Varför dödade Krister Åke?

M

monchestre

Hej!
Köpte för två år sedan gullliga roborowskikillar som under ett års tid levde lyckliga tillsammans. Helt plötsligt märkte jag dock att det ofta var ett jaävla liv på dem i buren, och bingo - en dag var den ene illa biten och dog, troligen av infektionen då själva bettet ej såg så farligt ut. :cry:
Varför dödade Krister Åke, och hur ska han gå vidare med sitt liv? Har gått ca ett år sedan detta hände, och trots att Krister får skylla sig själv så undrar jag om ni med lite mer erfarenhet tycker att jag skall köpa honom en ny kompis?

Sv: Varför dödade Krister Åke?

Har inte alls mycket erfarenhet av hamstrar, men de blir väl inte mkt äldre än två år?

Hamstrar är ju egentligen främst ensamlevande djur och även om just Roborowski är en väldigt tacksam ras att ha i par är det inte alls säkert att det fungerar. Jag har jobbat i djuraffär och sett många slagsmål, till och med mellan unga Roborowski så vi fått dela upp dem i burarna.
Man får, trots att djuraffärspersonal inte alltid informerar om det, vara väldigt uppmärksam på om det blir bråkigt och då ska man helst sära på hamstrarna. Krister och Åke var kanske för nära varandra i rang och uppgörelserna dem emellan blev allt värre. Du har haft otur tror jag.

Och eftersom hamstern är så gammal tror jag inte att det är nån idé att skaffa honom nån ny kompis, han trivs nog rätt bra själv.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!
Djuraffären rekommenderade mig at köpa ett par, och att det säkert skulle gå bra. Det gjorde det ju med, ganska länge. Ja ja, han få nog vara själv då.

Dvärgisar sägs bli äldre. Krister är 2,5 och mkt vital:love:

1 Krister är tre år och lever troligtvis inte mer än 1 år till och lider med största säkerhet inte av att vara själv.
2 Det är krångligt att sätta ihop roborovskis då dom har stark heiraki och kan mycket väl ha ihjäl varandra om dom inte är ense om vem som skall bestämma.
3 Detta har hänt mig med. Det var så jag lärde mig att robbar slåss för att döda :crazy:

Vill du har fler robbar så skaffa dig gärna fler men har en extra bur i beredskap. Robbar är inte "gjorda" för att tränga ihop sig på så lite yta som en bur ger så även om det funkar i det vilda så funkar det inte riktigt lika bra i tamhet just pga ytan dom bor på.
Robbar är däremot väldigt söta att titta på när dom far runt i buren och vissa kan bli rysligt tama :love:

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 209
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 888
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama