Sv: Varför går hon ifrån mig
Lycanthrope skrev:
Hon har varit barfota o flera månader nu, hon ömmade de första två veckorna för det frös på o va så hårt o knaggligt. Sen dess har det vart bra och hon har inte ömmat det minsta. Så började det för kanske 2 veckor sen ungefär, att hon blir lite öm ibland o går gärna på kanterna där det är mjukt.
Hon är barfota för att jag anser att det är det bästa för hästen. Hon hade skor innan hon blev barfota ja.
Okej. Jag tog också av min nordis skorna i höstas (efter flera år MED)
och i början såg det bra ut (3-4veckorna). Sen började hon ömma LITE.
Hovisen, som var utbildad barfota enligt KC La Pierre, sa att det var bra att låta verka/vårda hovaran var 4:e vecka så hon kom tillbaka efter 4 veckor och fixade med dom litegrann.
Efter det blev hästen mer och mer öm! Jag hade inte ridit henne men varit ute o ledit henne litegrann.
Till slut fick hon så ont att hon ville inte röra på sig i hagen ens en gång! Och efter ett par dagar stod hon blockhalt i hagen (det hade gått 6-7 veckor då).
Jag fick knappt in henne!
Jag fick åka in till klinik med en blockhalt (höger fram var värst) häst, för hon blev inte bra av vila plus antiinflammatoriskt hemma. PÅ kliniken hittade de inget fel! Tog röntgen och det enda tänkbara felet enligt vetrinären var "för tunn sula".
Hon skoddes i FRAM igen med "hovkuddar". Efter några veckor började problemet i BAK... Men jag lät det inte gå SÅ långt utan skodde henne även bak när hon visade tydlig ömhet. När hovisen kom fanns det kanppt något att spika i!
Det blödde och var jättesvårt att sko men som tur var är han en väldigt duktig hovslagare så han fixade det åt mig.
Stackarn! Inte konstigt att hon hade ont!!
Nu är hon helt återställd, vågar aldrig plocka av skorna igen... tyvärr. Alla de andra hästarna (4st) i stallet är dock fortfarande barfota och fungerar finfint med det! Fast de rids sällan.
Det jag egentligen skulle komma fram till med detta var att min häst betedde sig sådär konstigt under den tiden hon var barfota. Ville inte komma, ville inte ut i hagen på morgonen ens en gång. Man fick dra ut henne.
MEN förmodligen beror dina problem, med tanke på årstiden, på att hästen hellre vill BETA!
Om det inte finns andra symtom.