Varför förekommer sågning?

MissKulla

Trådstartare
Hejsan kära Bukefalos medlemmar. Nu skulle jag vilja be er om lite hjälp.
Jag går på ett naturbruksgymnasium med inriktning hästhållning. Vi har då även ridning på schemat, med utbildade lärare som gått hippologen mm.

Jag har frågat mina lärare om samma sak. Varför sågar men ner hästarna på tygeln?
- Aldrig fått något vettigt svar på detta.

Jag har aldrig någonsin läst i en ända bok, eller hört av någon tränare att man ska såga i hästens mun. Ändå så ser man så många som gör detta, både i min klass och ute i hästsamhället. Jag begriper inte varför! Jag har nu suttigt på häst ryggen sedan jag var fyra och jag är intresserad, rider och studerar mycket om dressyr. - Men aldrig ändvänt mig av ”Sågning!” eller liknande.

Okey jag kan godta att man ”tar” i hästen med den ena handen först vid eventuella fall. Men att sitta och såga under en hel lektion för att få hästen att ”gå på tygeln” eller böja på nacken. Vist det kan se fint ut för det otränade ögat. Men det har ju verkligen inget att göra med hur den egentliga formen ser ut….

Varför gör man på det viset?
Jag fick ett svar som löd ” - Det kanske inte finns något svar.” Detta tror jag inte häller på, då ridning handlar om medvetenhet.
- Man kan aldrig lära sig rida om man inte vet vad och varför man gör på ett vist sätt. Det är enligt min mening.

Tacksam för svar och eventuell kritik! :P
MvH emma

Sv: Varför förekommer sågning?

Det är väl helt enkelt så att de ryttarna som sågar inte kan/orkar rida hästarna ordentligt så de går i form.

Det är ju helt klart en "genväg" för att få hästen att se fin ut... Men klarar man inte av att rida en häst in i formen, ja.. då har man en hel del att lära.

Sen kan det ju kanske bero på bristande kompetens hos ridlärare etc som kanske inte ens ser och tillrättavisar elever o dyl när de gör fel/fuskar första gången. Och för dem (sågarna) kanske det faller naturligt att rida på det sättet, och att det är "rätt" för dem.

Men tja... jag vet inte. Jag har aldrig sågat, och kommer aldrig att göra det heller! :banana:

Hoppas någon annan kanske har några andra funderingar kring detta?

Tror det beror på okunskap. Den personen som sågar har helt enkelt inte fått lära sig skillnaden mellan gå i form och bara böja på nacken.
Däremot tycker jag det är ett av de tydligare mellanstadierna under utbildningen till en duktig ryttare, sen hur lång tid det tar att gå vidare från det är väldigt olika. Men tycker dom flesta ryttare som jag sett gå från nybörjare till rutinerad ryttare har passerat "handridningstadiet" , men det är väldigt stor skillnad på hur länge men är kvar där.

/Camilla

Okunniga ryttare som tror att hästen går på tygeln bara för att den böjer på nacken. Sådana brukar ha som regel att såga hästen i mun. Tyvärr finns det okså lata ridlärare som inte orkar bry sig om att utbilda eleverna korrekt utan är mest intresserade av att ta hem lönekuvertet.

Engagerade ridlärare och elever som har intresse av att lära sig korrekt ridning ger bra ryttare.

Att man sågar hästen till att komma på tyglen, känns som något som görs av en person som inte förstår innebörden med att rida en häst i rätt form. :crazy: Det handlar ju absolut inte bara om att hästen ska kröka på nacken.....

Ja, jag har väl inte heller nå´t svar på varför det förekommer "sågning". Som sagt, det är en genväg till att få hästen att se fin ut. Man börjar i fel ände för att få en bra form och är inte medveten om vad nedbrytande dennna typ av ridning är...
Jag vill bara berätta att det förekommer att tränare på MYCKET HÖG NIVÅ som uppmanar sina elever att "få ner huvet" på hästen. Sågning=fullt tillåtet medel.
Har själv, för många år sedan, ridit för personen i fråga men bytte tränare efter nå´t år.
Satt bredvid och tittade på några ekipage som red för den här tränaren, som alltså tävlar på GP-nivå, och fick ont i magen!
Allt gick ut på att, med fula tygeltag, få ner huvena på hästarna. Det var liksom grejen, bara huvet är på plats så kommer resten av sej själv sen.:confused:
En ambitiös ponnyryttare satt med sin häst på volten och den drog sej ut på den öppna delen. Tränarens uppmaning: ta in hästen med tygeln!!!! Resultatet blev att hästen sprang på dubbla (eller tretton) spår med vikt hals. HERRE GUD! Ungen satt för det första med större delen av sin vikt på hästens yttersida. D.v.s. hon "tog med sej hästen" ut från voltspåret hela tiden. Såg inte den här duktiga, välbetalda GP-ryttaren detta?!! Det hade hjälpt oerhört om eleven bara hade makat tillbaka rumpan i sadeln och sedan använt sin vikt och ytterskänkel för att flytta in hästen på spåret då den drog sej ut.
De andra lektionerna jag såg var ungefär i samma stuk. Tränaren själv rider ju bra, annars hade denne inte varit på den nivå de är idag. Men det tragiska är att tränaren är urusel på att lära ut och använder fula metoder. Det är så viktigt att ridlärare/tränare kan lära ut på ett bra sätt! Det som också är tragiskt är att det är så häftigt att jag som ryttare kan säga att jag tränar för han/hon som är känd!
Min tränare som jag har idag, och haft i flera år nu, har inte tävlat några högre klasser. Men hon har en otrolig förmåga att förmedla känslan! Jag skulle aldrig någonsin få såga min häst i munnen för henne! Jag får överhuvud taget inte använda händerna för att fuska till mej nå´n slags form. Här är det endast aktivering av bakben som gäller! Sen blir det hur häftigt som helst när hästen jobbar som den ska och jag kan sitta med sytrådar och "finåka":)
Det jag ville komma fram till i detta långa inlägg är att det är hur jag som elev (redan på knattenivå) lär mej att rida som är viktigast!

Jo att lära elever vad som är rätt och fel i från början! Det är ju ett dröm senarium. Och attt många ryttare tom på hörge nivå tilllämpar detta är ju ett faktum... tyvär.
Håller med om att forman ska komma från bakdelen ocv, något som jag fått lära mig då jag börjat lära mig rida på nytt för några år sedan ( utanför skolan ocv). På ett sätt där man lär sig det svåraste och viktigaste redan i grunden. ;)

I grunden handlar det om okunskap, det är jag övertygad om. Sen tror jag att det finns olika tankar bakom sågningen. Det finns dom som sågar för att få hästen att kröka på nacken för att det ska se fint ut, och så finns det dom som tror att den enklaste vägen till rätt form är framifrån. Sen finns det dom som från början inte menar att såga, de ska ta ett tygeltag men råkar ta för mycket och måste korrigera. Dom är helt enkelt klumpiga och okänsliga i sina tygeltag, och har svårt att förfina hjälpgivningen. Det finns också extremfall där ryttarna sågar ihop hästarna riktigt hårt och okänsligt som bestraffning för att de inte svarar på "rätt hjälpgivning". Finns säkert fler tankar bakom det hela, men detta är några som jag har hört/sett.
Det finns ju också olika grader av sågning. En del ryttare är just elaka (de som använder sågningen som bestraffning t.ex) och okänsliga, och sågar ihop så hårt att jag i alla fall skulle kalla det djurplågeri. Sen finns det dom som har en god tanke bakom det hela, men inte har tillräckligt med kunskap och gör därför fel. Men där kanske sågningen inte blir så iögonfallande. Jag vet inte, det här är bara mina tankar om hur jag tror att det kan ligga till, så jag kan inte säga att det här är sanningen. Men jag har sett och hört många olika ryttare som bevisar att dessa tankesätt existerar, och jag tycker mig också se en tydlig skillnad mellan de som sågar medvetet (t.ex bestraffa eller för att det ser snyggt ut med halsen böjd) och de som sågar pga okunskap (tror att formen kommer framifrån, tar felaktiga tygeltag osv).

kl

Nar jag red pa ridskola for cirka 100 ar sedan fick vi lara oss att man ska 'leka' med bettet i hastens mun for att den ska uppmuntras att tugga, och samtidigt driva med skankeln.
Det var flera av mina ridskolekamrater som tolkade det som att de skulle saga.

KL

Vissa hästar, som gärna biter på bettet, försöker man hålla bettet levande i hästens mun. Det sker inte genom sågning (som mer är ett tygeltag som växelvis verkar bakåt - aja baja) utan genom en teknik där ryttaren lär sig vara snabb i handleden och för bettet jämnt genom hästens mun - vågrätt.

Tror att det är denna teknik som hamnat i olika felaktiga tolkningar och händer.

Definera sågning?

Sågning ser jag som kraftiga rörelser framåt-bakåt gjorda med hela armen, växelvis höger/vänster. Ryttaren lutar sig bakåt och tar antingen spjärn i stigbyglarna för att kunna hålla kvar trycket bakåt eller så läggs skänkeln till kraftigt.

Enda gången jag kan tänka mig att sågning kan var anödvändigt är när hästen drar gärnet helt utan kontroll. Det ska förstås inte behöva gå så långt, men det kan hända.

Jag är inte helt säker på att alla har samma definition av sågning som "metod". Varför det heter just sågning är just de stora armrörelserna fram och tillbaka. Armbågen går ut långt bakom kroppen. Jag ser det som två typer av sågning. Att "såga till" en gång, kraftigt gör att hästen tvärnitar. Sedan finns det, som du själv skrev, sådana som kan sitta och dra växelvis hela tidan. Ibland kraftigt(då hästen spänner emot) och ibland mindre rörelser (då hästen håller nere huvudet)

Utifrån min iaktagelse så har jag sett sågning förekomma där den inte hör hemma. Alltså där inte hästen drar iväg i 200km/h utan kontroll. Och varför gör den det?

Jag tycker personligen att svaret på frågan är ganska enkel efter "objektiva analyser" (från min sida).

Att "såga till" så hästen tvärnitar är inget annat än frustration. Frustration förekommer då man som människa inte vet vad man ska ta sig till, dvs okunskap.

Det ständiga mindre kraftiga sågandet är förstås också okunskap, men här finns inte samma frustration. Här tror människan att det faktiskt går bra eftersom hästen böjer på nacken.

KL

Vissa hästar, som gärna biter på bettet, försöker man hålla bettet levande i hästens mun. Det sker inte genom sågning (som mer är ett tygeltag som växelvis verkar bakåt - aja baja) utan genom en teknik där ryttaren lär sig vara snabb i handleden och för bettet jämnt genom hästens mun - vågrätt.

Tror att det är denna teknik som hamnat i olika felaktiga tolkningar och händer.
eller t o m genom endast rörelse i ringfingrarna

Har i england forekommer det mycket, min forra tranare ville att jag skulle gora det , och det var da jag bestamde mig for att byta tranare, speciellt nar han inte kunde forklara varfor..

Det handlar ju helt enkelt om att fa hasten att se ut some den gar pa tygeln..aven om bakbenen ar langt borta sa ser val ryttarna sjalva bara huvudet och har kanske aldrig haft den ratta kanslan av en hast som arbetar bakifran..och dom tittar ner och ser en valvd hals och tycker det kanns jatte fint

För oerfarna ryttare så är ju typ allt du ser att hästen böjer på nacken, kommer ihåg när jag var mindre och kollade på dressyr på tv, det enda jag reflekterade över då var ju att hästarna böjde mer på halsen än vad jag var van att se ridskolans hästar göra. Inte såg jag att ryggen kom upp och att den jobbade med bakbenen...
Nu har inte jag sågat för det, för har inte fokuserat på det riktigt när jag lärde mej rida... Men sen när man gjorde mkt övergångar och övningar så hästen blev mjuk, så kände man ju bara att hästen började gå annorlunda.
Jag har aldrig känt något behov av att såga för att hästen ska böja på nacken, sticker hästen eller liknande då är det en annan sak.

Att folk sågar är väl just att de märker att hästen böjer på nacken och de tycker att de ser fint ut, och tycker väl att det är ju inte så svårt och sen så fortsätter man...

KL

Min fux är precis sådan. Han nyper fast i bettet och låser det mellan tänderna, så jag måste röra det genom hans mun. Jag plockar helt enkelt loss det med handlederna och fingrarna. Så fort han har kommit underfund med att bettet inte är till för att bita på, slutar han med sina hyss och jobbar fint i form - det är bara en sådan där grej som bevisar för psykologen i stallet att fuxen fortfarande är kvar i det orala stadiet. :)

Har också sett skrämmande exempel precis som du , där tränare bett elev ta ett fast tag i sadeln, med tygeln för att böja hästen.

Också sett hur elever skall ge och ta hela tiden varannan tygel??
Desamma som tryck, eftergift, tryck, eftergift hela tiden oklarheter för hästen.

Allt handlar tydligen för många bara om att få hästen att böja på nacken, hemskt:confused:

Om en häst tar tag och håller fast bettet, så tar jag med båda tyglarna ett mycket lätt tryck och när hästen släpper ger jag total eftergift oftast efter ett par gånger förstår hästen att aha, det känns bättre att slappna av i munnen än att grejsa med bettet.:idea:

Befinner mig ocksa i England for stunden, och kan inte annat an att halla med. Verkar helt jattenormalt att folk ska saga hastarna har.
Dressyrhasten i stallet ar sa handriden att han ar totalt stenhard i munnen, och lyssnade till en borjan kappt pa ben eller "normala", fina tygeltag. Nar jag borjade rida honom blev jag instruerad att jag skulle saga honom, nar jag sa att jag vagrade for att det var helt fel satt att fa en hast i form i, fick jag forvirrade svar fran agaren som ansag att sagade man inte sa kunde man inte rida, typ. Men jag gav mig inte, red som jag ansag ratt, och nu ar han sa fin sa. Fortfarande ratt okanslig i munnen, men det blir battre!

Jag tror att det finns enstaka ryttare som använder sågning för att snabbt få hästen i form, dvs en genväg till att få hästen på tygel. Men de flesta som sågar tror jag gör det omedvetet. Har väldigt sällan sett en regelrätt sågning (så som Lektra beskriver det) men ser ofta ryttare som pga av obalanserade sitsar, dålig uppfattning om vad de gör med sin kropp eller för att de känner krav på att visa upp en fin häst som handrider och till viss del sågar dvs drar tyglarna fram och tillbaka. Det är en väldigt fin gräns mellan att vara levande i sin hand och att såga/handrida. De flesta är säkerligen inte helt medvetna om vilken sida av gränsen de befinner sig på, ingen vill ju rida sin häst i dålig form utan bakben.

Alla ryttare som snackar om form pratar om att aktivera bakbenen och ryggen, ändå är det så många som inte gör det. Varför? Jo för att ridning är en väldigt svår och komplicerad sport där det kräbs både teoretiska kunskaper, praktiska kunskaper och ffa känsla. Känsla tar tid att få och inte alla ryttare har kommit så långt att de känner skillnad på "att bara böja på nacken" och att verkligen få hästen att jobba i korrekt form genom hela kroppen. Har aldrig träffat på ngn som förespråkar sågning utan alla talar om den korrekta formen men inte lika många klarar av att rida hästen korrekt. Helt enkelt för att man inte kommit dit ännu.

Vill ändå tro att de flesta strävar efter att rida så bra som möjligt, utan sågning. Sen finns det nog mkt krav från omgivningen och det är lätt att ta till snabba genvägar som t ex sågning/handridning för att keva upp till andras krav. Hur många har inte varit med om stall/anläggningar där den stackaren som inte har kommit så långt/inte lärt sig att rida sin häst i form får tåla en massa skitsnack bakom ryggen och får höra hur dåligt h*n rider? Det kan vara en väldigt kravfylld värld och den som inte lever upp till kraven behandlas som skit. Klart att det då är lätt att ta till genvägarna för att så snabbt som möjligt kunna passa in och leva upp till allas krav. Har själv gått på Naturbruksgymnasium och rätt snabbt delades folk in i två grupper: de som ansågs kunna rida och de som inte kunde. Och det snackades ständigt skit om de som inte kunde, de som sågade, ryckte hästarna i munnen osv. Men vem blir hjälpt av det? Jag tror att de snarare hämmade utvecklingen för samtliga ryttare då ingen vågade göra fel utan red på samma sätt som alltid av rädsla för vad man skulle få höra om man gjorde fel.

Så för att sammanfatta: Regelrätt sågning ser jag sällan men visst förekommer det. Skillnaden mellan att såga/handrida och att röra på bettet är hårfin och svår att känna. Många sågar pga dålig sits och kroppskontroll, andra för att snabbt komma till ett resultat som ofta är påtvingat av en kritisk omgivning. De flesta vet i teorin hur en korrekt form uppstår men inte lika många har känslan för skillnaderna mellan felaktig och korrekt form trots att de själva anser att de har det. Detta tror i alla fall jag är en del av förklaringen till att ryttare sågar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 834
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 041
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar