Varför gör han såhär?! *film*

Madde_padde

Trådstartare
Varför står han och slänger såhär med huvudet? igår gjorde han det även vid ridning vilket gör att han knappt går fram, dessutom blir de obalanserat när han slänger med huvudet :cry: han slår dessutom rellativt hårt när han står på gången......

Han gör annars bara såhär i stallet och inte varje dag vad kan de vara de verkar ju vara något som irriterar honom.
Inte jätte bra kvailite på filmen tyvärr men

http://www.youtube.com/watch?v=uq4pGOcozYw

Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Någon irritation i öronen tex:confused: Eller nacken eller huvudet öht. Svårt att säga. Har något hänt, har han fått något smäll mot huvudet? Han han något sår eller skada i nacken bakom öronen, där grimman/tränset ligger?
Allergi, eller problem med bihålor?

Öronen är dock det jag först tänkte på.

Varför står han och slänger såhär med huvudet? igår gjorde han det även vid ridning vilket gör att han knappt går fram, dessutom blir de obalanserat när han slänger med huvudet han slår dessutom rellativt hårt när han står på gången......

Brukar han alltid "gnufsa" med mulen när han slänger med huvudet?
Vill han dra nosen i backen som en Myrslok ute i hagen?

Jag hade åkt o kollat halskotpelaren om jag var dig alt ev allergi....

Dessa "ticks" kan vara en reaktion på att den stora nerven i halskotpelaren är skadad o det kortsluter i nerven, därav ticksen........:(

Jag har nämnligen en gammal tävlingshäst som började likadant för några månader sen.... Från ingenstans kom dessa ticks... Fast min slänger inte så mkt med huvudet utan det ser mer ut som att han rycker till, som om han fått en stöt på mulen... men det kan ju kanske skilja sig berorende på var skadan sitter....

Han är 20 år o TIPPTOPP i övrigt. Röntgade benen förra året, ua, på en 20-åring som tävlat högt i dressyren, är 175 o rejäl :bow:

Han är total-kollad på 3 olika djursjukhus, men ingen kan hjälpa honom... :confused: Summan från alla 3 ställen är att det troligtvis hänt ngt längst ner i halskotpelaren som inte går att röntga pga bogbladet... Att det är en skadad eller förslitningar i 7/8:e halskotan som påverkat/skadat stora nerven som kortsluter o utlöser dessa ticks... :(
Han väntar på papprena från försäkringsbolaget o går nu på bete inför kommande stund.. :cry:

Vi utredde även honom för bla headshaking-syndrom, allergi, problem från fyggen MM

Det kan vara så enkelt att din häst är allergisk mot ngt, att det är det som utlöser dessa ticks ;)
Han ska då äta kotizon-tabletter i 2-3v och bli helt återställd :laugh:
Det kan vara ngt i fodret, hagen, stallmijön el dylikt som han reagerar på!

Hoppas du får ordning på det, men jag hade abslout kollat utt det! ;)

Ja, öronen verkar vara irriterade på honom. En långsökt tanke men...fårskinnet på grimman. Vår häst hatar grimmor med fårskinn, fnyser och skakar på huvudet när en sådan kommer på. Vi brukar skoja med att hon är allergisk mot fårskinn. Har du något sådant på tränset också kanske eftersom han även började vid ridning? Vad händer om du binder upp honom i halsrem som inte ligger runt nacken utan längre ner på halsen? Ta ett stigläder om halsen som en martingalring och bind upp honom i det.
Har du kollat tänderna?

För några månader sedan började min häst att ruska mkt på huvudet när hon fått på sig tränset.Min ET var ut och kände på henne,hon var då mkt spänd i nacken,har nu fått 2 beh och ruskar inte längre på huvudet på de viset.Har ngn ET kikat på din häst?.

Sådär gjorde Loppan när de tagit bort hennes öga. Vi rotade runt i hennes öra och där hittade vi en stor tuss med bomull som blivit kvar efter operationen!

Kanske har din häst fått nåt sår inne i örat som kliar? Ta en torr handduk och torka ur öronen ordentligt!

