Varför hakar inte vi på travsporten?

D

Dalidah

Ja som rubriken lyder, Jag tycker att man kommit så mycket längre inom travsporten med mycket som vi inte ens har på diskussionsstadie. T.ex. vi hopptränar med tyngder i senskydden för att förbättra prestationen, men vi använder fortfarande JÄRNSKOR?:confused: Vilken höjdhoppare använder tex järnskor? Och dåå inom travet har man ju lättmetallskor, inte så hållbara men skulle lätt klara ett meeting eller två tävlingar.

eller används detta redan inom hoppsporten bara att jag har haft paus för länge?

Fler som har tänkt på detta eller andra saker?

Sv: Varför hakar inte vi på travsporten?

Vet folk som har hoppat med lättmetallskor på hästar, och vikter i skydd tas väl bort på tävling för att hästen ska få upp benen lättare då...

om lättviktsskorna inte är så hållbara innebär det ju lite extra arbete... kanske man inte orkar hålla på med.

Det handlar väl om ekonomi förmodar jag, alltså ett par lättmetallskor slits ju fortare, när mammas travhäst gick löp å hade såna skor så skoddes den om varannan vecka, hur hållbart ekonomiskt är det på en normal hobby hopphäst? Prispengarna i hoppsporten är ju inte speciellt höga direkt, inte på reginonal eller nationell nivå ivf om man jämför med travets prispengar. Så hur motiverat är det att ta ut hovslagaren inför en hopptävling, sko om hästen, tävla, sedan sko om den om ca 2 veckor igen, när prispengarna inte oftast går över 2000kr i första pris? Men i en travtävling där prispengarna är betydligt högre, mellan 10.000-50.000 kr i första pris o till och med högre beroende på lopp, då är ju det mer värt att ta ut hovslagaren betala denne och hoppas att sin pålle har en bra dag och springer in stålarna!

Det finns de som anväder det inom hoppsporten också.

Personligen skulle jag inte ha råd med ha ut hovslagaren varannan vecka, och som någen skrev så är prispengana helt andra inom travsporten, när man är hobbytävlingryttare i lättklass så är det inga prispengar att tala om då kan man ibland få vara nöjd med en grimma som pris och är den dessutom inte rosa och i ponnystorlek så är det bra pris :angel: .

inte så hållbara men skulle lätt klara ett meeting eller två tävlingar.
Nja, vet en Världcupsryttare som kom ut efter andra dagens världscupsklass och skorna hade inte klarat påfrestningarna utan vidgat sig extremt mycket och stack ut utanför hovarna. Det var ett rent under att hästen inte lyckats trampa av sig skorna. Han slängde skorna direkt... Det är extrema påfrestningar i landningarna efter ett hinder!

Håller med om att det är väldigt bra att snegla på travsporten, att lära från dem.
Vet även att Stig H Johansson ställt samma fråga, alltså varför hopphästar inte har lättmetallskor. Hans barn tävlar visst hoppning.

Frågan är om det har ngn betydelse om man skulle hoppa med lättmetallskor på hästen? Skulle det innebära färre nedslag? Eller bättre tid? Och om det blir det sista, behöver tiden förbättras, blir det den med lättmetallskorna som vinner tidshoppningen?
Vore intressant med forskning på ämnet!

Men jag håller även med alla som skriver att det skulle bli för dyrt att sko om en häst för tävling eller hålla den skodd med lättmetallskor då ju de slits mkt fortare.
Men det problemet kanske skulle gå att lösa genom att man lärde sig byta skor själv på hästen?

Ngt vi med ridhästar verkligen borde ta efter travet, det är att travet, trots hur värdefull hästen är, alltid låter hästen gå i hage. Jag har hört en mkt skicklig veterinär, som haft hand om vården på hästar i världsklass, både i trav, hoppning och dressyr säga att vissa ridhästar inte kan gå i hage, de springer sönder sig, vilket travhästar i stort sett aldrig gör.

Jag betvivlar inte att han har helt rätt i det påstående, men jag skulle vilja veta VARFÖR vissa ridhästar får total avsaknad av självbevarelsedrift i en hage? :confused:
Jag har haft en häst som var så som unghäst, han kunde rusa helt besinningslöst i hagen, vilket han tyckte var lek. Med resultat att han skadade sig. :crazy: Men han lugnade ner sig med åren.
Han är iofs den enda ridhäst jag träffat på som springer sönder sig i hagen, men jag har ju hört talas om många som ägarna påstår inte kan gå i hagen för att de har sönder sig. Och veterinären i fråga stöder ju det påståendet.

det med att dom säger att hästarna springer sönder sig i hagen är vell att dom skulle bli så glada för att dom inte annars får komma ut, en häst som går ute dagligen har inte det behovet av att springa som en dåre i hagen :p
sorry TS, blev lite OT ^^

varför klagar ni på ekonomin...

Hur tror ni hästarnas hovar mår av att bli omskodda var 14.e dag?

På tal om vikter på benen.
Oftats när vi talar om tyngder på benen sätter man dem p frambenen nere under knät runt senan osv.
Men det har kommit fram en studie att det påfrestar benen väldigt mycket och det ända hästen stärker är frampartiet och inte baken. Detta är möjligtvis bra för travare men inte speciellt bra för hoppare.

Utan man ska istället han vikter precis över knäna på frambenen. Då arbetar hästen bättre med baken och får en bättre rygg.
Såna vikter finns idag, men kostar typ 500euro och jag har inte aning om var man kan få tag på dem.

JA om travare hovar klarar av det, gör nog ridhästarna hovar också. Dessutom påfrestar lättare skor hovarna inte lika mycket.

Men man ska veta att travare och gloppörer för den delen blir verkade och skodda på andra sätt en ridhästar. Ridhästar skulle aldrig kunna bli verkade och skodda så för att fungera.

Men det finns ett alternativ med skor, nämligen jaktskor som är lättare.

varför klagar ni på ekonomin...

Hur tror ni hästarnas hovar mår av att bli omskodda var 14.e dag?

Men man byter väl mest ut skorna? Man verkar ju inte dem som om de hade gått 6-8veckor precis. Kan ju säga att med erfarenhet av mammas travhäst så tog inte de hovarna skada av att byta skor ofta vad vi kunde se. Hade de gjort det hade man ju märkt det på hästen. Iof så sprang väl inte hästen in några direkta pengar men det berodde nog mer på andra skador, som sårskador från hagarna o andra klantigheter vad det gäller den hästen.

Men man ska veta att travare och gloppörer för den delen blir verkade och skodda på andra sätt en ridhästar. Ridhästar skulle aldrig kunna bli verkade och skodda så för att fungera.

Men det finns ett alternativ med skor, nämligen jaktskor som är lättare.

Om det är för travares skoning där man håller en lång tå å en låg trakt så håller inte ens de för den sortens skoning, å vad jag har förstått så har även travet gått ifrån den sortens skoing mer o mer.

haha jovisst, du verkar ju inte hästen var 14.e dag bara för att den skos om.. Men man slår väl inte sömmarna i samma hål varenda gång?
Kan inte tänka mig att det är särskilt nyttigt för hovarna att få nya sömmar genomslagna varannan vecka. Känns ganska ovärt.

Men om man tar ett ekipage som tävlar på internationell nivå tex, då tävlas ju inte hästen varje helg utan kanske 1½ helg av 4?

Låt oss låtsas att denna häst tränas med järnskor och vikter, och vid tävling sätter man dit lättmetall skor och tar bort vikterna.

Tror ni att det gör en väsentlig (stavningen?) skillnad?

För det är ju ändå så att det handlar om 100 delar mellan vinst och silver...

allt det där är ju ganska individuellt. Det finns redan en del toppryttare som skor sina hästar med lättmetall skor, främst utomlands iofs. men det finns även en hel del travare som går med järnskor. Och ännu fler travare går barfota under loppen. Ska vi då bli så ivriga att vinna hoppningen så att vi tar av skorna under tävlingar...? Som någon sa tidigare, landningen frestar bra på hästens ben och man bör nog vara försiktiga med att exprimentera med skoningen. Har du en häst som funkar bra med järnskor så finns det väl egentligen ingen anledning att byta?

Alltså nu tänker jag inte på lokal/regional/nationell nivå!

Måste man ta nya sömtag bara för att man lägger om skorna? bara frågar helt vänligt.

Är du inte intesserad över hur gemene man resonerar så bör du få det att framgå redan i första inlägget.

Du borde göra en enkät på någon elit eller internationell tävling så får du kanske svar på dina frågot, det allra flesta av oss här är inte på den nivå så att svara för "dem" är ganska svårt och meninglöst.

Problemet är att travskorna är oftast specielt framtagna till att förbättre en travhästs rörelsemönster (snarare än att spara vikt). Vissa hästar inom travet har både järnskor och boots för att få bästa tänkbara rörelse mönster (även om det inte är optimalt med extra vikt på hästen så kan detta vara den absolut bästa lösningen på hästen). Eftersom det inte finns någon forskning (så vitt jag vet) på hur vikt på hovarna påvärkar hästen hopp teknink är det svårt att veta (Kanske vi tvärrt om borde sätta tyngre skor på en del??? vad vet jag) om det är en vinst eller ej. Det finns även travskor som ger bra grepp utan att störa rörelsemönstret lika mycket som broddar... det vore kanske något för hopphästar. Sedan är det vinklingen och längden på hoven som förrändrar steget. T.ex. har tyska dressyrhästar ofta högre hovar än vad som är brukligt på svenska hästar, detta för att få luftig gång.

En annan intressant dikution är ryttarens vikt, om man lägger ner så mycket arbete på att ta bort 1 kg på skornas vikt... vilken skillnad skulle det då göra med 10-20kg i ryttar vikt (skillnaden mellan de största grabbarna och de smalaste tjejerna i eliten borde ligga på ännu mer) kanske skulle vi gå över till vikt yhandikap även inom hoppningen som de har i galoppen?! :confused:

Gennerellt sett kan man nog dra slutsattsen att folk (på olika nivå) har provat med allehanda skor och eftersom det inte blivit någon stor "grej" inom hoppningen lär det ju inte ge några enorma resultat (då skulle folk snabbt ta efter).:banana:

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix