Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?
Jag maste faktiskt halla med dej!!
Trots att jag inte vill att mina barn ska heta precis som alla andra, sa maste det vara nagon matta pa tokigheterna.
man kan ju fraga sej vad mina foraldrar tankte nar de gav mej ett namn???
Men jag kan forklara vart de fick allting ifran.
Ramona Mariana Runds
Ramona - hittades i TV-serien "De fattiga och de rika", dar en mexikansk tjansteflicka hette Ramona.
Mariana - mitt mellannamn ar samma som min mammas, min mormors, min gammelmormor osv, sa det ar aven nagonting jag maste dopa min dotter till i mellannamn.
Runds - ar ett gards namn fran Furudal i Dalarna. Egentligen hette varan slakt Persson, och min farfars farfar bytte namnet da han var trott pa att hete Runds Karl Persson. Karl Runds var battre.
Numera ar jag sa van att bokstavera mitt namn, att nar jag ringer myndigheter och de fragar vad jag heter sa sager jag Ramona Runds R-U-N-D-S...jag bostaverar utan att de ens fragat om det. Ramona brukar de klara av, men jag har fatt post dar det statt allt fran Mona till Rebecka!!!
Dock brukar de flesta fraga igen efter mitt efternamn och da ar det ingen ide att bokstavera igen, utan jag kor Rickard-Urban-Niklas-David-Sigurd!!
Samtidigt som jag inte skulle vilja heta nagonting annat, sa vill jag egentligen hete Andersson eller Lindqvist eller nagonting annat "normalt".
Nu nar man bor utomlands ar det ju annu varre!!
Det ar darfor ocksa viktigt nar man ger ett namn till sitt barn, att man ger dem ett namn som funkar internationellt. Tex Samuel fungerar pa alla sprak, likasa gor David. Samtidigt som man haller pa traditionen fran det landet personen kommer ifran!
Detta med namn ar svart....