Varför förekommer sågning?

Sv: Varför förekommer sågning?

Jag kan inte heller svara på varför det förekommer sågning. Precis som de flesta redan har skrivit så beror det troligtvis på okunskap. Att röra lätt vid bettet när man rider för att känna kontaken med hästen är helt ok.

En dressyrdomare bör dock se igenom snabbt vem som rider i riktig form till skillnad från de som knäppt ihop nacken på hästen. Hästens rörelser blir låsta och de trampar inte under sig som de borde. Men jag har å andra sidan varit med om åtskilliga ekipage som fått för mycket betalt (för höga poäng) fast hästen är helt låst i nacken, ryggen är sänkt osv bara därför att hästen ändå har lyckats röra sig "flashigt".

Den genvägen är en senväg som kan kosta mer än det smakar. Fortsätter man att rida hästen på detta vis kommer så småningom att leda till skador på hästen.

Domare bör vara mer uppmärksamma på detta och inte belöna detta sätt att rida med höga poäng. :mad:

Domare bör vara mer uppmärksamma på detta och inte belöna detta sätt att rida med höga poäng. :mad:[/QUOTE]

AMEN! På det! :bow:

Definera sågning?
Tänker i samma banor. Sågning är ett begrepp som innebär väldigt olika i de som använder begreppet.

För mej är sågning som Lektra skriver. För andra är sågning när man lirkar loss.

Visst finns det ryttare som lirkar/drar önödigt hårt samtidigt finns det lika många som är fullständigt stumma i handen som inte sågar.

Det finns ju olika teorier om hur mkt hand man ska använda.

En "alldeles stilla hand" var det jag reagerade på senast. Hästen böjde snyggt på nacken, handen var "stilla och fin", men.. hästen var inte med alls. Ryttare och tränaren var nöjda, den senare väldigt nöjd med den stilla handen och såg uppenbarligen inte resten. Ekipaget tävlar LA:1 med ca 60% och tränaren tävlar idag MSV, utb B-tränare. :o

Reagerar på frasen "skillnaden mellan sågning och en levande hand är hårfin"

Nej.. inte för hästen. Sågning, eller "handridning" är när ryttaren med hjälp av bettet orsakar obehag eller till och med smärta i hästens mun för att få den att backa av från bettet och böja på nacken, eller som det så fint heter "ge efter". Sågar gör de som inte kommit så långt i sin ridning, plockar, joxar och fixar gör de som kommit lite längre, dock med samma mål och effekt, att få hästen att ge efter.

En "eftergift" som innebär att hästen backar av från bettet och drar in nosen är precis tvärtemot vad man eftersträvar i dressyrridning, eller man ska nog skriva borde eftersträva För att bettet ska fungera som ett redskap att utbilda hästen med enligt klassiska principer så ska hästen lära sig att söka kontakten framåt, ej släppa bettet bakåt. Detta kan endast ske om ryttarens hand är skolad, mjuk och följsam. Den arbetar aldrig bakåt eller orsakar hästen obehag.

Detta tar tid att lära sig och det finns inga genvägar. Att lära sig rida tar enormt mycket tid och träning, hästen går aldrig bättre än den rids.

Så, varför sågar folk? Svar: På grund av okunskap

Vad jag menade var att det är svårt för en ryttare att avgöra. Ofta anser man själv inte att man sågar men gör det ändå. Dessutom är det svårt att avgöra vad som är sågning och inte (att definiera vad som är det). Jag upplever ibland att människor tycker att alla på tex en tävlingsplats sågar medans andra tycker att de plockar och fixar (som du uttryckte det). En del verkar tro att en helt stilla hand är det enda rätta vilket inte jag anser (en alltför hård och stilla hand kan vara lika illa).

Jag håller med dig i det du skriver och ibland så är det inte helt lätt att uttrycka sig i skrift så att alla förstår vad man menar (speciellt för en analfabet som jag :) ) men jag tror ändå att vi menar samma sak ungefär. Som du skrev så tar det tid att lära sig rida och jag anser att ridning är ngt av det svåraste och mest komplexa man kan hålla på med. Man är kanske inte själv medveten om att man sågar eller handrider.

Jag har själv haft en väldigt obalanserad sits vilket medföljde att mina händer for fram och tillbaka i alla riktningar, säkerligen väldigt obehagligt för hästen. Jag hade väldigt dålig kroppsuppfattning och märkte inte alltid själv att jag inte hade koll på mina händer. När jag tittar på filmer så ser det ut som att jag sitter rätt bra men att jag sågar. Vilket jag inte gjorde (medvetet) utan det var min dåliga balans som syntes i händerna. De flesta tränare tjatade på mig om att hålla händerna stilla men hur lätt var det? När jag fick hjälp med sitsen så fick jag också kontroll på mina händer. Vad jag menar är alltså att många ryttare sågar pga av dålig sits. Dåliga, hårda händer är nästan alltid ett symptom på ett sitsfel (ofta balansen och strykan i bålen) och inte alltid att man medvetet sågar hästen på tygel.
Så på ett sätt så kan man säga att det beror på okunskap men jag tycker att det är ett för enkelt svar. De flesta har kunskap om hur det ska vara men få lyckas omsätta det i praktiken.

Att såga en häst i munnen är helt fel där håller jag med dig men jag tror jag har ett vettigt svar till dig :) (eller ja kanske inte vettigt) jag tror att de som sågar sina hästar i munnen är de som inte klarar att rida en häst på tygeln på riktigt de som känner att hästen bara måste gå på tygeln oavsett oddsen fast de kanske inte vet att de gör illa den i munnen.
Jag håller med om att man ser det alldeles för ofta bland annat på ponnyer jag har en kompis som alltid sågade sin ponny för han gick snyggt då sen fick han sår i munnen så nu går han inte snyggt längre så då ska hon sälja honom för att hon red honom fel. Folk är väldigt olika på den synpunkten jag tycker att man ska lära sig rida istället för att sitta och såga hästen i munnen

Jag tror att sågning ofta beror på okunskap. När jag för ett par år sedan upptäkte att hästar gick i form för vissa ryttare frågade jag min ridlärare hur jag skulle få hästarna att gå så. Hennes svar var "du tar lite i yttertygeln, och så lite i innertygeln och gör förhållningar". Jag försökte göra som hon sa eftersom jag såg upp till henne på den tiden och började såga hästarna i munnen. Nacken åkte ju ned så då trodde jag det var rätt. Men när jag upptäckte att hästarna blev tunga i handen när jag gjorde så kände jag att det inte kunde vara rätt. Jag började läsa om det och lärde mig det riktigt sättet att få hästen i form. Idag jobbar jag hellre tills armar och ben trillar av än att såga ned hästarna i form.

Alltså tror jag att sågning ofta beror på okunskap, och lathet. Vet många ryttare som vet om att man inte ska ta ned hästarna i form genom sågning men som gör det ändå, för att de inte orkar rida. Dessa människor gör mig riktigt förbannad. För det är en sak att inte vet att man inte ska göra så, även om det är uppenbart att det inte kan vara skönt för hästen, men om man vet hur och ändå gör det.. Då borde man inte rida, för då vill man bara stajla. Man vill inte få en så bra komunication med hästen som är målet i ridningen.

Sågar man, så är man väl knappast medveten.
Vissa kanske inte VILL lära sig RIDA, utan nöjer sig med att åka...?

Jag säger som många andra, sågning beror antagligen på okunskap. Jag är med i en ganska liten klubb på låg nivå och då ser man folk till höger och vänster som sågar ner sina hästar. Varför jo, en del säger att deras tränare säger så och det är klart är man inte så gammal så ser man givetvis upp till tränaren. Särskilt om denna har tävlat högt, det är ju det viktiga? Eller inte...

Andra rider på pessoabett och då blir ju hästen jättetrevlig och mjuk i munnen. Därför sågar de, de blir mjuka och fina i munnen. Jag håller inte med dem utan rider "på mitt eget sätt" och min häst går mycket bättre och han arbetar med hela kroppen. Jag såg en av ryttarna som skulle göra en ökning, hästen slängde flashigt ut med frambenen men bakbenen var, tjaa, kvar hemma i stallet. Domaren blev kanonnöjd och satte höga poäng på den "fina" ökningen. Alltså kommer okunskapen från flera håll, när tränaren och domaren säger att det är rätt rider så klart alla så. Okunskap, är svaret som jag ser det och även en viss lathet från ryttaren. För det kan inte vara speciellt jobbigt att dra i tyglarna?

Ridning är ju en ganska prestigefylld sport, och jag tror att det är många som vill få ner huvudet på hästen för att det ska se bra ut, för att andra ska tycka att man är duktig. Självklart kan man bli frustrerad ibland om man tycker att man gör allt rätt och hästen ändå inte går i form, men det gäller att släppa sin stolthet och göra allt ordentligt. Det finns inga genvägar!

Jag har också funderat mycket kring detta.
Mest kring mig själv dock. Har märkt att när jag rider så går hästen automatiskt "iform". Jag drar absolut inte i någon tygel eller liknande, typ sågar... Har undrat Om det är så att hästen jobbar korrekt eller om jag gör något. Har sett andra rida kusen och då går den INTE fint. Har tom fått beröm för att det ser så fint ut. Jag tar tyglarna och ger sedan eftergift och mer behövs inte liksom. IBLAND undrar jag dock... rider jag hästen i form eller fuskar jag på något sätt för det kan väl inte vara sååå lätt. Kan tillägga att det brukar tuggas ordentligt på bettet så det stänker tom emellanåt. Då borde väl kusen i alla fall trivas med min hand?

Måste hålla med gunhild här, många tränare ger sig på "symptomen" istället för själva orsaken till problemet.... Tyvärr! En orolig/störande/stum hand beror ju ofta på något annat, ryttaren kanske håller balansen i tygeln eller liknande. Det är inte heller alltid man är helt medveten om att man stör hästen (bra)ridning kräver otroligt god kroppskontroll och koordinationsförmåga. Jag har själv jobbat i mååånga år bara för att bli medveten om VAD jag gör på hästryggen. Även om jag vet precis hur det ska se ut och hur det ska kännas är det ibland svårt att få kroppen att lyda. Efter många timmars(års) slit med hjälp från både naprapat och flera mkt skickliga tränare har det nu äntligen börjat ge resultat:) Nu vill jag inte försvara de personer som sitter och rycker hästarna i munnen, det finns många som gärna tar den enkla vägen o bara drar ner huvudet på hästen, fullt nöjda med sin ridning. Men det finns också de som helt enkelt inte vet bättre. Många gånger handlar det som så många redan sagt om okunskap:confused: Och det är ett stort steg från det vi lär oss på ridskolan "dra i tygeln så stannar den, sparka så går den" till att rida sin häst "korrekt"... Kanske behövs det ett bättre system här i sverige där vi får lära oss på ett bättre sätt redan från början?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 834
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 041
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar