Varför går hon ifrån mig :(

Sv: Varför går hon ifrån mig :(

nala skrev:
Be veterinären att bla kolla hennes rygg och gör böjprov på henne det kan han göra hemma hos dig utan problem hoppas att det inte är något värre än att hon är glad för att vårgräset tittar fram! ;)

Och ta ett BLODPROV! Då kan du utesluta många orsaker...

Lycanthrope skrev:
Jag funderade också på det där med att hon fäller.. Vad kan man ge dem för att det ska bli bättre? Hörde nåt om vitlök och olja för länge sen.. :confused:

vet. kan ge en b-vit spruta och ev. en A/D-vit spruta.
Du själv kan ge B-vitaminer (t ex flytande eller som pulver som B-jäst) i fodret i fällningstider för att förebygga ev. trötthet av fällning.

Om du ska kolla hennes rygg osv tycker jag du ska ta ut en equiatriker oxå. De är speciallutbildade på hästens muskler, skelett mm som veterinärer inte är.

Annars finns det en helt superbra tränare som heter Ellen Ofstad som har gjort en video där hon jobbar med en svårfångad häst. Hon visar steg för steg hur du skulle kunna göra. Helt suverän tycker jag och det funkar.......

som dom andra säger är det nog gräset som lockar. min sköthäst har gjort så hela veckan, han ville mkt hellre stå och sola och äta grönt gräs än att följa med mej ut och jobba :) och så gör han alltid när han inte "känner för det", annars brukar han stå och vänta på mej, eller oftast komma fram.
hoppas det bara är gräset som lockar din häst, och att den inte har ont nånstans. lycka till!

Hon verkar inte ha ont när man rider, hon är lite småön i hovarna (på grus) då hon är barfota och inte vart det så länge. Men när jag rider e hon bara seg, hon ska få en b vitamin spruta av veterinären nu i veckan. men när vi hoppar e d full fart som vanligt, så ont vet jag inte om hon har.

Öm i hovarna? KAN vara det också. Hur länge har hon vart barfota? Och varför är hon det?

Är hon van att alltid ha skor annars?

Har dålig erfarenhet av det där med min nordis. Hon blev jätteöm och det slutade med ganska svår HÄLTA. Och då RED jag inte henne alls.
Hon ville inte gärna hänga med då heller när man hämta henne i hagen.

En häst som börjar gå ifrån säger på sitt språk- jag har verkligen ingen lust idag matte.
Så nu är det upp till dig att ta reda på varför säger hon så?
Ont, problem, trött, utråkad, hungrig m.m.

HUr är hon när du väl börjar träna/ rida henne? Ett sto har ju sina dagar.

Jag tror att du innerst inne hittar svaret.
Jag har själv en dam som är sådan till och från, men jag känner henne så väl att jag vet att hon ibland inte känner för det helt enkelt, de har ju sina perioder. Men då brukar jag göra nåt trevligt och prata och gosa med henne...

milly skrev:
Öm i hovarna? KAN vara det också. Hur länge har hon vart barfota? Och varför är hon det?

Är hon van att alltid ha skor annars?

Har dålig erfarenhet av det där med min nordis. Hon blev jätteöm och det slutade med ganska svår HÄLTA. Och då RED jag inte henne alls.
Hon ville inte gärna hänga med då heller när man hämta henne i hagen.

Hon har varit barfota o flera månader nu, hon ömmade de första två veckorna för det frös på o va så hårt o knaggligt. Sen dess har det vart bra och hon har inte ömmat det minsta. Så började det för kanske 2 veckor sen ungefär, att hon blir lite öm ibland o går gärna på kanterna där det är mjukt.
Hon är barfota för att jag anser att det är det bästa för hästen. Hon hade skor innan hon blev barfota ja.

sante skrev:
HUr är hon när du väl börjar träna/ rida henne? Ett sto har ju sina dagar.

Hon är som vanligt när man rider, hon e alltid lite segare när det är dressyr. Men så fort man siktar in på ett hinder blir det full fart. Så när man rider i paddock verkar hon inte ha ont, ömma eller nåt sånt.

Lycanthrope skrev:
Hon har varit barfota o flera månader nu, hon ömmade de första två veckorna för det frös på o va så hårt o knaggligt. Sen dess har det vart bra och hon har inte ömmat det minsta. Så började det för kanske 2 veckor sen ungefär, att hon blir lite öm ibland o går gärna på kanterna där det är mjukt.
Hon är barfota för att jag anser att det är det bästa för hästen. Hon hade skor innan hon blev barfota ja.

Okej. Jag tog också av min nordis skorna i höstas (efter flera år MED)
och i början såg det bra ut (3-4veckorna). Sen började hon ömma LITE.
Hovisen, som var utbildad barfota enligt KC La Pierre, sa att det var bra att låta verka/vårda hovaran var 4:e vecka så hon kom tillbaka efter 4 veckor och fixade med dom litegrann.
Efter det blev hästen mer och mer öm! Jag hade inte ridit henne men varit ute o ledit henne litegrann.
Till slut fick hon så ont att hon ville inte röra på sig i hagen ens en gång! Och efter ett par dagar stod hon blockhalt i hagen (det hade gått 6-7 veckor då). :crazy: Jag fick knappt in henne! :(
Jag fick åka in till klinik med en blockhalt (höger fram var värst) häst, för hon blev inte bra av vila plus antiinflammatoriskt hemma. PÅ kliniken hittade de inget fel! Tog röntgen och det enda tänkbara felet enligt vetrinären var "för tunn sula".
Hon skoddes i FRAM igen med "hovkuddar". Efter några veckor började problemet i BAK... Men jag lät det inte gå SÅ långt utan skodde henne även bak när hon visade tydlig ömhet. När hovisen kom fanns det kanppt något att spika i! :eek: Det blödde och var jättesvårt att sko men som tur var är han en väldigt duktig hovslagare så han fixade det åt mig.
Stackarn! Inte konstigt att hon hade ont!! :cry:

Nu är hon helt återställd, vågar aldrig plocka av skorna igen... tyvärr. Alla de andra hästarna (4st) i stallet är dock fortfarande barfota och fungerar finfint med det! Fast de rids sällan.

Det jag egentligen skulle komma fram till med detta var att min häst betedde sig sådär konstigt under den tiden hon var barfota. Ville inte komma, ville inte ut i hagen på morgonen ens en gång. Man fick dra ut henne.

MEN förmodligen beror dina problem, med tanke på årstiden, på att hästen hellre vill BETA! ;)
Om det inte finns andra symtom.

Senast ändrad:

Hon går gladeligen ut i hagen, o hon hoppar som en dåre så jag vet inte om hon har ont.. Men veterinären komemr i veckan så ska kolla lite då.

jag kanske oroade dig i onödan nu bara, me du kan ju vara uppmärksam på det där med hovarna också. :smirk:

Veterinären klämde o allt möjligt idag, inga problem alls! Så ont har hon inte, däremot en liten knuta i sidan av ryggen, så ska ta ut en massör. Vart hittar man såna?

min pålle gör så ibland när han inte alls känner för att komma in... Om det är fint väder, han precis har fått mat i hagen osv. Det räcker dock med att jag ställer mig med ryggen mot honom i två minuter så kommer han nyfiket fram och nosar i fickorna :p Jag skulle inte gå efter hästen, den ska komma TILL DIG, för du är ledaren. Men den kan ju ha ont någonstans...

Vad bra ;) Tror inte du ska lägga för mycket i det hela, såvida du inte märker att hon har ont.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: igbest
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar