Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Vår ena dotter heter Tara Annie Jean och blir ofta kallad för Sara. Lilla dotern blev så arg när hon var mindre. Kommer ihåg henne som 3 åring när hon försökte tala om för alla tanterna att hon hette Tara varje gång de sa Sara till henne :smirk: Annars är hon rätt så stolt över sina ovanliga namn.
Annars så tycker jag om namnen Cigridh, Celmah.......på hästar :D

Fastän jag tycker att det är lite töntigt egentligen heter faktiskt min son Yoda i andranamn (Yoda Julian Vallentin) för han såg exakt ut som Yoda när han föddes sånär som på den gröna färgen. Men vi är nöjda med Julian som är lätt att uttala och ändå ovanligt och dessutom vackert!

Senast ändrad av en moderator:

Joar?

Fint :)

...men på väg in på topplistan bland nyfödda (runt plats 150 och snabbt ökande) , och så betyder det någon som KRIGAR :(

Varför betyder 90% av pojknamn något aggressivt :mad: :mad: :mad:

Jag har så svårt att förlika med mig det :(

mandalaki:
554.gif
??

Det där med accenter över é-na i tid och otid är ju ettotyg, rent ut sagt.
kan nån berätta för mig t.ex hur man uttalar "Thérèsé"??? Enligt de uttalrregler jag lärt mig så är det [teräse]...
Och alla konstiga stavningar håller jag också med om att det är besvärligt! Hur ska barnet, för det första, SJÄLV lära sig att stava sitt namn när det inte stavas som det låter???

Själv tycker jag att vi lyckats välja relativt ovanliga namn (inte med på topp 50 i alla fall) utan att krångla till det. (Selma och Signe, för den som inte visste det...)

Tim:
Namnförslag till Vidars lillebror - det första som kom upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg ovan var "Lunar"... :rofl: Vidar och Lunar passar väl bra att säja tillsammans? :p

Santa skrev:
Jag gillar namnet Alve. Annars är Gösta rätt schysst och lagom ovanligt tror jag bland bebisar idag.

Alve ? schysst namn :) , men jag hittar ingen betydelse på det? Vet du?

Gösta går BORT, alla med det namnet i min närhet är inte direkt så man vill belasta ett barn med att misstänkas vara namngivna efter dem :crazy:

ameo skrev:
"Lunar"... :rofl: Vidar och Lunar passar väl bra att säja tillsammans? :p

:banana: och i rättvisans namn måste ju lillebror få ett eget efternamn också eftersom vi andra tre i familjen har olika. Storm kanske, apropå internetspiontråden nyss :D

Silverkedjan skrev:
Alve ? schysst namn :) , men jag hittar ingen betydelse på det? Vet du?

Har en avlägsen bekant som döpte sonen till Alve, efter bokhyllan/hurtsen (?) på IKEA... :smirk:

Silverkedjan skrev:
:banana: och i rättvisans namn måste ju lillebror få ett eget efternamn också eftersom vi andra tre i familjen har olika. Storm kanske, apropå internetspiontråden nyss :D

Vad tycker du om Cyril?

Det kan inte vara så vanligt. Jag tror att det är grekiskt från början. Men det kanske är FÖR udda?

Själv hade jag gillat det dock, för en pojke.

Annars kanske Oswin vore något? Det påminner lite om Vidar, stilmässigt, tycker jag.

Senast ändrad:

Cyril :confused:? Kan inte säga att jag håller med dig :rofl:

Men du har nog rätt i ursprunget. Låter som en engelsk variant av det grekiska namnet Kyrillos. Den som heter det kallas ofta Kyrillakis, lille Kyrillos. Och det i sin tur förkortas Lakis, som är ett vanligt smeknamn. Så där har ju Silverkedjan sitt tvåstaviga namn :idea:

Åh!

Då skulle jag ha en "Tore" :D

Men det namnet har vi redan strukit på listan....

mandalaki: men JAG känner bara
554.gif
en fotograf och en galen hund som heter det :crazy:

Priffisen; de där namnet faller nog just på att jag vill att de ska stavas som de låter utan missförstånd på svenska.

Äntligen en anledning att återknyta till ursprunget av tråden :o

(förlåt kajo för trådnappningen)

Cyril - ja, det är nog en engelsk variant.... oh well - jag tycker att det är snyggt i alla fall. Kyrillos däremot - njae... :eek:

Men Oswin är väl inte så krångligt? Visserligen ett engelskt namn också, men - ähum... :angel: Det skulle vara svenskt väl? (har jag läst slarvigt, nu kanske?)

Det går ju att stava Osvin om man inte vill uttala w:et på engelska. Men då blir det ju icke-gris... kanske inte så lyckat heller...

:rofl:

lyssna inte på mig i kväll, jag vet inte vad jag svamlar om... :o

*lånar*

Min äldsta heter Eric ( Eric Fabian Sonny Bertil) och min yngsta heter Isaac ( Isaac Adrian Emilio León ).
Vi har valt att använda c istället för k eftrersom namnet SER mjukare ut. Och för att det är fint givetvis. Anledningen till att de ha 4 namn är för att vi inte kunde välja!! Det finns så många fina namn. Eric är döpt efter min pappa och Isaac hette min morfars far. fast med annan stavning då.

Jo det har du rätt i...Kanske får ta det temat till hästarna jag föder upp? :smirk:

Jippo skrev:
Jag bara älskar alla dessa gamla namn som återkommer, Hilda, Algot, Axel, Alva, Rut....! :)
Jag med!!
Själv heter jag ju Hilda så det är ju en favorit ;)
Får jag en son (när det nu kan bli aktuellt) så vill jag att han ska heta Eskil. Alla mina bekanta, och den tilltänkte pappan, tycker att det är gräsligt, men jag älskar det :love:

Kajo skrev:
Varför väljer man att stava sitt barns namn på det mest ologiska sätt man kan komma på? Jag har sett massa konsiga varianter på flera namn, t ex Deniz (=Denise, kommer säkert få heta Dennis i hela sitt liv...), Lucaz (Lukas) osv. Med blanketten från skattekontoret där man ska anmäla namn på får man tips och råd om att välja namn. Det står att man inte "ska" välja konsiga stavningar eftersom barnet då i hela sitt liv kommer att vara tvungen att bokstavera sitt namn jämt och ständigt. Jag för min del tycker det verkar klokt.

Jag förstår ju att det är ett sätt att visa att man tycket att sitt barn är unikt, men för mig är det självklart att alla barn är unika oavsett om de heter Kalle eller Lucaz.

// K

Jag tyckte det var svårt när jag skulle döpa min grabb...jag ville ha en normalt namn som inte var udda för mobbningsrisken, eller för vanligt heller..så han fick heta Hans KENNETH Stefan rätt o slätt, på hans "tid" hette alla ungar Patrik, Mattias o Markus(23 år sen)

Sedemera så finns det ju en Kennethklubb :D :D Där alla Kennethar kan träffs nån gång på året :rofl: :rofl: Lite småkul faktiskt....men det visste jag inte om då...

Jag maste faktiskt halla med dej!!
Trots att jag inte vill att mina barn ska heta precis som alla andra, sa maste det vara nagon matta pa tokigheterna.
man kan ju fraga sej vad mina foraldrar tankte nar de gav mej ett namn??? :confused: Men jag kan forklara vart de fick allting ifran.
Ramona Mariana Runds
Ramona - hittades i TV-serien "De fattiga och de rika", dar en mexikansk tjansteflicka hette Ramona.
Mariana - mitt mellannamn ar samma som min mammas, min mormors, min gammelmormor osv, sa det ar aven nagonting jag maste dopa min dotter till i mellannamn.
Runds - ar ett gards namn fran Furudal i Dalarna. Egentligen hette varan slakt Persson, och min farfars farfar bytte namnet da han var trott pa att hete Runds Karl Persson. Karl Runds var battre.

Numera ar jag sa van att bokstavera mitt namn, att nar jag ringer myndigheter och de fragar vad jag heter sa sager jag Ramona Runds R-U-N-D-S...jag bostaverar utan att de ens fragat om det. Ramona brukar de klara av, men jag har fatt post dar det statt allt fran Mona till Rebecka!!!
Dock brukar de flesta fraga igen efter mitt efternamn och da ar det ingen ide att bokstavera igen, utan jag kor Rickard-Urban-Niklas-David-Sigurd!!
Samtidigt som jag inte skulle vilja heta nagonting annat, sa vill jag egentligen hete Andersson eller Lindqvist eller nagonting annat "normalt".
Nu nar man bor utomlands ar det ju annu varre!!

Det ar darfor ocksa viktigt nar man ger ett namn till sitt barn, att man ger dem ett namn som funkar internationellt. Tex Samuel fungerar pa alla sprak, likasa gor David. Samtidigt som man haller pa traditionen fran det landet personen kommer ifran!

Detta med namn ar svart....

Gandalf skrev:
- Chatarina (vill de verkligen att ungen ska heta "tjattarina"??)
Men hej.

Någongång på stenåldern när jag var två skitar hög hade jag en lärare som hette just "Chatarina" med just den stavningen.

Ända sedan dess har jag stört mig på att uttalet kan bli och nu i dataåldern är [tjattarina].

:crazy:

Jag har en förkärlek för bokstaven Z (Robin Z... mmmm... :D) och gillar namn med lite alternativa stavningar. Så man slipper vara så mellanmjölk. :)

Kanske dags att byta namn till Slize. Eller Zlice. Eller Zlize. ;)

jag gillar Ossian , fast det är ju inte tvåstavigt om man inte läser det Oss-jann ( om du förstår...) och jag har ingen aning om nån betydelse.

känner INGEN som heter det , där min farmor o farfar bodde , i det absolut mörkaste ( och vackraste) Småland så hade vi nån avlägsen släkting som var en liten kuf, han hette just Ossian. Han var väl kanske inte så smart ( lyste sig bla i ögonen med ficklampan för att kunna se bättre...) men otorligt snäll.

madde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 215
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En grej hände idag som fick mig att googla min pappas familjenamn. Det är "unikt", bara de jag på något sätt är släkt med åt det hållet...
Svar
19
· Visningar
2 228
Senast: TinyWiny
·
G
Gravid - 1år Det här är bakgrunden: I november förra året träffade jag en man som jag tyckte var "the one" på alla sätt och vis. Men efter en kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka