Sv: Varför går inte dressyrryttare ner i klasserna?
Förutom att uppklassningen gör sitt sas så tycker jag nog visst att dressyrryttare går ner ganska friskt i klasserna. Folk startar så lågt dom får med jämna mellanrum tycker jag.
Det finns ju en anledning till att det kom nya regler för ett par år sedan om hur man får kombinera klasser under ett och samma meeting. Det hände ju förut att ekipage red LA och MSV A under samma meeting, men det är alltså inte tillåtet längre.
Så jag håller inte med. Jag tycker jag ser ryttare både på lokal/regional nivå och nationell/elit nivå som går ner i klasserna.
I dressyr har man ju alltså fått avgränsa mer HUR mycket som är tillåtet att gå ner i klasserna, än i hoppning. Jag antar att det beror på att det har varit ett större problem i dressyren än i hoppning.
Sen finns det ju en annan skillnad. Jag kan ju välja att rida ett dressyrprogram på "halvfart", alltså välja att fokusera på att hästen är avslappnad, taktmässig och får en trevlig upplevelse, men kanske får mindre poäng och en eller ett par missar som inte gör någonting. Eller så kan jag välja att sätta maximalt med tryck och samling i hästen och går då in på banan för att vinna. Riktigt så stor vidd kan man ju inte välja i hoppningen. Där måste man ju ha ett visst tryck i hästarna för att komma över 1,40. Däremot kan man ju välja att inte rida så fort tex.