Sv: Varför gör han såhär?! *film*
en ny häst för mig har bara kännt honom sen april.
Men han är inte kollad av vet.
Detta kommer och går enligt uppgift inget nu under vintern i princip...som jag förstått det
Med den informationen skulle jag tro att det är headshakingsyndrom fast årstidsbunden.
Prova att ha en flugmask som går ner över nosryggen och täcker öronen dygnet runt den närmaste tiden och se om det blir bättre.
Ytterligare en sak att prova är att sätta grimman och nackstycket längre bak så att det inte ligger precis bakom öronen.
På min häst, när hon fortfarande kunde ridas, så tog jag bort pannbandet på tränset och satte nackstycket en dm längre bak än normalt. Det fungerade en tid tills hon var så påverkad att hon kastade även utan något tryck alls.
Man vet inte säkert varför vissa hästar får hedshakingsynrom men en teori är att det är en nerv i nacken som kommer i kläm, därav de "tics" liknande symtomen.
De kan helt enkelt inte hejda sig med viljan.
Vissa får problem så fort det blir varmt, andra av insekter, andra av när det är mycket pollen/damm i luften vissa av solljus eller riktigt starka lampor.
Ytterligare andra, som min får så stora besvär året runt att de inte kan överleva
Man ska försöka förebygga det så mycket som är möjligt eftersom kasten i sig gör att hästen får muskelbristningar och sträckningar hela tiden, kroppen går helt enkelt sönder av de kraftiga kasten. Min hade så ont i kroppen sista tiden att hon inte ens ville bli borstad, då gav jag upp och lät henne somna in.