Sv: Varför gör han såhär?! *film*
Varför står han och slänger såhär med huvudet? igår gjorde han det även vid ridning vilket gör att han knappt går fram, dessutom blir de obalanserat när han slänger med huvudet han slår dessutom rellativt hårt när han står på gången......
Brukar han alltid "gnufsa" med mulen när han slänger med huvudet?
Vill han dra nosen i backen som en Myrslok ute i hagen?
Jag hade åkt o kollat halskotpelaren om jag var dig alt ev allergi....
Dessa "ticks" kan vara en reaktion på att den stora nerven i halskotpelaren är skadad o det kortsluter i nerven, därav ticksen........
Jag har nämnligen en gammal tävlingshäst som började likadant för några månader sen.... Från ingenstans kom dessa ticks... Fast min slänger inte så mkt med huvudet utan det ser mer ut som att han rycker till, som om han fått en stöt på mulen... men det kan ju kanske skilja sig berorende på var skadan sitter....
Han är 20 år o TIPPTOPP i övrigt. Röntgade benen förra året, ua, på en 20-åring som tävlat högt i dressyren, är 175 o rejäl
Han är total-kollad på 3 olika djursjukhus, men ingen kan hjälpa honom...
Summan från alla 3 ställen är att det troligtvis hänt ngt längst ner i halskotpelaren som inte går att röntga pga bogbladet... Att det är en skadad eller förslitningar i 7/8:e halskotan som påverkat/skadat stora nerven som kortsluter o utlöser dessa ticks...
Han väntar på papprena från försäkringsbolaget o går nu på bete inför kommande stund..
Vi utredde även honom för bla headshaking-syndrom, allergi, problem från fyggen MM
Det kan vara så enkelt att din häst är allergisk mot ngt, att det är det som utlöser dessa ticks
Han ska då äta kotizon-tabletter i 2-3v och bli helt återställd
Det kan vara ngt i fodret, hagen, stallmijön el dylikt som han reagerar på!
Hoppas du får ordning på det, men jag hade abslout kollat utt det!