Varför flätor???

lakrits

Trådstartare
Det här med flätor och svansstrumpor..........

Har ni era hästar flätade?
Varför? Fint eller för nåt syfte?

Många flätar ju hästens svans i en enda stor fläta,,,varför?
Varför har man svansstrumpor?

Har ni några bilder på era hästar flätade så lägg in dom.....

Sv: Varför flätor???

Används väl för att minska nötningen av man/svans och på så vis få en onaturligt lång och "fin" man och svans - mig veterligen.

anledningen till att jag själv flätar hästens svans är för att han inte ska riskera att tarampa på en i transproten och när jag tränar, speciellt i backningen. Jag flätar också svansen innan jag ska tävla för att hålla den ren.
Anledningen till att mest westernfolk flätar sina hästarn svansar är nog för att, i alla fall de flesta, har så lång svans. Hopp och Dressyrryttare brukar ju oftast klippa av svansen något kortare, så hästen har då ingen chans att kliva på den...

Mitt underbara sto kissar i svansen, därför håller jag den flätad varje dag.:confused: Dock ej när jag rider.
//p

Jag flätar inför transport åkning och inför tävling då jag vill att den ska hållas ren + att den blir fin när den är lite smålockig. Om det är jätte slaskigt ute kan jag också fläta för att den inte ska blir så smutsig.

När hon brunstar flätas den också eftersom hon pissar ner den :smirk:

Men allmänt så flätas det väl för att det inte ska slita på svansen så att den blir tjock o lång o fin inför tävling o show. Strumpan är väl bara till för att skydda mig veterligen.

har den flätad för att spara på svansen och för att hålla den ren och fin!

Håller svansen flätat av samma anledning som de flesta redan har sagt. För att hålla den ren och för att spara det lilla tagel min häst har.
Varför det mest är westernfolk som har fläta tror jag beror mycket på att om man tävlar pleasure eller halter eller showmanship ( även andra klasser ) så är ju helhetsintrycket väldigt viktigt.
För mig personligen är en tunn, stripig man eller svans inget vackert.
Har dock en häst som är extremt tunnhårig, men blir betydligt bättre med all omvårdnad.
Svansfläta, pälsglans, svanspåse mm mm

Jag helflätar svansen på mitt sto mest för att hon pissar i den och när hon e lös i magen- ja gissa vart det hamnar då :crazy: Sen gör jag en helfläta bara för att det är enkelt, bara det "lösa" taglet i svansen ej roten...

*kl*

Jag började själv fläta min hästs svans i helfläta (ej vid svansrot) för ett tag sedan just för att den ska hålla sig ren och inte slitas så mycket.

Det var därför jag ville veta varför NI gör det, om det var av samma anledning eller bara för att det var fint.

Jag kan också förstå att den kan vara i vägen vid backning som nån skrev.

Är det ingen som har lite bilder på flätade hästar tex. inför tävling?
Det finns ju så många olika varianter att fläta på så det vore roligt att få lite inspiration......

Ett tag flätade jag min hästs svans, från svansroten, för jag ville att den skull bli tjockare och längre. Men jag tyckte den blev tunnare istället. Jag flätade om den var annan, var tredje dag. Jag har hört att man inte ska låta flätan sitta mer än tre dagar, efter som hårstråna bryts. Tror ni jag skulle flätat om den oftare?
Hur ofta flätar ni om svansen?

Jag tycker det blir jätte fint om man flätar mannen också, och sen tar upp alla flätorna. Det blir så härligt lockigt.:love:

Jag flätar svansen bara inför tävling, och då har jag en tailbag på också. Gör det bara för att hålla svansen ren, och så blir det ganska fint när den är lite lockig! :)

Jag flätar både manen och svansen vid träning. Dels så är det skönt att slippa "trassla in sig" i manen och dels för att hästen inte ska trampa på sin svans. Det är ju också ett ganska bekvämt sätt att få hästens svans att hålla sig någorlunda ren.

Jag gör inga avancerade flätor, en enkel fläta i svansen och ett par i manen så att hela blir flätad, men jag flätar inte ihop hela manen till en eftersom jag inte tycker att det blir snyggt. Ja, lite fåfång får man vara även på träning! :p

Jag fick lära mej att en svans i tailbag ska shamponeras och flätas om minst en gång i veckan för bäst "effekt" (lång och tjock svans) ska man använda sin häst i olika sorters grenar (tex showmanship och reining) är det ett måste med tailbag, trampar hästen på svansen när den jobbar kan den bli rädd för att utföra momentet igen.
Att "överdriva" skötseln med shamponering och flätning kan ju även bidra till större samhörighet med hästen, det tar ju nämligen en hel del tid att sköta om...

en flätad svans blir inte lika smutsig ;)
det är inte bara westernfolk som flätar svansar... finns fler :D
dottern flätar sin shettis när hon tvättat svansen för att den ska hålla sig från trassel ett tag :p

Jag tror det är typiskt westernfolk för att detta är något vi tagit över från USA. I USA ska allt vara glansigt och stylat och överdrivet. Inget är värt att göras om du inte gör det storstilt, typ. Eftersom vi tagit westernridningens grenar från USA har nog många valt att se upp till ryttarna i USA och hur dessa gör på tävlingar.
*bara en liten gissning*

De hästar jag ridit har haft flätor/har jag flätat för att de inte ska skada svansen när man tränar, t ex ryggar. Dessutom flätar jag svansen innan tävlingar, eftersom det får en tunn svans att se tjockare ut (jag flätar relativt löst och bara under svansroten).

Visst finns det säkert de som bara gör det för att "de där borta" gör det, men jag tror att anledningen till att majoriteten av de som flätar rider western, är för att vi har ganska många moment där hästen kan skada svansen på (vi klipper ju inte svansarna lika korta som hopp- och dressyrryttare).

På stona för att de inte ska kissa ner den hela tiden.
Annars för att de inte ska trampa av den vid ryggningarna efter stoppen.

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 631
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka