Delfinarie
Trådstartare
Inser att jag inte kan ha bara en hund Finns så många härliga raser som bara väntar på mig Tack alla för att ni delar med er av vad som gör just er hund/er ras så speciell
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan ju tillägga att efter gammltanten (BC/schäfer/mm) så läste jag igenom ALLA rasbeskrivningar på SKK, sen valde jag. Stalkade några uppfödare på hemsidor och fb och kontaktade sedan en bukefalist med samma ras och frågade lite till. Ville ha vallhundsmentalitet men light-versionen, ett praktiskt format, vilja att jobba men inte kräva det i samma utsträckning som en brukshund. Pigg, glad och funka med BARNET om några år.
Hörde av mig till först en privatperson men drog öronen åt mig, sen till en uppfödare som verkade ha det jag var ute efter. Det hade hen, och jag hoppas det blir som jag håller tummarna för efter att ha haft en rejäl portion otur men haft turen att ha träffat en fantastisk uppfödare.
Vi skulle inte alls ha hund, tyckte mest de verkade jobbiga efter vänners prat om hundar som kräks, biter i möbler, skitiga, håriga, rymmer osv. Men tanken växte, och eftersom en granne, som vi umgås med, föder upp pumi, så låg det nära till hands. Var inte så förtjust i deras utseende från början, men gillade deras sätt, lugna, lite avståndstagande, inte så "på"...vi lyckades väl stå emot tre-fyra valpkullar, men sen var vi redo, och en liten pumitik nästlade sig in i våra liv Hon är ett energiknippe utan att vara jobbig. Fäller inte, har inte bitit sönder något, ok, vi har fått bygga hunddusch i hallen... Men hon har varit otroligt lätt att anpassa i våra liv. Maken har med henne på jobbet på fm och jag har med henne i stallet på em. Ibland får hon följa med på ridtur. Och hon visade sig vara en alldeles exceptionellt duktig agilityhund! På ett år har hon blivit champion i både ag och hopp och är kvalade till årets SM ☺ Vi som bara skulle ha en hund som hängde med i våra vanliga liv med jogging, hästar, familjen.
Det blir aldrig nåt annat än pumi här!!!