varför fungerar det här bettet så bra?

DarkInNight

Trådstartare
Tvådelat bett med dubbla bettringar.

bettmdubblaringar.jpg

när jag rider dressyr (hobbynivå) så fungerar det här bettet bäst, hur kan det komma sig? Stark häst som ligger tungt i handen i början, men på ngt konstigt sätt så fungerar det här tvådelade bettet med dubbla bettringar väldigt bra, och jag förstår inte varför!? :confused:
Med vanligt tvådelat blir han tung, tredelat lite bättre men ändå fortfarande stark.
Är det bara för att delen som ligger inne i munnen går att påverka hästen mer nu när den rör sig mer "fritt" mot andra "vanliga" bett.

Och finns det något annat bett som fungerar på liknande sätt? För det är ett jäkla krångel att få bettet att ligga rätt i munnen så fort man släpper tyglarna.

Sv: varför fungerar det här bettet så bra?

ingen som ens har ngn liten ide eller fundering om det hela?

kom att tänka på att jag kanske har lagt tråden fel (?)

Detta är ju egentligen att körbett. Men det funkar ju så att bettet blir mycket mer rörligt och därför även starkare (man kan ta mer än på ett bett som är mer 'låst'). Olika hästar trivs ju med olika bett.

tack för att du svarade.
jag vet att det är ett körbett, men kunde inte låta bli att prova ändå på hästen, och det gick ju över förväntan att rida med det. förutom problemet att den så lätt snurrar sig så jag måste böja mig fram och rätta till det (tur hästen har kort hals).
Vet du (eller någon anna som läser det här) vad det finns för liknande bett? Som inte snurrar sig så fort man släpper iväg tyglarna.

Jag testade det på min häst vid ridning samt tömkörning, han blev genast mycket mjukare, men det var nog en aningens för skarpt för honom, så fort jag försökte ta i det så ville han undvika det genom att gå bakom hand och knäppa av. Så då gick jag tillbaka till de bett som passade.
Har ett svagt minne av att jag förstår vad du menar med att bettringarna viker sig, så fort man gav lång tygel. Men annars hade jag inte det problemet, men de lägger sig inte tillrätta bara du kortar upp tyglarna igen?

hur ser detta bettet ut när det inte är i munnen på hästen?

sitter lixom båda ringarna fast i mundelen, eller är den ena ringen lös?

ibland så snurrar det till sig så det hamnar rätt igen när man plockar upp tyglarna. men ibland, så snurrar det sig så att själva bettdelen hamnar upp-o-ner :crazy: det kan ju inte vara så himla bra ifall man skulle missa att vrida tillbaka det.
Min häst lyssnar riktigt fint på det, skärper till sig. Det är ju jättebra att han gör det, men jag funderar ju varför han gör det på detta, vad gör bettet så speciellt.
Jag får väl acceptera, och vara nöjd, med att hästen går bra på det då, och hålla ögonen öppna efter ett bett som fungerar på liknande sätt :). För det hade ju varit skönt att slippa tillbaka-snurrandet- .

En till sak jag funderat på. Finns det risk att man nyper hästen med det här bettet?

klart att det finns en risk. det gör väl det med dom flesta bett.

det bästa är väl att ha koll på hur hästens mun mår och om han/hon säger ifrån, det känner du ju själv.

sen en fråga. är du säker på att hästen går "bättre" med körbettet? det kan inte vara så att han går bakom då? alltså att han kröker på nacken jättefin, men i själva verket kryper under?

jag har själv ridit på körbett några gånger och oj vad fint jag tyckte han gick, ända tills jag red för en tränare som sa att han hela tiden gick bakom..

bytte bett och fick en mycket mer samarbetsvillig och avslappnad häst som numer kan vänta på mina instruktioner och faktiskt ta dom
och gå i rätt form på ett ärligt vis. :)

tack för ditt tips ang att han gå bakom.
jag vet att han väldigt lätt går bakom hand, därför är jag mkt uppmärksam på det och ser till att han inte gör det. ;) Vill ju ha en ärlig form.
Man kan så lätt tro att han går i form, många har trott det när han böjer så fint i nacken, men tji fick de, han är allt bra lurig av sig, för 99% av de fallen så arbetar han inte ett smack, utan bara böjer nacken o traskar på :rofl: då kan ju vissa ryttare tro att han går bra och nöjer sig med det, och han blir såå nöjd io.m att han slipper jobba o ta i.
Lurig och lat häst :)

Prova att sätta en curbstrap (eller bara en lös rem) på de lösa ringarna, då borde de inte kunna snurra sig när du ger lång tygel.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 062
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar