Varför gör han så?

Smurfoff

Trådstartare
Har en islandshäst som vi har haft i 10 år och han har alltid varit som han är.. Gillar att testa nya ryttare.. Jag har inte ridit honom på ca: 1 år (är mammas häst) och tänkte att idag ska jag ta en tur!

Han är inte rädd för någonting utan han bara dummar sig..

Idag möter vi en stor traktor. Jag stannar honom vid vägkanten och han är helt lugn.. När traktorn kör förbi så får han fnatt och springer full galopp hemåt.. Jag drar i en tygel och sparkar på han så han vänder tillbaka..

Sen möter vi en bil och han gör samma sak!! Ger han ett rapp och vänder honom igen...

På vägen hem försökte han sticka hela tiden, han steppa och kunde inte ens skritta.. Så varje gång han börja springa så vände jag honom och sprang bortåt.. Fick göra så ca: 10 ggr sen fatta han att det inte var lönt att springa och då skrittade han hem.. Vi mötte både traktorer och motorcyklar och han gjorde ingenting..

Var det bara att han ville testa mig då jag inte ridit honom på länge? Han gör så mot min mamma med.. Men bara när man rider själv.. och han försöker alltid springa hemåt.. Han hatar att ridas ut med ensam..Men han måste lära sig!!

Sv: Varför gör han så?

Men om han hatar det, måste ni rida ut honom ensam då? Det låter ju verkligen som att leta bråk, har ni haft honom i tio år och han på tio år inte vant sig vid att vara ute själv, så får ni kanske leva med att han helt enkelt är sån.

Jag tycker att det låter som en häst som inte är trygg med sin människa.
Just orden sparkar på och rap med spö känns inte direkt något som skapar trygghet hos en häst.
Vad är du ute efter? En häst som lyder dig för att den är rädd för sparkar och slag eller en häst som följer med dig ut på tur för att den vill samarbeta med dig?

Han är inte rädd för någonting utan han bara dummar sig..
Var det bara att han ville testa mig då jag inte ridit honom på länge? Han gör så mot min mamma med.. Men bara när man rider själv.. och han försöker alltid springa hemåt.. Han hatar att ridas ut med ensam..Men han måste lära sig!!

Tycker inte det låter som att han inte är rädd för någonting och låter inte som att han dummar sig heller. Låter som en osäker häst.

Uppenbart dåligt självförtroende och litar inte på er som ryttare helt enkelt och föredrar att vara hemma eller ha med en kompis ut. Inte lär ni få upp hans självförtroende genom att hålla på så heller.

Man ska givetvis inte tolerera att hästen vänder och sticker men då är man lugn, gör ingen grej av det och vänder tillbaka och rider på bestämt. Lugn och bestämd, det går faktiskt att vara utan att spöa upp hästen eller göra hetsgalopper åt andra håll etc eller vad det nu var du gjorde för att hästen vill hem.

Lugn bestämd och med blicken dit man ska och lär dig parrera hästen när den försöker vända om etc, vill hästen hem snabbt så sysselsätt hästen på annat sätt, träna på något osv. Och jag vet mycket väl om hur jobbigt det kan vara när hästen vill springa hem i full fart, det är ett jobbigt problem.

Sen möter vi en bil och han gör samma sak!! Ger han ett rapp och vänder honom igen...
Jag blir så arg när folk gör såhär, man slår inte hästen för att den blir rädd. Det är fel och lär inte göra hästen mera säker. Och hur säga att han bara dummar sig när han uppenbart är så osäker ute själv. Usch.

Ha inte med spöt om du tänker slå hästen med det, då är det bättre du lämnar det hemma. Det är inte sånt man har spöna till.

Senast ändrad av en moderator:

Men han är inte RÄDD för sakerna!! För han bryr sig inte när traktorn kommer mot honom.. Det är när den kört förbi han springer hemåt.. Eller om man vänder honom så reagerar han inte mot traktorn.. Det är bara för han vill ha en anledning till att springa hem!

En häst måste väll endå kunnas rida ut med själv?? Visst han tycker inte det är världens roligaste men om man ej kan rida honom själv ute så får han stå hela tiden istället för det inte är så många som rider ut.

Det är därför jag frågar här.. För jag gör säkert fel! Jag blir bara så arg när han gör så.. För jag känner denna hästen... Han är verkligen inte rädd och har lågt självförtroende.. Tvärt om... Han vill gärna ta över och "bestämma"

När man rider ut med andra så är han tokpigg och vill bara dra iväg och vara först.. Men sån har han alltid varit så det kanske bara att "stå ut"

Varken jag eller min mamma är rädda då vi har haft han så länge. Vissa dagar gör han ingenting och vissa dagar är han helt plösligt "rädd för allt"

Om han inte tycker det är roligt att rida ut så får du försöka göra det roligt! När han vill hem så vänder du tillbaka, lugnt och bestämt som Miloni säger, när han går åt ditt håll så beröm! 'Duktig kille' och klia på manken. Om han någon gång hittar något som är äckligt, storbalar eller vattenpölar ex. så manar du över honom på samma sätt, lugnt men bestämt, när han följer dina uppmaningarna så peppar du honom, prata uppmuntrande och klia i manen när det är läge för det. Hoppa småkvistar, galoppera ute? Gör det kul! Visa att ni är två på tur = )

Jag tycker det låter som ett klassiskt exempel på en häst som inte rastas regelbundet och har "spring i benen". Prova att rida mer regelbundet, gärna med ett långt galopp-pass (cantra) en gång i veckan så ska du se att du får en helt annan (orädd) häst!

Jo det gör jag... Berömmer honom så fort han gör rätt! och har försökt göra ridningen rolig för honom.. Men eftersom vi haft honom i samma stall i 10 år så kan han alla rundor... Tror mycket det kan va de som gör att han tycker det är tråkigt.

Galopera i skogen med och hoppa lite små skutt men han lyfter inte på benen utan snubblar över typ ..

Känns ganska hopplöst för han verkar inte tycka något är roligt när man rider själv.. Och han är inte tittig.. Han är inte rädd för vattenpölar osv.. Bara när han får för sig att sticka hemåt så blir han "rädd" för bilar som kör förbi.

En häst måste väll endå kunnas rida ut med själv??

Nej, alla hästar gillar inte det. De blir aldrig trevliga att rida ut med på egen hand, utan sticker, stannar, etc. Alla hästar passar inte för ensamritter, precis som alla hästar inte passar som hopphästar eller fälttävlanshästar. Visst kan man vänjaa dem, men har ni tränat i tio år och han fortfarande är såhär får man kanske leva med att det inte passar honom.

Men han är inte RÄDD för sakerna!!
Hästen testar för att den är osäker på ryttaren ev så överreagerar den för saker för att den har överskottsenergi.
En häst måste väll endå kunnas rida ut med själv?? Visst han tycker inte det är världens roligaste men om man ej kan rida honom själv ute så får han stå hela tiden istället för det inte är så många som rider ut.
Hästar tycker det är trevligt med uteritter även ensam med ryttaren om ryttaren inte slår dom och stressar upp dom och är tydliga och bestämda och framförallt håller sig lugna.
Det är därför jag frågar här.. För jag gör säkert fel! Jag blir bara så arg när han gör så.. För jag känner denna hästen... Han är verkligen inte rädd och har lågt självförtroende.. Tvärt om... Han vill gärna ta över och "bestämma"
Jag förstår mycket väl att man blir frustrerad men där testas ens tålamod, hästen är osäker och testar och då får ryttaren bevisa att den är värd att ridas ut med och värd att litas på helt enkelt. Tappar man tålamodet och bara blir arg är det bättre att inte sätta sig i sånna situationer att det riskerar att gå ut över hästen.
Varken jag eller min mamma är rädda då vi har haft han så länge. Vissa dagar gör han ingenting och vissa dagar är han helt plösligt "rädd för allt"
Sånna är många hästar när dom har överskottsenergi, min häst blir också "rädd" för saker och letar lite saker att få springa för när han har stått ett tag, hans energi går helt enkelt åt till fel saker. Då är det upp till mig som ryttare att hålla mig lugn, inte göra stor grej av det och se till att hästen får rasta av sig ordentligt. Har han stått och jag rider ut får jag helt enkelt räkna med en hoppig och studsig häst ett tag in i ritten.

Nej, alla hästar gillar inte det. De blir aldrig trevliga att rida ut med på egen hand, utan sticker, stannar, etc. Alla hästar passar inte för ensamritter, precis som alla hästar inte passar som hopphästar eller fälttävlanshästar.

Jag tror mycket väl att alla hästar klarar av ensamritter, det är upp till ryttaren och vissa hästar är helt enkelt svårare än andra, vissa hästar kräver mera av ryttaren för att lita på den. Det är lite svårare att få deras förtroende helt enkelt. Alla hästar klarar inte av att gå tryggt med vilken ryttare som helst utomhus.

Men man får ju samtidigt inse att om man har en för svår häst, en häst som trots flera år inte litar på än så är det väl kanske bäst för att minska olycksrisken genom att undvika vissa saker. Alla hästar och ryttare passar helt enkelt inte med varandra.

Men att påståt att vissa hästar bara inte klarar uteritter är tragiskt tycker jag, att hästarna ska behöva vara såpass otrygga med människor att dom inte vågar lämna gården med dom ensamma. En häst och dess ägare ska kunna leva ett liv ihop och ha kul ihop, man ska inte behöva vara beroende av hästkompisar för då passar man kanske inte ihop.

Men eftersom vi haft honom i samma stall i 10 år så kan han alla rundor... Tror mycket det kan va de som gör att han tycker det är tråkigt.

Men så är det ju för alla, man ska ju inte behöva byta stall och omgivning hela tiden för att roa hästen. Uteritter och paddockritter eller vad man än rider blir vad man gör det till. Kommer man överens med hästen, passar man ihop, trivs man ihop så blir det kul. Har man tillräckligt med fantasi så kan man tillomed rida 5 dagar i veckan i paddock och hästen tycker ändå paddocken är kul tex. Det hänger på ryttaren mycket.

Jag tror ändå att om du kastar spöt om du inte kan undvika att använda det, spöt är jättebra att ha om man kan använda det rätt. Och inte blir arg och inte gör någon stor sak av att hästen överreagerar på saker och ting så tror jag hästen kan tycka ridningen blir roligare.

Sen är det ju så att alla inte passar ihop och då blir inte ridningen kul varken för häst eller ryttare.

Låter utifrån din beskrivning som att hästen inte respekterar er, han bestämmer själv o gör som han själv vill. Han hunsar runt med både dig o din mamma o har lärt sig när han skall passa på. Det är därför han börjar lyssna när du blir arg o tvingar honom. En rädd och osäker häst hade flippat ur ännu mer med en arg ryttare.

Har ni testat att åka iväg på kurs för en Horsemanship-tränare? Vill ni bli av med problemet så behöver ni ta tillbaka ledarskapet.

Men kan ju oxå poängtera att hästen bör gås igenom, är han hel i munnen?(besök Tandläkare, inte bara veterinär) Passar sadeln? Har han några smärtsamma låsningar? Hästar kan flippa o betee sig irrationellt när någonting gör ont, är fel.

Annars är det bara att kämpa på, träna med rättvisa och mycket beröm! Som sagt, gärna NH-inspirerat så han lär sig att lyssna och lita på er istället för att själv ta beslut.

vad har färgen med saken att göra?

Det är som sagt inte min häst... Jag och han har aldrig gått ihop riktigt..

Jag tror det kan vara som ni säger att det är överskottsenergi! Då han bara rids ca: 2 gånger i veckan..

Och jag VET att jag gjorde fel och piska till honom när han dumma sig, och det kommer inte hända igen.. Men jag blev så frustrerad när han inte lyssna på mig :cry:

Visst det kan bero på ryttaren med att han kanske känner sig osäker, men då borde han väll göra det när man rider med andra hästar med?

Men men.. Tack för tipsen iallfall!

Det är ENDAST mig han gör så mot som han gjorde idag... Jag har inte ridit honom på länge.. Och han testar gärna.. Men min mamma gör han inte så mot.

Sen sitter sadel och allt bra på honom... Vi har haft honom i 10 år och jag tycker han beter sig likadant mot mig.. Jag var bara liten när jag börja rida honom och då körde han med mig som fan och jag var rädd för honom. Men nu känner jag honom så nu är jag inte rädd för honom längre..

Jag tror inte att han testar dig. Såvitt jag vet så testar inte hästar, de kontrollerar om det är de eller du som har ansvaret för överlevnaden.

Är han silverfärgad? I så fall kan det ju ha betydelse...

För att många silverfärgade har nedsatt syn, bara att söka på islandsforumet.
Sen är silverhästar överrepresenterade bland "konstiga reaktioner", tycker jag.

Nu blir jag väl dräpt ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 321
Senast: Tonto
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar