Varför fråga om pulsen???

M

Madde71

Har på nästan alla tävlingar i år märkt att veterinärerna frågar skrivaren om vad hästen hade för puls. Detta tycker jag är lite märkligt eftersom alla går ju in till puls när den är nere under 60 resp 64 och det torde ju inte skilja så mkt mellan hästarna vad gäller pulsslag. DET som däremot borde ha mer betydelse för veterinären att veta är väl hur lång tid det tog att få in hästen till pulsning dvs hur snabb återhämtning en var. Tex En häst som pulsar in till 62 efter 2 minuter är mindre trött enligt mig än en som pulsar in till 54 efter 16minuter.

Är det ngn som vet varför veterinärerna börjat kolla upp detta så mkt iår jmf med tidigare år (som jag upplever det iaf) och varför de intresserar sig för det jmf med inpulsningstid?

Sv: Varför fråga om pulsen???

Jag upplever inte att frågan är vanligare nu än förr.
Jag tror att vet. som ju också lyssnar på hjärtat vill kolla hur pulsen har förändrat sig sedan pulsningen.
Lasse

Jag tror att de helt enkelt inte kommer på nåt bättre att säga.;)

Det är mycket som du skriver, att veterinärerna vill veta vilken puls hästen har, även om han/hon pulsar själv. Ofta tittar de på vet.korten och bildar sig en uppfattning utifrån vad hästen hade vid förra grinden/kontrollen. Har det ändrat sig mycket åt något håll (uppåt oftast) kan det bero på något som vet. vill kolla extra på. Men det kan oxå bero på att vet.skrivaren/pulsaren inte fyllt i kortet när hästen kommer från pulsning till vet.

Ofta tittar de på vet.korten och bildar sig en uppfattning utifrån vad hästen hade vid förra grinden/kontrollen. Har det ändrat sig mycket åt något håll (uppåt oftast) kan det bero på något som vet. vill kolla extra på. .

Ja men det är detta jag inte fattar!! För pulsen skiljer sig ju inte så mkt eftersom man går in när pulsen är nere, det vore ju därför en mer logisk fråga: Hur lång tid tog det att pulsa in? För om inpulsningstiden blir längre och längre är väl det allvarligare än om pulsen är 56- 64, det säger ju inget om man inte samtidigt kollar inpulsningstiden som ju kanske var 10 min på 56 (pga att man lät hästen dricka, hade fått en sten fastkilad i hoven etc) och 1½min på 64. Är det bara jag som tycker att det känns lite bakvänt att de är intresserade av pulsen i första hand och inte alls noterar inpulsningstiden?????

Det kan ju också vara av den enkla anledningen att de vill att vetskrivaren skall vara uppmärksam så att den inte är över 60/64. Även en häst med hög puls skall ju vidare till vet och uppmärksammar inte vetskrivaren det förrän efter besiktningen så är det ju lite sent för vet att göra bedömning om hög puls, då det inte är pulsaren utan vet som utesluter pga hög puls.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka