Varför får JAG inte ha häst???

J

jle

Jag har i hela mitt liv velat ha/hålla på med hästar. Men Det ska tydligen vara omöjligt för min del. När jag var liten fram till jag var 18 fick jag knappt vara i närheten av hästar pga mammas rädsla och när jag väl fick prova på så stirra hon upp sig så jag blev rädd, men JAG VILLE ju!!! Sedan när jag skulle börja gymnasiet kunde jag ju inte gå något med hästinrikting för jag hade ju så gott som aldrig ridit och fy f*n vad jag ångrar det!!!

Nu äntligen vid 26 har jag kommit igång med ridningen men mammas skrämselhistorier sitter bakhuvudet så jag är hela tiden så jäkla feg, men jag ska klara det. Jag vet att det går inte att läsa till sig all kunskap men jag har ändå plöjt igenom massa böcker om hästhållning och ridning och jag tänker göra allt för att kunna en dag få ha min egen häst om det så ska ta tio år till. Men problemet är då alla som mamma, vänner, svärmor, folk som inte kan nånting om hästar och hästmänniskor talar om för mig vilket jobb det är och vilken tid det tar och för att inte glömma vad det kostar att ha häst. Jo men JAG kanske vill det.

Kommer jag aldrig ifatt er som har all kunskap? Varför får jag inte ha en häst???

Sv: Varför får JAG inte ha häst???

Hejsan. låter som en jobbig situation. ja hade tur som hade föräldrar som hjälpte mej å red lite själva. Ja tror gått å väl du kan skaffa häst, ja va 14 när ja fick min första, men de gick.. Bara man vet om vad som gäller med häst, de tar mkt tid å pengar men endå är det bästa som finns. Mitt råd är (nått som ja inte fått än) att ta mkt hjälp av tränare som kan hjälpa dej fram. Det finns ju bra "nybörjar" hästar, eller ta en häst på foder först för att se så allt funkar :) lycka till (hoppas ja hjälpte till lite)

klart du ska ha häst! det är alltid så, om man gör något som är utanför normen som vuxen blir det snack. Speciellt från den något:crazy: äldre generationen. det är inte tillåtet att ha en hobby som kostar pengar och inte är nyttig, typ trädgård eller virka:angel:.
Jag vet inte hur mycket snack det har varit hos mig. tänk på att det är ditt liv och du ska vara lycklig, du har bara detta liv, helt plötsligt är det slut. stå på dig!

Kommer jag aldrig ifatt er som har all kunskap? Varför får jag inte ha en häst???

Jag tycker att det kan vara smart att börja med att vara delryttare eller ta en häst på foder, om du är osäker på ansvaret och tidsåtgången. Därefter är det lättare att skaffa egen dels för att du har större praktiska kunskaper (inte bara om ridning utan även vård, foder och hantering), dels vilken häst du behöver och kan ha glädje av.

Men problemet är då alla som mamma, vänner, svärmor, folk som inte kan nånting om hästar och hästmänniskor talar om för mig vilket jobb det är och vilken tid det tar och för att inte glömma vad det kostar att ha häst. Jo men JAG kanske vill det.QUOTE]

Du har ju själv svaret där...varför ska du lyssna på någon som inte vet något och som har en åsikt baserad på okunskap och att "så är det"? Om du vill köpa en Volvo och din kompis kör Saab och har aldrig varit i närheten av en annan slags bil, säger till dej att Volvo är skit, lyssnar du på det då? Ditt hjärta säger att det här vill jag göra och det här gör mej lycklig, lyssna på det då. Lyssna på dej själv för du vet vad DU kan och vill. DU är din egen lyckas smed och någon gång i livet måste man ta klivet ut i verkligheten och skapa sig egna erfarenheter och upplevelser baserat på vad man vill ha ut av stunden vi tillbringar på denna jord.
Samtidigt finner du styrka i att ta tag i vad du vill och se resultatet av det och växer som människa i din handling.
Ta hjälp av människor i din närhet som kan och har sysslat med hästar och de kan hjälpa dej att hitta din nya kamrat, eller din nya ridskola, hur du nu väljer att ÄNTLIGEN börja ditt liv med hästar.
Du kan och du ska följa ditt hjärta. Tänk på det när du står där med en mjuk mule mot din kind och känner den varma andedräkten och värmen från en len hårrem.....det är värt det.

Jag tycker att det kan vara smart att börja med att vara delryttare eller ta en häst på foder, om du är osäker på ansvaret och tidsåtgången. Därefter är det lättare att skaffa egen dels för att du har större praktiska kunskaper (inte bara om ridning utan även vård, foder och hantering), dels vilken häst du behöver och kan ha glädje av.

Det är oftast sånna här råd som gör att många foderhästar inte blir ordentligt omskötta. PGA bristande kunskap.

Inget illa menat mot TS

Börja med att ta hjälp av någon duktig ryttare som du kan följa med till stallet, få lära dig grunderna i hästhållning och ridning. Ridskola kan vara ett bra alternativ även om man sällan blir utbildad till grand prix nivå så är det en bra bas med oftast lugna och snälla hästar man kan göra misstag på. Dessutom brukar de flesta klubbar ha teorilektioner flera gånger per termin. Det finns garanterat nybörjargrupper för vuxna inärheten av dig. Alla har inte den förmånen att börja rida som ung!

När du väl kommit in i hästlivet så kommer du säkert känna om du är beredd att ta det ansvar som det gäller att hålla häst 7 dagar i veckan året runt. Du kanske kommer fram till att i början kanske det räcker med att vara medryttare åt lämplig häst 2-3 dagar i veckan. På så sätt får du mer kunskap i hur det är att sköta en egen häst men du slipper huvudansvaret för utrustning, veterinär, foder osv.

Personligen tycker jag att man inte ska skaffa egen häst för fort. Ju mindre erfarenhet man har desto mera fel kommer det att bli. En häst man känner lite rädsla för kommer snabbt att ta över och bli ett riktigt monster! Det finns massor man bör kunna innan man tar det stora steget, sen gäller det förståss att ha råd. Jag lägger ut ca 4000kr i månaden på min häst. Jag tränar regelbundet för tränare vilket jag anser är viktigt speciellt om man som ts inte är speciellt van! Man lägger snabbt på sig ovanor i sin ridning.

Lycka till!

du kan ju alltid vara medryttare på nån häst som har en bra ägare, för då kan man lära sej massor om allt de här med att ha egen häst.

sen tycker inte jag att man behöver ha all kunskap som finns direkt när man köper häst, har man kunniga människor i närheten som man kan ta hjälp av så lär man sej efterhand allting, ridningen lär man sej också med en bra tränare.

de finns inget bättre än att ha en egen häst och de är definitivt värt allt jobb och pengar, så lyssna inte på alla som avråder utan gå på vad du vill.

Det är oftast sånna här råd som gör att många foderhästar inte blir ordentligt omskötta. PGA bristande kunskap.

ja tycker inte de är ofta de är brist på kunskap hos dom som skaffar foderhäst utan mer att dom skiter i hästen pga den inte är deras egen och tycker inte de är lika viktigt om hästen faller ur eller liknande..
förhoppningsvis så kollar ju ägaren upp människan som ska ta hästen och då märker man ju ganska så snabbt vad dom har för kunskap om hästar.

bara för folk har kunskapen så är de inte självklart hästen blir väl omhändertagen.
hellre lite mindre kunskap men med bra människor runt omkring som hjälper till än någon som är duktig och kan mycket men som inte bryr sej om hästen pga de inte är deras häst.

ja tycker inte de är ofta de är brist på kunskap hos dom som skaffar foderhäst utan mer att dom skiter i hästen pga den inte är deras egen och tycker inte de är lika viktigt om hästen faller ur eller liknande..
förhoppningsvis så kollar ju ägaren upp människan som ska ta hästen och då märker man ju ganska så snabbt vad dom har för kunskap om hästar.
man märker fort vad dom har för åsikter och vad dom säger om foder, utevistelse, ridning osv.

bara för folk har kunskapen så är de inte självklart hästen blir väl omhändertagen.
hellre lite mindre kunskap men med bra människor runt omkring som hjälper till än någon som är duktig och kan mycket men som inte bryr sej om hästen pga de inte är deras häst.

TACK alla ni som svarat:bow:
Jag vet att ju att jag är nybörjare och att det kommer ta några år innan jag vågar satsa på egen häst men det känns så skönt att läsa från hästfolk att det inte är omöjligt. tyvär finns det inte så mycket hästkunniga i min närhet men jag är så glad att jag hittade min lilla ridskola. :banana:

Jag håller med. Började själv som fodervärd till en ponny en gång i tiden och har bara goda erfarenheter. Det är ju dock viktigt, vilket jag vet själv när jag nu ska låna ut min häst, att ägaren intresserar sig för hur det går och väljer en person som man litar på - samt att kontrakt och alla detaljer är väl genomgångna. Som hästägare kan man inte skylla på fodervärden om inte allt fungerar, man har alltid det yttersta ansvaret för hästen.

Inget illa menat mot TS

Det är ägarens ansvar att lämna hästen till en tillräckligt kunnig person med goda referenser. Man får liksom stå för var man väljer att placera sin häst.

så du menar att om man nu är så dum och råkar lämna sin häst hos en person man fick intryck från att vara kunnig och vettig så får man skylla sig själv om det hår åt helvete med hästen?:mad: Även om man träffat personen flera gånger och TROR att denne är seriös kan det visa sig att det var raka motsatsen. Jag har själv gått på den minan flera gånger. Uppsagt kontrakt=hästen värd lika med 0. Detta gäller inte bara nybörjare utan det kan lika gärna vara en väldigt kunnig person som bara inte vill slösa pengar på någon annans ägodel.

Det kan ju vara allt från fodring till ridning som brister. Som ägare kan man inte styra över allt när man lämnat ut sin häst i andras händer. Man får helt enkel lita på att personen sköter om hästen på det sätt som instruerats om.

Om fodervärden struntar i att vaccinera och skiter i att verka hovarna, då är det ditt fel som ägare? Även om man har kontrakt så har du ingen säkerhet på att det verkligen blir av!! Att gå vidare med en sådan sak är sällan lönt så det är du som ägare som sedan får vaccinera om och glatt betala räkningen.

Men det är ju iallafall bra för fodervärden kunnig eller ej att sedan kunna skylla sina misstag på ägaren. Denne var ju dum nog att låna ut hästen! :devil:

Om fodervärden struntar i att vaccinera och skiter i att verka hovarna, då är det ditt fel som ägare? Även om man har kontrakt så har du ingen säkerhet på att det verkligen blir av!! Att gå vidare med en sådan sak är sällan lönt så det är du som ägare som sedan får vaccinera om och glatt betala räkningen.

Det är alltid ditt ansvar, oavsett kontrakt. Vill du inte ta det, får du sälja hästen i stället. Strängt taget.

Det var då en lustig inställning till att vara fodervärd du har. :crazy: Strunta i att sköta om hästen och ägaren får skylla sig själv eftersom denne var så dum och inte sålde istället.

Ja jag är införstådd i att hästen är mitt ansvar eftersom den inte är såld, men vad har man då ett kontrakt till? Massa punkter uppradade så att man vet vad som går att bryta mot? För kontrakt är inte speciellt mycket värt alla gånger i fodervärdssammanhang eftersom det sällan är lönt att bråka om en vaccination.

Men det är väl bara att inse att folk endast är rädda om det man äger! Vissa inte ens det.

kl

Sluta lyssna på mammas rädslor, hon projicerar sin egen rädsla på dig och du tar emot. Sluta.

Skaffa dig erfarenhet via din ridskola, sök en medryttarhäst och skriv att du vill lära dig allt om hästen och inte bara rida. Du kommer hitta på såvis massa nyttigt som kommer göra dig säkrare. Du är ju myndig, och när du är mogen...köp en häst och välj ett stall med bra folk. Tycker att har man lite kunskaper, samt bra folk,hovis, en tränare och kan lyfta på luren och tillkalla vetten, så kommer man långt med det.

klart du får ha häst. :)

Ja jag är införstådd i att hästen är mitt ansvar eftersom den inte är såld, men vad har man då ett kontrakt till?

Kontraktet skyddar ju som sagt var inte mot vanvård, utan är bara en juridisk hjälp i efterhand. Det kan ju dock vara bra att skriva korta kontrakt där man även fastslår ägarens rätt att direkt hämta hästen om fodervärden bryter mot någon punkt. Samt att besöka hästen så ofta man kan.

Jag tycker fortfarande att det är bättre att sälja om man inte kan lämna hästen till någon man känner.

Hej!
Trist att du fått en sådan start med hästarna. Nu är du ju dock 26 år och borde väl inte bekymra dig så mycket om vad mamma tycker längre?
Jag skulle aldrig råda någon som är rädd för hästar att köpa en häst, det kan alldeles för lätt bli problem. Ha tålamod och skaffa dig så mycket kunskap och rutin du kan. Jag har själv hållt på med hästar i 16 år (är 25 år) och det finns SÅ mycket mer att lära. Jag har haft egen häst och tid och pengamässigt får du räkna med minst 3000kr/mån (förutsatt att hästen håller sig frisk) och ca 3 timmar per dag. Man kan jämföra det med ett halvtidsjobb, fast du får inte betalt utan får betala för det. Att ha häst är inte en hobby, det är en livsstil.
Lycka till!

Sv: varför får JAG inte ha häst???

Njae, riktigt så är det väl ändå inte.
Man lämnar ju ut hästen på foder, för att man inte har tid, pengar what so ever. Man lämnar ju över ansvaret till fodervärden, och då får du som fodervärd ta ansvaret som krävs för att ha häst.

Du som ägare kan ju inte ha ansvaret över vad någon annan gör med din häst ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar