Varför får JAG inte ha häst???

Sv: Varför får JAG inte ha häst???

En annan sak som jag blir bekymrad över är, om man nu ska bli medryttare så vill ju de flesta (vad jag sett på annonser) att man ska ha ridit ett bra tag och gärna kunna tävla och ha mycket kunskap.

Jag slutade lyssna på min kära mamma för länge sedan men det sitter ändå djupt rotat. och hon tjatar på mig varenda gång hästsnacket kommer upp om hur livsfarligt det är. Jag har ju trillat av en gång så jag har ju 99 gånger på mig att bli duktig ryttare :)

En annan sak som jag blir bekymrad över är, om man nu ska bli medryttare så vill ju de flesta (vad jag sett på annonser) att man ska ha ridit ett bra tag och gärna kunna tävla och ha mycket kunskap.

Jag slutade lyssna på min kära mamma för länge sedan men det sitter ändå djupt rotat. och hon tjatar på mig varenda gång hästsnacket kommer upp om hur livsfarligt det är. Jag har ju trillat av en gång så jag har ju 99 gånger på mig att bli duktig ryttare :)

Säg ifrån. Berätta hur irriterande det är när någon annan ska tala om för vuxna personer vad de ska göra och inte göra.

Livsfarligt eller inte, det är din hobby oavsett vad hon säger.

Rid på ridskola ett par år till, knyt kontakter i stallet - kanske finns det någon där som behöver ridhjälp som du känner? Rid många olika sorters hästar och hjälp till extra mot lektioner.

Det löser sig!

Läste i din andra tråd att du köpt gård, har en granne med hästar...vad väntar du på? ;)

du har ju ridhuset, sätt även en annons där att du vill bli medryttare om inte grannen har ridhästar men där kunde ju du lära hästhållningen iaf.

Vart bor du btw? :)

Jag har haft egen häst(ar) i 10 år. Fick aldrig gå på ridskola, det hade vi inte råd med och det var en snobbsport, sa mamma och pappa.
Jag lyckades rida lite ändå, har alltid älskat hästar. Sen var det inga hästar alls i många år, när dottern var 9 så lät jag henne börja rida, jag insåg snart att jag också ville rida, och började som 35-åring i nybörjargrupp.
Alla runt om avrådde egen häst, mina föräldrar tyckte att vi var tokiga. Jag var medryttare under några år, sen köpte jag min första häst. Ett välutbildat halvblod 13 år.
Visst jag har gjort många misstag, men jag har alltid frågat folk som verkligen vet. Jag har gått kurser i foderlära, hovvård(tappskor) osv. Jag läser alla faktaböcker jag hittar. Idag har jag fyra hästar tillsammans med min dotter, vi läggar alla pengar på hästarna. Omgivningen har vant sig. Till och med mina gamla föräldrar har accepterat att det är så här jag lever.:)

Precis som du skriver kan man inte läsa sig till all kunskap, men väldigt mycket kan man lära sig från böcker, tidningar, filmer och inte minst - från Buke. :) Som alltid när det gäller olika källor bör man dock vara lite kritisk och fundera över om människorna vet vad de pratar om eller inte.

Jag har tittat lite på annonser där folk söker medryttare, även om det inte är aktuellt för min del än på ett bra tag. Många framställer sin häst som nästintill omöjlig att rida såvida man inte har 30 års riderfarenhet. Men det finns också de som söker någon som är pålitlig, intresserad av att lära sig mer och som de successivt kan ge större och större ansvar. Med tanke på den "terror" din mamma utsatt dig för lär du ju knappast ta några onödiga risker som utsätter dig och hästen för fara. Det borde kännas tryggt för en hästägare att veta.

Lycka till!!

Alltså, det tänkte jag inte på:idea: Vi ska ju inte flytta förens om ett par månader så jag har inte alls tänkt på dom.

Jag blir så glad över alla era svar och tips :bow::bump:

Man kan, får och bör ställa krav även på sin älskade mamma! Berätta för henne att du inte är intresserad av hennes åsikt detta fallet - end of story. Är hon en klok mamma kommer hon att förstå (det gjorde iaf min..).

Ett tips är att du inte berättar allt för din mamma. Herregud, du är 26 år, hon behöver inte få veta allt. Du kan tom dra en vit lögn ibland och säga att du spela handboll när du ska rida ;)

Jag är en sådan som kommit igång sent.

Red ett par år på ridskola som liten men slutade för att jag var så dålig, hade en kass ridlärare, var lite rädd för hästarna etc. etc. Under hela mitt liv har jag dock fascinerats av dessa underbara varelser. Har varit på turridning ett par vändor och varenda gång har jag känt att jag vill ha en EGEN häst... en häst jag kan vara trygg med och som jag kan pyssla med och älska.

Så en gång trillade jag av på turridningen. Eftersom jag är lite tvärtom blev det startskottet för min framtid! Jag hörde med en jobbarkompis om hon visste någon häst som jag kunde få rida och jodå, det stod ett shiresto i hennes stall som ägaren inte riktigt hann med. Så jag blev medryttare och red tillsammans med min kollega ett tag. Sedan flyttade kollegan och jag red ensam. När hästens ägare blev gravid och så småningom fick barn tog jag hem stoet på foder "över sommaren"... sommaren blev ett och ett halvt år det året :rofl:

När stoet skulle åka hem igen hade jag köpt min egen älskade Tom!!! Har haft honom i ett år nu och har inte ångrat mig en enda sekund.

Det tar tid, det kostar massor av pengar och det ger den största lyckan i världen (ok jag har inga barn, kan tänka mig att det är en ännu större grej). Kan inte föreställa mig en värld utan min älskade kuse.

Det praktiska har jag löst genom att hitta stallplats hos en väldigt vänlig och kunnig man som hållit på med hästar hela sitt liv. Så jag har honom samt ett stort kontaktnät att fråga när jag är orolig över något. Ridningen kan man ta för instruktör, och körningen (jag kör också alltså) likaså.

Vill man och inser man att man behöver hjälp och inser man vad man inte kan och är beredd att lära så har man mycket av de nödvändiga förutsättningarna!

Jag håller dock med alla de som redan föreslagit att du kanske skall leta medryttarhäst eller i vart fall foderhäst innan du köper. Det kan hjälpa dig att lära dig vad du letar efter hos den häst som du skall äga sedan! Och du lär dig massor!!!

Innan jag skaffade medryttarhäst hade jag aldrig ens mockat :o Ett par år senare har jag full koll på det vardagliga och en hel del extraordinärt också. Man lär sig vartefter, bara man är öppen för att lära sig och har bra folk som kan hjälpa en.

Sorry för långt inlägg... tänkte bara att det kunde vara skönt för dig att höra att ALLA inte har hållit på med hästar från barnsben.

Lycka till!

/Jenny

Ja hon kör ju motorcykel som jag är totalt livrädd för så nog om henne.:p Det som stör mig ennu mer är när tex en jobbkompis som har ett par hästar berättar för mig hur jobbigt och hur himmla dyrt det är att ha hästar, hon "avråder" mig för att sätta mig i en sådan situation. Sedan finns ju svärmor som absolut inte kan nånting, hon tycker att det kostar alldeles för mycket men sen fick hon tillbaka att det kostar minsann att röka två packe cigg om dan också:mad: så då tycker jag minsann att det är nyttigare att hålla på med hästar.

Va roligt :) När jag trillade av kände jag också att det gick ju att leva med, jag kom över en del rädslor(eller vad man kan kalla det).

Hej!

Klart att du kommer att kunna ha häst när tiden är mogen - och du behöver säkert inte vänta 10 år!

Att hästmänniskor "varnar" förstagångshästägare är helt naturligt; ja, det kostar - ja, det tar tid - och ja, det är mycket man "måste kunna" etc. Ändå har vi häst själva!!! Varför? Jo, därför att vi tycker att det är värt det. Det kommer säkert du också tycka en vacker dag!

Och vad gäller kunnandet så är det ju definitivt att rekommendera att man är väl föreberedd med såväl praktiska som teoretiska kunskaper. Men - har du tänkt på vad många hästägare, medryttare, fodervärdar och lektionsryttare vi är här på Buke som ställer alla möjliga frågor till varann? Och att vi som svarar som regel kommer med helt olika tips (som ibland rent av går stick i stäv med varann)? Poängen är att du behöver inte kunna allt innan det är dags. Hästar och ridning är ingen exakt vetenskap! Du kommer till ett läge när ridskolan inte ger så mycket mer och då är det bara att kasta sig in i äventyret. Och du behöver inte invänta mammas, svärmors och resten av världens välsignelse heller! (Är själv uppvuxen i en släkt med massa dominanta äldre fruntimmer som försöker fatta alla beslut åt en - så jag vet hur det är! De är liksom en egen "ras":D)

Oroa dig inte för att aldrig komma ikapp, du har ett bättre utgångsläge idag anser jag för att du inte anser dig vara fullärd.

Den bästa hästägaren är den som faktiskt kan fråga om hjälp, som vågar utvecklas och som inte är rädd för att bita ihop och pröva något annat om det första man gjorde inte fungerade.

Jag tycker du ska skaffa dig mycket omkringvetande innan du köper en häst, se till att du kan det där med utfodring (Varför kraftfoder? När kraftfoder? Vilket hö är bra? osv) ergonomi, säkerhet, hur ska en hage se ut? Hur beter man sig när man rider ut? De vanligaste sjukdomarna, när uppstår de? Hur ser olika varningstecken ut för ohälsa? När ska du tillkalla veterinär och när kan du behandla själv?
Allt möjligt som det faktiskt krävs att man kan när man har ansvar över en egen häst.

Vad gäller ridningen så är jag tudelad, jag red på ridskola där jag började som liten snorunge (slutade för drygt 10 år sedan) och visst, jag har lärt mig mycket men det har tagit en enormt lång tid att göra det.
Efter ridskolan har jag utvecklats i samma "mängd" på ett år som jag gjorde på kanske tre år på lektionsridning.

Många lektionstimmar kan jag tycka så här i efterhand när jag som vuxen utvärderar mitt hästande, har vart ett totalt slöseri med tid.
Jag tycker inte att alla gånger jag ridit runt på ett fyrkantspår på en häst som vart för stor lärt mig någonting, man måste rida en häst som man passar på och som kan mer än en själv om man ska lära sig.
Jag hade aldrig behärskat spansk skritt eller passage idag om jag inte fått chansen att rida en häst som jag
1) klarade av
2) lärt känna
3) kunde allt detta före jag satt mig upp.

Ser man till AR, som jag pysslar/de med (hästlös just nu, rider inte alls för jag har inte tid.) så var jag en total nybörjare.
Jag kunde rida som man gör på ridskola, lulla runt i enkla dressyrprogram, hoppa banor av enklare sort.. iofs hade jag en del med mig eftersom jag inte vaknade en dag och bestämde mig för att rida annorlunda.

Jag mötte vilda besten -97 och på henne gick det inte att rida alls, jag hittade på en egen metod i min ensamhet och höll mig till att läsa dåvarande Hästfynd.
Från där mötte jag fega Lotta som stod på lösdrift med kompisar som mobbade ut henne hos en ARryttare som höll på med Tteam och annat roligt.. och på den vägen är det :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan har halft som halft varit i samma sits. Min mamma är oxå jätte rädd för hästar. Och hon berättade allt "hemskt" innan oxå. Men jag fick ändå vara på ridskola och har faktiskt även haft en foderhäst och varit medryttare på endel hästar. Hon tog en extra bra livförsäkring på mej då när jag började rida. Nu när jag är vuxen har mina egna pengar så har jag köpt mej en egen häst..

Det du får göra är att vara envis och bevisa att du kan och verkligen vill och det gör du säkert redan. Men det är nog bara att kämpa på och försöka överbevisa för din mor och andra att du kan och klarar av att ta hand om och rida hästar så kanske de kan känna sej säkrare.

Men en häst kostar mycket och det tar mycke tid men är man villig att betala och har tiden så är det inga problem att ha häst.

hoppas du får dej en häst någon gång framöver;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar