Varför gör han så?

muppia

Trådstartare
Jag bor med en tjej som har en malle, han har varit tjänstehund i 4 år, slutade i somras, innan jobbade han 3 dagar i veckan alt nätter.

Jag gick ut med honom och Knasen ihop, hade funkat bra men vid ett tillfälle så gjorde han utfall mot en gubbe, varför vet jag inte, jag stod med ryggen mot honom, stod mot väggen för att kasta bajspåsen och då ryckte det i kopplet o jag hörde honom morra/skälla så jag instinktivt räckte fram handen och nuddade hans hals (var på väg att ta tag i nacken för att dra tillbaka honom istället för att kampa i kopplet) och då högg han mig i handen (allt hände på mindre än 1 sek, fort gick det iaf. Direkt efter sträckte jag på mig och gick mot honom och han blev lite trängd av mig. Då visade han tänderna men sen vände han bort blicken och jag släppte det då direkt.

Enligt matte hade han aldrig gjort så. Möjligen kom gubben för nära oss, eller så såg hunden inte mig som någon som får korrigera honom (än...).

Resultat: Sjukhusbesök, hål i en muskel (mellan tumme och pekfinger) och antibiotika i tio dagar. Matte betalade allt, hon insisterade på det.

Jag anser att det var bra att han bet mig istället för gubben om han nu var på väg att göra det. Nu har det gått 7 dagar och handen har läkt jättebra.


Jag tog med detta eftersom jag inte vet om det kan ha betydelse, lika bra att ta hela historien.

Hunden är jättesnäll och glad annars, social och han vill att jag ska kela med honom, dyker huvudet i mina knän eller mellan benen på mig om jag står upp. Eftersom den händelsen inte kändes som nåt som hände med flit utan att han inte alls tänkte själv (ja man har ju hört att mallar agerar innan de tänkt klart ;) ), jag ser det som en olyckhändelse och är inte rädd för hunden, han var sig själv igen när vi kom hem från promenaden.

Idag gjorde han nåt skumt, han kom till mig och ville kela, jag satte mig på golvet och då rullade han sig o låg på ryggen o jag klappade honom. Han slickar gärna men idag så började han "nafsa", inte bita eller nafsa utan bara håller i handen försiktigt med tänderna. Jag rycker inte ifrån eller tar bort handen utan är stilla. Enligt rumskompisen har han aldrig gjort så med nån annan. Bara mig. Så det här är nytt för både henne och mig.
Säger jag "nej, gå bort" så gör han det. Så han lyssnar ju på mig... När han kommer till mig så har han öronen bakåtstrukna och låg svans och jag tolkar det som att han visar sig undergiven alt att han inte är farlig.

Har ni några spekulationer?
Jag går inte ut med hunden längre utan hon löser det själv för säkerhets skull eftersom det var ett underligt beteende av honom. Men i övrigt har det inte varit problem alls.

Jag är inte ute efter att få hunden eller ägaren halshuggen utan är nyfiken på varför han gör så? Jag har ju inte haft med så många hundar att göra och är därför inte bra på att läsa kroppspråket, dessutom har olika raser olika sätt att kommunicera tycker jag.
 
Sv: Varför gör han så?

För mig låter det som en vanlig överslagshandling. Nerverna kan inte riktigt styra hundens impulser. Tror inte man ska lägga så stor vikt på själva händelsen eller överanalysera. Det är väl som du skriver, typiskt mallarna, att bara agera och sen tänka :D
 
Sv: Varför gör han så?

När odågan hemma VERKLIGEN vill mig något så tar han tag runt handleden och försöker visa (ja det blir lite konstigt när hunden är 30cm hög :D ).

Han "naggar" även mig ffa på kvällarna innan vi ska sova, ungefär som när han putsar sin egen päls. Jag tolkar det som ett socialt beteende, han är i övrigt mycket trevligare mot mig än t ex husse.
 
Sv: Varför gör han så?

Håller med ovanstående. Min gamla farbror här hemma kan med "nagga" tillbaka om vi gör nått som han tycker är riktigt mysigt
 
Sv: Varför gör han så?

Håller med. Och rent generellt så kan det vara klokt att inte ta i en upprörd malle fysiskt utan hellre använda rösten. De är ganska snabba att omrikta och bita föraren om de t ex har låst in på en annan hund.

Däremot att nagga och gnaga, det är ju ett omvårdande beteende som hunden använder när den vill gosa.
 
Sv: Varför gör han så?

För mig låter det som en vanlig överslagshandling. Nerverna kan inte riktigt styra hundens impulser. Tror inte man ska lägga så stor vikt på själva händelsen eller överanalysera. Det är väl som du skriver, typiskt mallarna, att bara agera och sen tänka :D


Håller med ovan helt.

TS:
Att han sedan vill hålla din hand i munnen ett par dar senare är väl inga konstigheter. Han var social. De har ju inga händer att ta i saker med. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför gör han så?

Håller med. Och rent generellt så kan det vara klokt att inte ta i en upprörd malle fysiskt utan hellre använda rösten. De är ganska snabba att omrikta och bita föraren om de t ex har låst in på en annan hund.

Däremot att nagga och gnaga, det är ju ett omvårdande beteende som hunden använder när den vill gosa.

Det ska jag definitivt tänka på, men det var en ren reflex av mig att ta i honom, jag visste inte hur långt koppel jag hade i handen nämligen. Nåt hände mellan min hund och honom och han flög på honom (tror min försökte ta över leken istället för att leka på hans villkor) och då bet han ifrån men slutade inte efter ett bett, att säga ifrån hjälpte inte, ägaren fick plocka bort honom. Men vi har sett till att de inte leker med varandra så funkar det bra och så bor de i varsitt rum när vi inte är hemma. Jag har inte träffat många mallar men de jag träffat är trevliga tycker jag. Även den här hunden ;)
 
Sv: Varför gör han så?

Och så svarar resten, intressant att "gnaga"/nagga är ett socialt beteende som har innebörden gos. Då ställer jag mig frågan, varför naggar han på mig men inte någon annan? Det är jag mest nyfiken på, speciellt nu när det verkar vara ett positivt beteende :laugh:
 
Sv: Varför gör han så?

Och så svarar resten, intressant att "gnaga"/nagga är ett socialt beteende som har innebörden gos. Då ställer jag mig frågan, varför naggar han på mig men inte någon annan? Det är jag mest nyfiken på, speciellt nu när det verkar vara ett positivt beteende :laugh:


Hm ja, det kan man fråga sig. Min malletik naggar mest på mig men kan tänka sig att nagga på husse ibland :) Ingen annan även om hon är en mkt social och vänlig hund. Hanen hånglar med alla frivilliga (fråga Aliide ;)).

Han tycker väl om dig och vill visa det. Om han inte naggar/gnager på ägaren kanske det beror på att hon har avstyrt det beteendet för att hon inte uppskattar det?
 
Sv: Varför gör han så?

Hon hade aldrig sett honom göra så nämligen så hon har inte avstyrt beteendet. Han slickar mycket men inte mer än så. Kul att han gillar mig iaf :D
 
Sv: Varför gör han så?

Hm ja, det kan man fråga sig. Min malletik naggar mest på mig men kan tänka sig att nagga på husse ibland :) Ingen annan även om hon är en mkt social och vänlig hund. Hanen hånglar med alla frivilliga (fråga Aliide ;)).

Han tycker väl om dig och vill visa det. Om han inte naggar/gnager på ägaren kanske det beror på att hon har avstyrt det beteendet för att hon inte uppskattar det?

Hångla och hångla. Hånglet var väl med ett efterspel? :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp