Sv: Varför hakar inte vi på travsporten?
Håller med om att det är väldigt bra att snegla på travsporten, att lära från dem.
Vet även att Stig H Johansson ställt samma fråga, alltså varför hopphästar inte har lättmetallskor. Hans barn tävlar visst hoppning.
Frågan är om det har ngn betydelse om man skulle hoppa med lättmetallskor på hästen? Skulle det innebära färre nedslag? Eller bättre tid? Och om det blir det sista, behöver tiden förbättras, blir det den med lättmetallskorna som vinner tidshoppningen?
Vore intressant med forskning på ämnet!
Men jag håller även med alla som skriver att det skulle bli för dyrt att sko om en häst för tävling eller hålla den skodd med lättmetallskor då ju de slits mkt fortare.
Men det problemet kanske skulle gå att lösa genom att man lärde sig byta skor själv på hästen?
Ngt vi med ridhästar verkligen borde ta efter travet, det är att travet, trots hur värdefull hästen är, alltid låter hästen gå i hage. Jag har hört en mkt skicklig veterinär, som haft hand om vården på hästar i världsklass, både i trav, hoppning och dressyr säga att vissa ridhästar inte kan gå i hage, de springer sönder sig, vilket travhästar i stort sett aldrig gör.
Jag betvivlar inte att han har helt rätt i det påstående, men jag skulle vilja veta VARFÖR vissa ridhästar får total avsaknad av självbevarelsedrift i en hage?
Jag har haft en häst som var så som unghäst, han kunde rusa helt besinningslöst i hagen, vilket han tyckte var lek. Med resultat att han skadade sig.
Men han lugnade ner sig med åren.
Han är iofs den enda ridhäst jag träffat på som springer sönder sig i hagen, men jag har ju hört talas om många som ägarna påstår inte kan gå i hagen för att de har sönder sig. Och veterinären i fråga stöder ju det påståendet.