Hej!

Lite frågor...

Börjar han göra så här direkt när du bundit upp honom eller kommer det när han stått en stund?

Oavsett skulle jag börja träna bort detta från marken först, det som inte fungerar på marken brukar oftast inte fungera i sadeln. Från marken ser du hela hästen och kan lättare hjälpa honom.

Bara en observation... han grejsar väldigt med mulen.. precis som hästar gör när det kliar eller man kliar dem.. för skoj skull skulle jag klia honom systematiskt över hela kroppen för att se om det blir något gensvar.. speciellt under buken, bakdel där de inte kommer åt så bra själva. Med tanke på att han gör detta när han står uppbunden och rids och därmed inte kommer åt att klia sig kanske det är något som irriterar honom ..

Men om vi nu föreställer oss att det bara har blivit en ovana så finns det givetvis många olika sätt att jobba med detta på.

Själv jobbar jag med klickerträning och skulle i första hand valt detta då jag tycker det är en väldigt effektiv metod. Klickertränar du själv eller känner någon som är duktig på detta så skulle jag rekommendera det.

Annars...detta är bara ett exempel och vad varje häst svara på är ju olika från individ till individ.

Jag skulle jag börja med att ta bort så många störande stimuli som möjligt i miljön, såsom stänga av radion, plocka bort eventuellt springande ungar och hundar mm. :D

Träna honom att stå där han ska stå utan att binda upp honom. Stå brevid hästens huvud med ansiktet vänt mot honom. ha honom i grimskaft, helst hängande om möjligt. Skulle han börja trixa med huvudet. Be honom ta ett eller några steg bak och sedan gå tillbaka fram igen. Säg absolut ingenting. Var bara lugn, tyst, systematisk, se inte på honom utan be bara om något steg bak några steg fram. Läs av honom så att han inte hinner sätta igång för mycket huvudtrix..försök förekomma honom...nu börjar han..backa direkt..fram direkt.. Gör detta tills intervallerna mellan huvudslängningarna blir längre och längre.. Avbryt när du märker en förbättring.. Ta en paus.. öva senare eller nästa dag igen.
Din roll: Du lägger in ett oförenligt beteende. Svårare att gå fram och tillbaks och samtidigt slänga med huvudet. Viktigt att du bara koncentrerar dig på några steg bak..några steg fram.. inga kommandon ingen röst ingen blick ingen irritation eller andra känslor inkopplade. Ta själv ett djupt andetag och var lugn och focuserad.. låt det ta sin tid, ha tålamod.. Prova med olika tempon, slänger han när du går bak och fram.. öka tempot.. Däremellan när han står var helt kolugn så skillnade mellan att stå still och gå fram och tillbaks blir markant..
Öva alltid på samma ställe..tills det fungerar här.. sedan kan du avancera med andra platser eller lägga lösa grimskaft över boxkanterna ( en fejkad uppbindning ..öva på detta osv..

Lycka till!

Slår han mer med huvudet när han är lös? dvs, hela vägen uppifrån och ner?

Jag hade först kollat öronen och mulen och sedan gått vidare med nacken och ryggen, det ser tyvärr ut precis som min häst som hade headshaking syndrom:(

Jag skulle inte rida mer innan han har kollats upp, det kan bli farligt, min häst gick omkull flera gånger när hon skakade som värst. Som tur var satt ingen på utan det hände i hagen.

Hade en kollega som berättade att deras ridskoleponnies hade börjat kasta med huvudet/ ticksa och det rörde sig om allergi.... Kur med kortizon samt bytte stall så blev dom bra ;)
Dom utvecklade en allergi mot höns el dylikt då dom stod då i ett gammal höns-stall.....

Kan ha fått ngt i örat som "krypit" ner långt i örongången.....
men jag skulle tro att det beror på ngt annat att han lägger öronen bakåt... snarar att han är frustrerad över det som nu besvärar honom.....

Han håller hela tiden på med mulen... Vill han klia mulen mot vägg/golv om han kan/får?

