Varför gnisslar min häst tänder?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tlda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 578
T

tlda

Min häst gnisslar jätte mycket tänder! och jag är så himla less på det nu!! men de är mycket mindre när jag rider ute hemma en på träning och tävling, det verkar som att han gör det när man sätter lite press på honom.. Jag har lått flera vetrinärer tittat på tänderna och raspat men ingen vet vad de kan bero på och han blir masserad regelbundet i fall det skulle vara några spänningar, och jag har provat massor med bett just nu har jag "flippan bettet" och det går han bäst på av dom jag har testat,
det verkar som om han har haft nå problem innan jag köpte honom eftersom han gjorde det redan då och sen gjort det till en ovana? eller något jag har ngen aning om vad jag ska göra jag har verkligen försökt göra allt jag kan..

jag har fått höra att man kan kasta grus i munnen på dom men det känns inte aktuellt eftersom de måste ju bero på någonting? och jag har även fort höra att dom kan må dåligt mentalt? jag vet inte alls,
Är jätte tacksam om någon kankse har en lösning eller vet vad de kan bero på!:)

Sv: Varför gnisslar min häst tänder?!

Kasta grus i munnen på hästen? Skall man skratta eller gråta? Tandagnissel är
ett typiskt stressymptom. Ibland så får man acceptera att det blir så, vid
andra tillfällen, som man kan påverka själv, så kan man försöka att göra något åt det. Minska pressen på hästen helt enkelt.

Gnissla tänder är ett vanligt symptom på magsår ( ffa hos föl )

Det kan ju vara idé att kolla upp detta på din häst.

Gnissla tänder är ett vanligt symptom på magsår ( ffa hos föl )

Det kan ju vara idé att kolla upp detta på din häst.

precis jag håller på och läser om magsår på häst,då jag misstänker att min egen har det

jaa jag tycker också att det låter helt sjukt men tydligen så är det många som gör de:S Ja men han är i toppform och hopptränas bara en gång i veckan och resten rider jag dressyr eller ute i skogen men han är aldrig helt avslappnad! om han hade varit de och allt hade kännas bra så hade jag inte brytt mig så mycket eftersom många hästar gör det:confused:

Kasta grus i munnen?!?! Det var det knasigaste jag har hört på länge. :eek::eek: Gör folk verkligen det?

Okej jaa!!:) tack för tipset kollade lite på det nu men de enda symptomet han har isf är bara att han gnissla tänder och att han tappade lite vikt för en månad sen men han har gått de nu, vet du om vetrinären kan kolla upp de isf? för vi var på klinken för 3 månader sen och då kolla dom upp de mesta men hittade ingenting fast dom kankse inte tänkte på magsår då :S jag har ingen aning hur man kollar det!

Kasta grus i munnen?!?! Det var det knasigaste jag har hört på länge. :eek::eek: Gör folk verkligen det?

jaa det verkar så det är jätte många som har sagt att dom tycker att jag ska göra det men det skulle jag absolut inte göra med tanke på att det måste finnas en anledning att han gnisslar..

Obehag - för högt ställda kraw, nerwös situation. Magsår yttrar sig wisserligen bland annat med tandagnissel, men det låter långsökt när det bara uppstår i wissa situationer.

Typiskt stressymptom - satsa på att försöka få hästen avspänd, sänk kraven ngt och öka dem successivt igen när du känner att hästen är mer avspänd.

KAN vara tecken på smärtrelaterad stress också så var vaksam på ev andra symptom också.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
4 010
Senast: Pallen
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 668
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 841
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka