redan inom hoppsporten bara att jag har haft paus för länge?

Fler som har tänkt på detta eller andra saker?

Undrar det samma! Själv har vi lättviktsskor på våra hästar, vår hovslagare ville testa och se om de höl llika bra och satt lika bra som de "vanliga" järnskorna. Dessutom är de falsade vilket gör att man får ett mycket bättre grepp!

Intressant Baroya, har du märkt någon skillnad? Både resultatsmässigt och övrigt på hästens gångarter osv.

Sen finns det en annan aspekt. Hopphästnarna blir bara större och större. Både i höjd och vikt. En häst över 1,70 cm är inte ovanligt inom hoppningen, de hästarna kräver säkert mer av skon i hållbarhet oxå. Jag har själv en väldigt stor häst och han behöver ordentliga doningar på fötterna för att bära hans vikt. (hovslagarens ord)

Sen är det väldigt intressant om det skulle göra något på resultatet om man bytte sko. Jag är faktiskt tveksam till det. I hoppning vinner man pga vägvalet, följsam häst, och minst rivningar. Frågan är ju om hästen river mindre med en lättare sko....

Hmm, vad jag vet så är det de mindre och mindre hästar man är ute efter. En liten häst med mycket power som kan galoppera fort och göra snäva svängar. Sedan sitter ju inte det väsentliga i hästens höjd, utan i dess kroppsbyggnad. Och visst, jag förstår att en stor häst behöver större skor. Men med tanke på (bland annat) ASVH's avelsmål för ridhästen, kanske främst hopphästen då. Så vill de ju försöka avla fram en lite mindre häst, bland annat med tanke på att de flesta ryttare är och kommer i framtiden vara yngre tjejer.

Sen måste jag totalt hålla med Kopparberg ang. skorna. Jag menar, om skor gör "så stor" skillnad, så borde ju en viktminskning på ryttarna väga ännu mer.

Men det är ju inte det är höjden som är problemet för hopphästarna. Det är ju själva hoppbanans tekniska svårigheter som medför att hästen river.

:)

Tja, inte vet jag om man strävar efter mindre hästar. Tyska och holländska hästar förs ju in mkt i den svenska hoppaveln och de hästarna är ju inte speciellt nätta eller små.

Jag tror inte att en lättare sko skulle göra att hästen river mindre.

Ja som rubriken lyder, Jag tycker att man kommit så mycket längre inom travsporten med mycket som vi inte ens har på diskussionsstadie. T.ex. vi hopptränar med tyngder i senskydden för att förbättra prestationen, men vi använder fortfarande JÄRNSKOR?:confused: Vilken höjdhoppare använder tex järnskor? Och dåå inom travet har man ju lättmetallskor, inte så hållbara men skulle lätt klara ett meeting eller två tävlingar.

Jag tror att det är lite så att trav är mer ett spel. Det finns så mycket pengar att det MÅSTE gå bra. Vinner man inte kankse man går om misteom flera hundra tusen (inte så stor koll om det är just så mkt).
Känns som allt handlar okm pengar i travsporten. Tänk bara vilken sillnad det är att vinna ett lopp inom traven eller vinna en hopptävling på samma nivå. Hur många finns det inte som äger en travhäst bara för att tjäna pengar på dem men som knappt vet vad som är fram och bak.
Imon ridsporten är det någ för bökigt att ex byta skor på hästarna och det hästen får ju inte bätte hoppteknik om den har ngt lättare fötter..

Sen undrar jag då inom travet att dom lägger ner mängder med tid på att ha lättare skor eller inga skor eller vad det nu kan vara medans gubbarna i sulkyn fortfarande väger en hel del :smirk:

Det måste väl vara lika viktigt att hålla sig i trim för en kusk som för en jockey och det måste vara skillnad när kusken är så liten som Kolgjini eller stor och väger 90kg , eller?? Gör det inga sekunder om kusken är 20kg lättare kan man ju undra?

Intressant Baroya, har du märkt någon skillnad? Både resultatsmässigt och övrigt på hästens gångarter osv.

Nja, vi brukar skämta om det. Jag trillade av som attan precis efter vi bytte skor, för hästen var sjövild. Men faktum är att hon blev faktsikt kvickare i fötterna, kom lättare upp från marken. Men det är svårt att säga om det är skoningen eller om det är mycket tröning som gett resultat, jag tror att det är en kombibnation av det.

Hästen vågar behålla galoppen mycket bättre i svängarna eftersom att det är mycket bättre gerpp i de skorna. Det gäller inte bara vid hoppning utan vid vanlifgt markarebte oxå. Jag har en häst som har luftigare gångarter och vågar ta för sig mer.

Så visst har jag sett resultat, men jag tror oxå att det är en kombinatiuon av hård träning. Men varför inte hjälpa hästen så mycket som möjligt ?

Så visst har jag sett resultat, men jag tror oxå att det är en kombinatiuon av hård träning. Men varför inte hjälpa hästen så mycket som möjligt ?[/QUOTE]

Det är detta jag tycker, så lustigt att inte fler ser till hästen.
Visst byter man väl inte bara skor för hästens bästa utan det ligger ju även ett vinstintresse i grunden.

Men som jag skrev tidigare vilken höjdhoppare (eller elitidrottare som helst) vill ha järnskor?:confused:

Det bästa vore väl naturligtvis om hästen slapp ha skor över huvudtaget, men då håller det ju inte för ridning och sport...

Vilken trevlig tråd !:D :bow:

Gillar när ridfolk inte bara klankar ner på travet utan också kan se att det finns fördelar.

Precis! Ridfolket har blivit lite "den som har mest vinner!, vi hängre på våara hästar det ena med det andra. Men behöver vi verkligen detta, och varför för vi det ? kanske vettigare att lägga pengar på¨träbningar som faktsikt kan underlätta för hästar. Visst skall man hjälpa hästen till maximal persetation, men mest saker vinner faktskkt inte.

Själv är jag väldigt anti mycket saker. Rider bara med vanligt bett och träns och en vanlig sadel och skydd..

Nä, om man jämför med många andra sporter tycker jag att vi til och med försvårar en maximal prestation. Inte nog med det där med skor och etc. Många andra sporter har nolltolleras mot Alkohol, lite off topic nu kanske. Men alla dessa ryttare fester där alkoholen flödar, vilken annan svensk elit idrottare hade gjort detta, tror knappast att Stefan Holm går på fest dagen innan finalen? Visst det är en trevlig tradition som brukar bli trevlig, menfortfarande så sjunker den idrottsliga prestationen.

Jag tycker att travfolk hatr mycket vi bör ta efter, sedan finns det självklart saker som de oxå bör ta efter oss..

Kod:
--------------------------------------------------------------------------------

Precis! Ridfolket har blivit lite "den som har mest vinner!, vi hängre på våara hästar det ena med det andra. Men behöver vi verkligen detta, och varför för vi det ? kanske vettigare att lägga pengar på¨träbningar som faktsikt kan underlätta för hästar. Visst skall man hjälpa hästen till maximal persetation, men mest saker vinner faktskkt inte.

Själv är jag väldigt anti mycket saker. Rider bara med vanligt bett och träns och en vanlig sadel och skydd.. 

Nä, om man jämför med många andra sporter tycker jag att vi til och med försvårar en maximal prestation. Inte nog med det där med skor och etc. Många andra sporter har nolltolleras mot Alkohol, lite off topic nu kanske. Men alla dessa ryttare fester där alkoholen flödar, vilken annan svensk elit idrottare hade gjort detta, tror knappast att Stefan Holm går på fest dagen innan finalen? Visst det är en trevlig tradition som brukar bli trevlig, menfortfarande så sjunker den idrottsliga prestationen. 

Jag tycker att travfolk hatr mycket vi bör ta efter, sedan finns det självklart saker som de oxå bör ta efter oss..
:bow:
Håller med dej.
Visst kan utrustning hjälpa om man behöver det och vet exakt hur man ska använda den. Om man inte vet blir det lätt motsatt effekt, alltså värre av all utrustning.

Senast ändrad:

Hur gjorde jag det där :eek:
Den där rollertexten i förra inlägget alltså. Shit, vad tufft jag bara klickade lite ;)

Ja, man ser det ena skräck exenplet efter det andra ute på tävling., Åkar man till en Lokal hopptävling blir man nästan mörkrädd, och jag säger inte att alla gör det!

Men vi är väl alla överrens om att vi vill få ut en maximal prestaqtion ur både häst och ryttare på tävling, varför lägger vi annars ut så mycket pengar, både innan i form av träning, utrsutning etc och farmförallt på själva tävlingsdagarna. Det är inget billigt nöje, varför då sänka prestationen mer än nödvändiugt. Visst alla kan ha en dålig dag, men det kan man inte påverka i samma utsträckning!

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix