Varför ge vitlök??

Farao

Trådstartare
Varför ger ni era hästar vitlök?

Jag skulle aldrig ge min häst det, dels för att en häst inte behöver vitlök naturligt, dels för att det inte är bra med vitlök för hästar. Många har dragit paralellen att eftersom vitlök är bra för människor så är det oxå bra för hästen. . . . Not...

"I Ridsport nr 3/2006 redovisas ett försök som visar att vitlök kan orsaka blodbrist. Eftersom vitlök ofta förekommer i fodertillskott ville man se hur mycket vitlök hästar kan tänkas äta och om ett maximalt intag över en längre tid orsakar några besvär.

Försöket gjordes på två hästar vid en veterinärhögskola i Kanada. Hästarna fick successivt ökad mängd frystorkad vitlök uppblandad med melass. Efter lite mer än en månad var de uppe i 250 gram vitlök per dag.

Precis som man misstänkte orsakade vitlöken blodbrist. På den 71:a dagen stoppades försöket på grund av hästarnas dåliga värden. När de inte längre fick någon vitlök återgick hästarnas blodvärden till det normala inom några dagar."

Så snälla, för era hästars skull, (och era näsors ;) )sluta ge vitlök

Sv: Varför ge vitlök??

Det där tror jag inte på ett smank att ge 2 klyfter om dagen är lite skillnad mot 250 gram!!!!

Jag har bevis mot motsattsen.Alla hästar i mitt stall vart sjuka(förkylda med feber och hängiga och snoriga) alla utom min häst(detta var för 10 år sedan)
Det var bar amin som fick vitlök:smirk:

Som med alla fodermedel skall man inte överdosera.Selen är livsviktigt för en häst att få MEN kan döda en häst om man överdoserar.
Finns många som dött av selenförgiftning men då är det mer brist på kunskap om selen än att selenet är farligt=)

Samma sak gäler vitlök.. bäst i lagom dos... farligt i överdos

självklart är det mesta farligt om man ger en överdos. Men om man ger vitlök i en mindre dos så påverkar ju det så hästen får blodbrist, om än inte så mycket somm i försöket.

Det är onaturligt för hästar att äta vitlök, det är ett påhitt av oss människor, ett överdrivet försök att få en välmående häst, som tyvärr kan resultera i det motsatta.

Många andra fodermedel och tillskott är sådana som hästar i det vilda oxå skulle få i sig, men som kanske saknas i den tama hästens "hage"/hö odyl.. som tex selen. Vi skulle inte behöva ge hästen selen om vi nu inte bodde i ett land som sverige som har selen-fattig mark....

Lagom mängd för vissa hästar, ja. En del hästar har en större känslighet och reagerar snabbare. Ett arabsto som var inhyrd i mitt stall för några år sedan fixade inte vitlök överhuvudtaget utan blev blek i tandköttet, hängig och flåsig...men piggnade till på två veckor efter att vitlöken togs bort. Ägaren testade igen och fick samma symtom igen...så bort med vitlöken;)

Jag ger inte vitlök till mina och har inga sjukdomar eller ens snorighet. Frisk luft och bra mat och god foderhygien räcker.:cool:

:bow: :bow: :bow:

Precis!
Vissa hästar klarar säkert vitlök bättre än andra, men det betyder inte att der skulle vara så himla nyttigt för dem!!

Den jäkeln som ger 250 gram vitlök per dag, skulle jag kalla för dum i huvudet... Man ger helt enkelt inte så mycket.

Jag ger ett måt per dag i en vecka sedan får min vara utan i en vecka. Ett mått innehåler 15 gram lite drygt. Det är en stor skilnad mot för 250 gram som är en totalt överdriven summa tt ge sin häst. Min får det för att myggorna helt enkelt låter henne vara lite bättre på sommrarna då eftersom att hon är väldigt utsatt för både myggor och broms pågrund av hennes färg. å jag tycker att det hjälper en del.

Liknande trådar

P
Foder & Strö Har en fundering som ni övriga gärna får kommentera. Har läst om att de senaste rönen pekar på att det är rent livsfarligt att ge...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka