Varför går det inte in i reportrars huvuden...

SusieQ

Trådstartare
...att hästar inte är maskiner?

Tittade på elitloppet hemma på tvn (jag vet det är klart bättre på plats). Jag måste påstå att jag blir mäkta förvånad när elitkampen avgjordes och reportern frågar JOP "varför vann han (Järvsöfaks) inte, är sagan på väg att ta slut?"
JO svarar då ngt i stil med: "Ja... han är ju 13 år nu.... och kanske lite sliten..."
Då ska vi ändå ha i åtanke att 13 är maxåldern för kallblod och Faksen har vunnit allt han kan vinna + att han har världsrekordet för kallblod.
Borde det inte räckt för JO att svara på ovanstående fråga med: "Han är en häst..."
Alla har sin tid, och Faksens har nog precis passerat (vilket är hemskt synd för jag gillar hästen stenhårt). Jag vet att det svaret inte hade funkat för reportrarna verkade ju ändå inte lyssna på JO utan kom med sina egna teorier (ngn nämnde iofs att han är 13 år).

Detsamma gäller även en viss annan kusk som startade en 4åring i elitloppet, istället för att erkänna att motståndet var för hårt för den "gröna" hästen, gnälldes det på banan, ngt jag inte hörde från vare sig ngn annan kusk eller tränare...

Visst det är en jättefin och duktig häst men han var kanske inte redo för detta riktigt än.
Vad jag vet har bara en 4åring vunnit innan (jag kan ha fel) och det var Mack Lobell 1990.

Alltså det är en häst, i detta fallet en ung sådan, ingen maskin....

Hoppas att hästen tog erfarenheten på rätt sätt och kommer tillbaks nästa år.

Mästare på bortföklaringar är ändå Tarzan när det gällde Scarlet Knight...

Senast ändrad:
Sv: Varför går det inte in i reportrars huvuden...

Då ska vi ändå ha i åtanke att 13 är maxåldern för kallblod

Vad vet du som inte vi andra vet? 15 år har det varit så länge jag kan minnas.

I övrigt är reportrar ett hopplöst släkte så resten kommenterar jag inte... ;)

Sorry hade för mig att det var 13, men det spelar ingen roll i sammanhanget, han inte ung längre, vilket var det jag ville få fram..

det finns ju mycket att säga om reportrar... finns ju en del man kan reta sig på där....

*kl*

Inom ridsportvärlden (av vad jag har sett på TV) verkar de flesta reportrar och kommentatorer själva har sysslat med sporten, är det likadant i travvärlden?

Tomas Nilsson var ju proffstränare och kusk (tränade bl.a. Legolas och var den som körde Mack Lobell i Elitloppet -90 och -91), de övriga (Tjejerna) vet jag inget om, expertkommentatorerna brukar ju oftast vara kuskar som inte kör den aktuella kvällen/dagen. Hans G var ju sportchef på Solvalla en kort period.

Men ändå kommer dessa frågor om varför, även hästar kan väl ha en dålig dag?

Tomas Nilsson var ju proffstränare och kusk (tränade bl.a. Legolas och var den som körde Mack Lobell i Elitloppet -90 och -91), de övriga (Tjejerna) vet jag inget om, expertkommentatorerna brukar ju oftast vara kuskar som inte kör den aktuella kvällen/dagen. Hans G var ju sportchef på Solvalla en kort period.

Aha, där ser man.:)

Tony ryttar har jobbat med travhästar. äger.föder upp. och har (hade) B-tränarlicens förut. (iallafall)

Hans G. var ju ändå kommentator INNAN han blev sportchef på Valla.

Kommentatorerna är ju varierad kvalitet på, jag har ruskigt svårt för Loket och även Sven Melander när det begav sig. :crazy:

De flesta har dock antingen kunskap om spelet ELLER själva travsporten.

Jag tror att vara direktkommentator måste vara det värsta jobb som finns. Man kan ju inte stoppa tillbaka en förflugen tanke. :smirk: Samtidigt måste jag beundra framför allt radiokommentatorerna att de hinner med att titta-tänka och prata samtidigt.

Senast ändrad:

.

Detsamma gäller även en viss annan kusk som startade en 4åring i elitloppet, istället för att erkänna att motståndet var för hårt för den "gröna" hästen, gnälldes det på banan, ngt jag inte hörde från vare sig ngn annan kusk eller tränare...

Visst det är en jättefin och duktig häst men han var kanske inte redo för detta riktigt än.
Vad jag vet har bara en 4åring vunnit innan (jag kan ha fel) och det var Mack Lobell 1990.

QUOTE]

Jag tycker inte hästen var för grön eller att motståndet var för hårt, Going var lika bra som någon annan i fältet. Synd bara att Ludde måste avancera fram till dödens i 2 raka heta(i försöket fick han i för sig överta ledningen 1000m kvar), DET skulle ingen utav Elitloppsdeltagarna klara av och gå segrande ur striden. (I försöket gick han endast 1 tiondel över världsrekordet.)