Headshaking-syndrom?

Nevrologiskt problem som uppkommit genom akut skada eller förslitningar?

Eftersom han inte vill gå fram vid ridning o tappar balansen så hade jag inte ridit på honom innan du vet varför han gör som han gör.. :( Han kan gå omkull m dig under....

Senast ändrad av en moderator:

Kolla i hans/Hennes öron så det inte är parasiter eller dyligt och kolla tänderna det kan kanske vara så änkelt att det är en vcass tand som skär ion i sidan och därav ryckningarna. Kolla med din veterinär. Lycka till.

Det ser oxå ut som fåglarna iriterar hästen.. hehe

Det finns väl något som heter headshaking syndrom.. Vet dock inte hur det artar sig men det var en tanke som slog mig.

Han verkar irreterande över öronen, mest på vänster sida framifrån. Hoppas ni hittar felet. :)

Insekter??????

nej inte de de är insektsfritt....

KL

tack för alla svaren :D ska sätta mig in i de lite mer läsa lite till och fundera hur ja ska gå vidare, jag tror inte de är ren dummhet då han ser "besvärad" ut av det, kliar mer än gärna om han får stannar även vid ringning för att klia näsan, trode ett tag på allergi då snoret rann samtidigt, men nu har han vart "torr" i näsan, som på filmen men håller endå på :(
Går även gärna och "snusar" i mig när man går någonstans, sätter huvudet i min tröja och andas så... märkligt nog blir de något bättre då....

Kolla i hans/Hennes öron så det inte är parasiter eller dyligt och kolla tänderna det kan kanske vara så änkelt att det är en vcass tand som skär ion i sidan och därav ryckningarna. Kolla med din veterinär. Lycka till.

men borde han inte hålla på i hagen,boxen osv oxå då?!

Hade en kollega som berättade att deras ridskoleponnies hade börjat kasta med huvudet/ ticksa och det rörde sig om allergi.... Kur med kortizon samt bytte stall så blev dom bra ;)
Dom utvecklade en allergi mot höns el dylikt då dom stod då i ett gammal höns-stall.....

Kan ha fått ngt i örat som "krypit" ner långt i örongången.....
men jag skulle tro att det beror på ngt annat att han lägger öronen bakåt... snarar att han är frustrerad över det som nu besvärar honom.....

Han håller hela tiden på med mulen... Vill han klia mulen mot vägg/golv om han kan/får?

Headshaking-syndrom?

Nevrologiskt problem som uppkommit genom akut skada eller förslitningar?

Eftersom han inte vill gå fram vid ridning o tappar balansen så hade jag inte ridit på honom innan du vet varför han gör som han gör.. :( Han kan gå omkull m dig under....

lite fle formulerat av mig kanske, de är främst jag som tappar balansen i ridningen när han gör så...
och jo han kliar mer än gärna mot saker i stallet och under ridning mot benet om han får.

blev allergihästen snorig och sånnt eler var de "bara" ryckningar?

de ororar mig även att de enligt min uppfattning blir värre om jag rycker manen vid nacken... och som här om dagen skulle jag klippa han i nackan och han skakar då så resultatet blir väldigt bristfälligt..

har oxå oroat img för head shaking.... :crazy::cry:

framförallt ser han s besvärad ut när de blir såhär :cry:

Kolla up tänder, öron, nacke, rygg.
Det är vanliga symtomvid tand problem det du beskriver (kan klart vara något annat) men som sagt är det värt att kolla.

de är sant kan ju vara ett alternativ oxå :)

han är oxå i perioder svårtränsad.....

Har dock bara hästen på foder inte "min min" häst....

Jag är nästan helt säker på att det är flugor som lagt ägg i hans öron. De är svarta och syns inte alltid. Ta en bomullstuss och stryk i hans öra så kommer du se att det fastnar små svarta prickar. Ibland spricker äggen och då kommer det blod på tussen. Prova smörja runt, och i örat med Skillingarydsalva. Det hjälper. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 595
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar