Sv: Varför får JAG inte ha häst???
Oroa dig inte för att aldrig komma ikapp, du har ett bättre utgångsläge idag anser jag för att du inte anser dig vara fullärd.
Den bästa hästägaren är den som faktiskt kan fråga om hjälp, som vågar utvecklas och som inte är rädd för att bita ihop och pröva något annat om det första man gjorde inte fungerade.
Jag tycker du ska skaffa dig mycket omkringvetande innan du köper en häst, se till att du kan det där med utfodring (Varför kraftfoder? När kraftfoder? Vilket hö är bra? osv) ergonomi, säkerhet, hur ska en hage se ut? Hur beter man sig när man rider ut? De vanligaste sjukdomarna, när uppstår de? Hur ser olika varningstecken ut för ohälsa? När ska du tillkalla veterinär och när kan du behandla själv?
Allt möjligt som det faktiskt krävs att man kan när man har ansvar över en egen häst.
Vad gäller ridningen så är jag tudelad, jag red på ridskola där jag började som liten snorunge (slutade för drygt 10 år sedan) och visst, jag har lärt mig mycket men det har tagit en enormt lång tid att göra det.
Efter ridskolan har jag utvecklats i samma "mängd" på ett år som jag gjorde på kanske tre år på lektionsridning.
Många lektionstimmar kan jag tycka så här i efterhand när jag som vuxen utvärderar mitt hästande, har vart ett totalt slöseri med tid.
Jag tycker inte att alla gånger jag ridit runt på ett fyrkantspår på en häst som vart för stor lärt mig någonting, man måste rida en häst som man passar på och som kan mer än en själv om man ska lära sig.
Jag hade aldrig behärskat spansk skritt eller passage idag om jag inte fått chansen att rida en häst som jag
1) klarade av
2) lärt känna
3) kunde allt detta före jag satt mig upp.
Ser man till AR, som jag pysslar/de med (hästlös just nu, rider inte alls för jag har inte tid.) så var jag en total nybörjare.
Jag kunde rida som man gör på ridskola, lulla runt i enkla dressyrprogram, hoppa banor av enklare sort.. iofs hade jag en del med mig eftersom jag inte vaknade en dag och bestämde mig för att rida annorlunda.
Jag mötte vilda besten -97 och på henne gick det inte att rida alls, jag hittade på en egen metod i min ensamhet och höll mig till att läsa dåvarande Hästfynd.
Från där mötte jag fega Lotta som stod på lösdrift med kompisar som mobbade ut henne hos en ARryttare som höll på med Tteam och annat roligt.. och på den vägen är det