Jag tycker inte att JOP svarade så dumt egentligen, han sa ju faktiskt något i stil med... Faxen möjligen är på nedgång, och konkurenterna på uppgång. Han var heller inte besviken, för han har ju vunnit allt och att sagan kan inte fortsätta i evighet...
Minns inte exakt hur han svarade, men JOP vet mkt väl att hans häst är bra, men att man kan inte ligga på topp hela livet.
Sen är vi ju faktiskt så vana med att faksen alltid vinner, så det blir en smärre chock när han inte gör det.

Sen om reportrarna inte ställde å märkliga frågor skulle det nog bli trist att se interjuverna.. Tänk er om de sagt så här.
"ja hästar är ju bara djur,det vet vi ju, var det därför han förlorade till en för dagen bätre häst?"

Jag tycker inte att JOP svarade så dumt egentligen, han sa ju faktiskt något i stil med... Faxen möjligen är på nedgång, och konkurenterna på uppgång. Han var heller inte besviken, för han har ju vunnit allt och att sagan kan inte fortsätta i evighet...

Det är ju precis det här jag menade, hästen måste ju få förlora utan att folk går i taket, han är ju faktiskt bara en häst, ingen maskin som bara vinner och vinner livet ut...

Det är ju precis det här jag menade, hästen måste ju få förlora utan att folk går i taket, han är ju faktiskt bara en häst, ingen maskin som bara vinner och vinner livet ut...

Så du är aldrig intresserad av att veta varför en häst gör en dålig prestation någon gång? Nu syftar jag inte på Järvsöfax...

Själv tycker jag att det är jätteintressant när de ställer folk mot "väggen" i repotagen och även när de pratar med kuskarna efter loppet. Visst, ibland kanske det kommer konstiga frågor, men de är ju bara människor, och alla kan ju göra fel :)

För att inte tala om alla konstiga svar man kan ge direkt efter när man har huvudet fullt av varför det gick bra eller dåligt... :D

Jag vet när man körde ponny att man blev mer eller mindre knäppförklarad när man sa att ponnyn gjorde sina bästa lopp i dödens.

Jo visst, men någon gång ibland tycker man ju att de kan skippa de utsvävande bortförklaringarna och bara säga som det är (visst ibland får man höra det).
En heder till de kuskar och tränare som svarar tex "han/hon var inte bättre än så idag" eller "vi hade inte den bästa hästen idag", istället för att komma med "banan var dålig", "skydden satt fel", " balansen var inte optimal", "molnen var konstiga" <-- liknande hörs när de har slut på bortförklaringar. Varför skylla ifrån sig hela tiden?

Detta fenomen finns även på ridsportsidan så det är inget särskilt för travet.

Ja, jag fattar att hästen presterar sämre om skydden/utrustningen är fel, eller om balansen inte stämmer, men det här är kunniga människor som sysslat med detta i massor av år, de ska kunna det.

Så du är aldrig intresserad av att veta varför en häst gör en dålig prestation någon gång? Nu syftar jag inte på Järvsöfax...

Själv tycker jag att det är jätteintressant när de ställer folk mot "väggen" i repotagen och även när de pratar med kuskarna efter loppet. Visst, ibland kanske det kommer konstiga frågor, men de är ju bara människor, och alla kan ju göra fel :)

Jag håller med i att det är intressant :)
Däremot förstår jag TS helt och fullt i att det är så oacceptabelt att en superhäst förlorar, och att det inte anses gott nog att komma 2a eller 3a, utan det ses som en katastrof och det ska bli ett himla rabalder om vad det var för fel på hästen....
Så oftast när en topphäst som radat segrar förlorar eller gör en plattmatch så skyndar ju sig reportrarna att kasta sig över som en skock vargar med inte alltid alltför snälla kommentarer, eller genomtänkta frågor.... :smirk:

(dom har säkert spelat vinnare och blir görsura om hästen "bara" kommer 2a ;) :angel: )

Det kan ligga ngt i det, han gör ju väldigt ofta "idiotstyrningar" dvs full fart framåt, det funkar ju ett tag, men ingen häst kan springa på maxfart ens 1609m hur vältränade de än är.

Ja, jag fattar att hästen presterar sämre om skydden/utrustningen är fel, eller om balansen inte stämmer, men det här är kunniga människor som sysslat med detta i massor av år, de ska kunna det.

Det är inte alltid så lätt att balansera en häst oavsett hur många år man hållit på....gud vet vilket helsike det kan vara....:crazy: Då spelar det ingen roll om du är proffs eller amatör - det kan ändå ta en evighet att hitta rätt balans.

Det är inte alltid så lätt att balansera en häst oavsett hur många år man hållit på....gud vet vilket helsike det kan vara....:crazy: Då spelar det ingen roll om du är proffs eller amatör - det kan ändå ta en evighet att hitta rätt balans.

Jo jag vet detta, men jag syftade mest på utrustningen i detta fallet,
som exempel, kan jag ta en kompis som visserligen bara är b-tränare, men vars flickväns pappa är proffstränare.
De fick så bråttom att sela ut inför ett lopp att ett skydd sattes fel och gled ur läge i loppet, vilket gjorde att hästen galopperade i ett vinnarläge. Sånt här händer även den bäste, jag vet, men man tycker ju att startar man i Elitloppet bör man ha koll på grejorna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka