Varför fastnade du för din ras

Jag ville ha en liten hund med ingen pälsvård, med energi och arbetsglädje men med tydligt av och på knapp.

Velade mellan DSG och dvärgpincher men fick uppfattningen om att pinchrarna är något skarpare och valde då DSG istället.

Nog har jag fått en energisk hund som gillar att arbeta, av och på knappen jobbar vi på men det finns där. Men min har iallafall mer attityd än jag var beredd på :p

:):love:

Jag valde inte min ras, den valde mig. :D

Mamma födde upp brukshundar, och något sådant ville jag bestämt inte ha. Jag ville ha en hund som förvisso tyckte om aktivering, men som inte krävde så mycket. Jag hade helt ställt in mig på att skaffa vinthund, eftersom de var så vackra, jag gillade mentaliteten, och jag trodde att de skulle passa mig,
Men...

En bekant födde upp Welsh Corgi Cardigan och hörde av sig till mig. "Är det inte dags att du skaffar hund snart?", sa hon. Hon hade nämligen en 6 månaders hane som hon fått upp, men köpt tillbaka då ägaren uppfattade hunden som problematisk. Jag gick med på att träffa hunden. Efter att han tittat på mig med sina redan då kloka ögon och slängt sig på rygg ett par gånger för att jag skulle klia hans mage, så gick jag med på att ha honom ett par veckor. Och sedan kunde jag ju inte lämna tillbaka honom.

Tanken var länge att jag egentligen skulle skaffa mig en annan ras, då jag såg Corgin som en olyckshändelse.

Men så kom ett år då allt sattes på prov. Jag gick in i väggen. Blev deprimerad. Separerade med min dåvarande sambo.
Och min lilla Corgi, han lämnade aldrig min sida. Han uppvisade några utav rasens helt fantastiska egenskaper - han höll våra rutiner, han fick mig att skratta, han blev min bästa kompis.

Sedan dess finns det bara en ras jag vill dela livet med. :love:

:heart

Så roligt att läsa alla svar om hur det blev så att just "din" hund flyttade hem till er och blev er nya familjemedlem :heart En bättre vän än hunden är nog svår att finna. Dom finns där i vått och torrt och bara öser en massa kärlek över en. Hur tokigt det än kan bli i bland, så förlåter dom ens misstag, tänk så mycket glädje och kärlek dom ger :love: Ett liv utan hund skulle i mitt fall bli väldigt tomt och trist. Finns inga som kan ge mig så många goda skratt som våra 3 kineser i familjen kan :love:

:bow:

Jag har alltid velat ha dobermann, jag minns inte en tid i mitt liv där jag hellre önskat mig än annan hundras. Från början på grund av utseendet, men när jag blev äldre insåg jag att deras personlighet passar mig. Jag är lat av naturen och behöver en aktiv hund som tvingar ut mig genom dörren varenda dag, för väl ute tycker jag det är superroligt! Jag har även ganska mycket temperament, och behöver en hund som "tål" det utan att bli orolig - vilket båda mina har gjort. "Fan vad du blev sur då kärring" är oftast attityden innan vi fortsätter att ha roligt.
För ett par år sedan köpte jag mig en omplacering, som tyvärr hade lite fler rädslor i bagaget än vad jag och förra ägaren visst - men vi hade väldigt roligt tillsammans.
Förra året köpte jag mig min första valp, noga utvald efter orädda föräldrar med mycket arbetskapacitet. Han är min lilla pärla även om han gör mig galen ibland.

Vi visste att vi ville ha en liten, robust gårdshund, helst utan jaktinstinkt. Ingen pälsvård, inte krav på en massa mental stimulans.
Det självklara valet var då västgötaspets! :)
Varga kom in i vårt liv som tolvveckors valp, och hon var allt det vi önskade oss. Liten men mycket robust, hängde med på milslånga ridturer i skog och mark, trogen gårdshund som höll koll men aldrig stack iväg utanför gårdens gränser, smart och signalkänslig med mycket vallinstinkt. Dottern tränade lydnad med henne, och hon var föredömligt duktig.
Varga var min soulmate, som tyvärr inte lever längre. Hon fick cancer och dog förra året. Vi tog en kull valpar på henne när hon var två år och behöll en hane, som nu är åtta år. Han är kastrerad och har vuxit in i rollen som gårdvar på en mycket smidigt sätt.

Jag har varit inne på en del andra raser, storpudel bl a, och har för tillfället hand om dotterns pudel/goldenkorsning. Väldigt trevlig, men också väldigt mycket hund, som kräver en hel del tankearbete för att må bra. Så nästa hund blir nog en västgöte igen, eller en finsk lapphund, som jag tror är mentalt ganska lik västgöten.

Små starka glada hundar med stor integritet och stor signalkänslighet. Och så är de ju så otroligt charmiga, som små grävlingar med sin gråa färg och korta ben på en stubbe till kropp! :love:

När vi köpte vår första hund så blev det en kinesisk nakenhund, pga allergi i familjen. Men nu är vi inne på vår andra hund av samma ras samt att mina två flickor har var sin egen.

Jag och min man har en naken kille och tjejerna har puffar. Alla från samma uppfödare, den äldsta är morbror till dom 2 yngsta som också är halvbröder.

Hade ingen erfarenhet av rasen utan det var verkligen ett impulsköp ( så fel som man kan göra, jag vet ) men nu har allt gått bra och jag kan inte tänka mig att vara utan hund ( dom är en stor del av våra liv )

Men vad var det som gjorde att du köpte just din hund? Vad var det som gjorde att du fastnade för den ras som du har i dag ? Själva valde vi ur allergisynpunkt, men är i dag helt kär i rasen som sådan :heart Kanske inte det absolut mest genomtänkta beslutet ( då ) men i dag är jag så glad över våra 3 killar :love:

Önskar er alla en härlig vårdag :bow:

Jag hade haft några rottisar, men tröttnat på fuck-you-mentaliteten. Jag ville ha en tävlingshund och antingen skulle det tävlas sök, skydd eller ipo. Då som nu dominerade mallar och schäfrar i resultatlistorna för slydd/ipo, så något annat var inte ens tänkbart. Malle gick dock bort på grund av deras utseende och mentalitet. Så det blev en Schäfer och sedan en till. Den ultimata brukshunden, enligt mig.

Corgin valde jag inte. Jag fick henne pga diverse omständigheter av en dåvarande kompis som födde upp rasen. Hon är det käraste jag har, men en riktigt bortskämd pest.

Vi visste att vi ville ha en liten, robust gårdshund, helst utan jaktinstinkt. Ingen pälsvård, inte krav på en massa mental stimulans.
Det självklara valet var då västgötaspets! :)
Varga kom in i vårt liv som tolvveckors valp, och hon var allt det vi önskade oss. Liten men mycket robust, hängde med på milslånga ridturer i skog och mark, trogen gårdshund som höll koll men aldrig stack iväg utanför gårdens gränser, smart och signalkänslig med mycket vallinstinkt. Dottern tränade lydnad med henne, och hon var föredömligt duktig.
Varga var min soulmate, som tyvärr inte lever längre. Hon fick cancer och dog förra året. Vi tog en kull valpar på henne när hon var två år och behöll en hane, som nu är åtta år. Han är kastrerad och har vuxit in i rollen som gårdvar på en mycket smidigt sätt.

Jag har varit inne på en del andra raser, storpudel bl a, och har för tillfället hand om dotterns pudel/goldenkorsning. Väldigt trevlig, men också väldigt mycket hund, som kräver en hel del tankearbete för att må bra. Så nästa hund blir nog en västgöte igen, eller en finsk lapphund, som jag tror är mentalt ganska lik västgöten.

Små starka glada hundar med stor integritet och stor signalkänslighet. Och så är de ju så otroligt charmiga, som små grävlingar med sin gråa färg och korta ben på en stubbe till kropp! :love:
:heart:love:

Jag är en spetsmänniska, och för mig är isländsk fårhund Hundarnas Hund. Finaste vackraste klokaste mjukaste duktigaste goaste!:heart:heart:heart

Tyvärr klarar inte mina luftrör av en tjockpälsad hund längre, så det blev bara en islänning. I stället blev det först en dvärgpudel och sen en till, så nu har vi två små morrhoppor som bestämmer här hemma. Fråga mig inte hur det gick till, jag har aldrig varit förtjust i pudlar innan. Nu är jag det. Clowner och divor! Jag planerar redan för en tredje, en mellanpudel, så jag inte behöver böja mig fullt så långt ner när jag tränar.:cool:

Vi ville ha ny hund men hade helt olika preferenser vad gällde utseende och i hög grad mentalitet.

Dåvarande sambon hade haft GD och New Founland och jag hade haft Kerry Blue Terrier och Schäfer.

Vi letade hund med arbetsglädje, lite storlek, stor uthållighet fysiskt, snällt inre, inte för fjäskig mot främlingar, frisk ras, lite vakt, ovanligt med rädslor, möjlig att ha lös (med träning) i alla miljöer.

Kollade runt mycket och åkte till 'Stora Stickholm' för att titta och prata. Fanns för mycket att välja på TILLS vi hamnade vid de mer ovanliga retriever-raserna. Plötsligt mötte vi den första Curly Coated Retriever vi sett i verkligheten. Den finaste tik man kan tänka sig med en vettig och medveten uppfödare bakom sig. Vi föll pladask. Åkte hem och tänkte och ringde sedan och anmälde intresse.

Fick såsmåningom en dotter till den tiken, hon blev vår första (men långt ifrån sista) Curly.

Jag har hittat min ras. En liten ras, med därför medföljande problem med genbanken. Men är helt fullt fast övertygad om att en bra Curly är den bästa hund jag kan ha.

Jag letade efter en lagom stor och frisk brukshund, med funktionell exteriör och så lite pälsvård det bara gick. En hund med fysik och kapacitet att ta sig till SM i flertalet grenar, och som inte var begränsad på något sätt oavsett vilken bruksgren vi skulle snöa in på. Smart, lättränad, förig var också krav jag hade.

Jag fick exakt det och ännu mer när jag hittade Australian Shepherds :love:

15071343.jpg

Innan jag hittade fram till att aussie var min ras funderade jag bl.a på Malle, Riesen, Boxer och Schäfer när jag skulle skaffa brukshund, men alla föll bort av en eller annan anledning :p !

Ett tillägg att göra (men som jag hoppas hade kunnat förstås outtalat :D ) är väl att jag fastnat för aussies som avlas med tanken att förvalta och utveckla rasen som den bruksras med vall/vaktbakgrund som den är!

All avel som verkar till att föda fram gulliga "sällskapsaussies", där arbetsförmågan och de egenskaper som är knutna till denna mest verkas ses som något oönskat och "jobbigt", den är enligt mig totalt förkastlig och är att göra våld på bruksrasen Australian Shepherd! Tyvärr är denna avel väldigt utbredd...

Så roligt att läsa alla svar om hur det blev så att just "din" hund flyttade hem till er och blev er nya familjemedlem :heart En bättre vän än hunden är nog svår att finna. Dom finns där i vått och torrt och bara öser en massa kärlek över en. Hur tokigt det än kan bli i bland, så förlåter dom ens misstag, tänk så mycket glädje och kärlek dom ger :love: Ett liv utan hund skulle i mitt fall bli väldigt tomt och trist. Finns inga som kan ge mig så många goda skratt som våra 3 kineser i familjen kan :love:

:bow:
Instämmer verkligen! Jag blir så glad av att läsa alla inlägg i den här tråden. Och intressant att höra hur man, medvetet eller av en slump, hittat just den ras som man passar så bra ihop med.

Att det blev hund överhuvudtaget var mest en slump. Min ridinstruktör hade en västgötaspets som vi fick passa en vecka när hon var bortrest, och sen var det liksom ingen fråga om det skulle bli en hund, utan när. Och inte heller vilken ras.

Min västgötaspets är 13,5 år nu och gör mig fortfarande oresonligt lycklig varje dag. Jag är makalöst svag för hans personlighet; han är mycket "kan själv" samtidigt som han är lyhörd och vill sin matte väl. Numera är han också helt på det klara att han vet hur saker och ting förhåller sig och gör som han själv vill i de flesta fall. Hans svagsinta matte bara ler och håller med. Den där lille katapultlarven med turbo-speed som gav mig många gråa hår och samtidigt som han fick mig att skratta varje dag, han är numera en värdig gentleman (nåja...) som ser på livet med ett visst överseende. Han har fått de grå ögonbrynens charm, men är vackrast i världen.

Det är med sorg i hjärtat jag inser att det kommer inte att vara hur länge till som helst. Nästa hund blir nog inte en västgöte, jag har inte längre den tiden och drivkraften att lägga de flesta helger på träningar och kurser, så jag tror att nästa hund möjligen blir en australisk terrier. För en sak är jag säker på; jag måste ha en hund med lite attityd.

Nenne 1, du skriver så fint om din västgöte! :heart Och jag kan bara hålla med- ända till det där med att du inte vill lägga helger på träningar och kurser..... Det var bland annat därför jag valde västgöte, just för att inte behöva lägga ner tid på träningar och kurser! Där ser man så olika man kan se på det...
Jag tycker att mina västgötar har funkat och funkar så väldigt bra som gårdshundar. Ett aktivt liv med mycket spring i skogen när jag är ute med hästarna, eller bara ute och går långa skogspromenader. Alltid lösa på gården, alltid med i stallet, mycket vakna och intelligenta men som jag upplever det- man måste inte aktivera och träna för att hunden ska må bra. Inte som med en bc, shäfer eller annan utpräglad arbetshund.
Så har jag upplevt det, men du har kanske en helt annan erfarenhet?

@Cornelia ; jag tror du har rätt - hade jag bott som du hade det funkat alldeles utmärkt, för jag tror också att en västgöte mår toppen av att vara gårdshund och få springa mycket lös. Tyvärr bor jag numera i lägenhet inne i centrum och det funkar bra med våra vardagspromenader i stan (som tur är bor vi nära Botaniska trädgården så vi har så att säga en stor trädgård för morgonrundorna) nu när han är gammal. Men en ung västgötaspets med mycket energi kräver något annat känner jag.
Min, i och för sig begränsade, erfarenhet (jag har ju bara haft en) av västgötaspetsen är precis som du säger att det är en vaken och intelligent hund som älskar tricks och nosarbete, men som behöver röra på sig.

@Cornelia ; jag tror du har rätt - hade jag bott som du hade det funkat alldeles utmärkt, för jag tror också att en västgöte mår toppen av att vara gårdshund och få springa mycket lös. Tyvärr bor jag numera i lägenhet inne i centrum och det funkar bra med våra vardagspromenader i stan (som tur är bor vi nära Botaniska trädgården så vi har så att säga en stor trädgård för morgonrundorna) nu när han är gammal. Men en ung västgötaspets med mycket energi kräver något annat känner jag.
Min, i och för sig begränsade, erfarenhet (jag har ju bara haft en) av västgötaspetsen är precis som du säger att det är en vaken och intelligent hund som älskar tricks och nosarbete, men som behöver röra på sig.

Förstår precis vad du menar. Jag hade inte heller velat ha en västgöte i en lägenhet i stan. De behöver sin gård att ha koll över och de behöver mycket rörelse. :D

Jag hade en period när jag var tonåring att jag ville ha en Black and tan Chihuahua, en liten liten minidobermann ;)

Kollade Chihuahuavalpar regelbundet och började inse att jag gillade inte deras utseende, jag ville ha en långbent hund, gärna lite sportig, men i liten förpackning och som var pigg och glad på det mesta, så av en slump så hittade jag Russkiy Toy, året var 2007 och dom hade bara varit godkända sen 2006 och jag kände att dom uppfyllde mina kriterier och rasen lät väldigt roliga.

Så jag kollade lite uppfödares hemsidor, så har jag efter det senaste åren kollat i princip alla raser men hamnade ofta tillbaks på Russkiy Toy som "ska jag ha en riktigt liten så vill jag ha en sån", drömmen vore en Dobermann däremot men när jag skulle skaffa hund nr 2 (har även en blandning på ca 5 kg) så försökte jag tänka logiskt, bodde då på andra våningen utan hiss och hade varit sjukskriven och uppsagd pga dåliga leder så tänkte att jag inte kunde skaffa en ras som kräver enormt mycket men som ändå är med på allt, så började en kompis prata om Russkiy Toy och jag började åter igen läsa på om rasen och insåg att det är nog rätt, ville ha en snäppet mer social hund än min blandras som är rätt reserverad mot främlingar och Russkiy Toy beskrevs som just social.

Så hittade en kull i precis rätt tid hos en uppfödare som jag varit in på sen jag upptäckte rasen för 9 år sen, som hade en black and tan släthårig hane precis som jag ville ha, 70 mil bort! Så skrev ett mail om vem jag var och vad jag sökte och efter några dagar så fick jag veta att denna valp var min, om jag var intresserad av han.

Nu är han 10 månader och är nog de mest sociala och intensiva hund jag träffat helst ska han klättra upp i ansiktet på folk och pussa ihjäl dom, han är energisk, pigg, glad, tuff, och har väldigt starka åsikter om allt och det går nog inte en dag utan att jag skrattar åt hans påhitt!

12647417_10156482577865181_701075486786564343_n.jpg

Hur kan man inte älska att bli välkomnad såhär om man har varit borta en liten stund :love:

Jag är en spetsmänniska, och för mig är isländsk fårhund Hundarnas Hund. Finaste vackraste klokaste mjukaste duktigaste goaste!:heart:heart:heart

Tyvärr klarar inte mina luftrör av en tjockpälsad hund längre, så det blev bara en islänning. I stället blev det först en dvärgpudel och sen en till, så nu har vi två små morrhoppor som bestämmer här hemma. Fråga mig inte hur det gick till, jag har aldrig varit förtjust i pudlar innan. Nu är jag det. Clowner och divor! Jag planerar redan för en tredje, en mellanpudel, så jag inte behöver böja mig fullt så långt ner när jag tränar.:cool:

Vi har också varit inne på en pudel, verkar vara en härlig ras :)

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 548
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 294
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 170
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka