Vi visste att vi ville ha en liten, robust gårdshund, helst utan jaktinstinkt. Ingen pälsvård, inte krav på en massa mental stimulans.
Det självklara valet var då västgötaspets!
Varga kom in i vårt liv som tolvveckors valp, och hon var allt det vi önskade oss. Liten men mycket robust, hängde med på milslånga ridturer i skog och mark, trogen gårdshund som höll koll men aldrig stack iväg utanför gårdens gränser, smart och signalkänslig med mycket vallinstinkt. Dottern tränade lydnad med henne, och hon var föredömligt duktig.
Varga var min soulmate, som tyvärr inte lever längre. Hon fick cancer och dog förra året. Vi tog en kull valpar på henne när hon var två år och behöll en hane, som nu är åtta år. Han är kastrerad och har vuxit in i rollen som gårdvar på en mycket smidigt sätt.
Jag har varit inne på en del andra raser, storpudel bl a, och har för tillfället hand om dotterns pudel/goldenkorsning. Väldigt trevlig, men också väldigt mycket hund, som kräver en hel del tankearbete för att må bra. Så nästa hund blir nog en västgöte igen, eller en finsk lapphund, som jag tror är mentalt ganska lik västgöten.
Små starka glada hundar med stor integritet och stor signalkänslighet. Och så är de ju så otroligt charmiga, som små grävlingar med sin gråa färg och korta ben på en stubbe till kropp!