Varför började vi med westernridning?

Sv: Varför började vi med westernridning?

För många år sedan efter att för första gången sett Western ridning vid en tävling ( SM) . Det blev en mäktig aha upplevelse ! De coola hästarna, den avslappnade attityden var en total kontrast mot det nerviga, stirriga halvblod jag ägde och red dressyr/hoppade med på den tiden och inte minst mot alla de "fiiina" dressyrtanterna där hemma i ridhuset som red som om de ägde hela ridhuset ! Måste tillstå att jag efteråt faktiskt fantiserade om att en dag få sitta på en Quarter hemma i ridhuset och spinna så att tanterna med deras hästar for all sin väg. Ok det var inte snällt men man måste få fantisera ibland !

Jag hade precis avlivat mitt sto och var utan häst när en bekant som red western tyckte att jag skulle komma och rida hos honom för att få nåt annat att tänka på. Red då en arabvalack som var fantastiskt lättriden där alla "knapparna" satt så bra att även en inbiten dressyrare som jag hittade dom.:D

Jag fortsatte dock ett tag till med dressyren men hästen jag köpte gick i kollisionskurs mot dressyren så jag hämtade lite hjälp från bekantingen med araben och när det mesta lossnade i samband med det så började jag sakta men säkert dra mig åt westernridningen även utrustningsmässigt. Idag är jag westernryttare som lägger in lite dressyr då och då i träningen;)

jag har en kusin som bor i USA och var över dit en gång när jag var ca 9 år. Där reds det western "överallt" och jag blev kär i en häst jag såg tränas. Den var grå kommer jag ihåg :love:

Förstod inte hur hästen kunde vara så lydig när man inte tog den i munnen! än mindre att kusinens hästar lydde lilla mig! använde nästan bara rösten och fick lära mig att wooah betyder stopp och hey,hey, hey används för att öka farten tills önskad fast är uppnådd. Heltufft tyckte jag! jag som bara ridit runt och dragit i truten på hästarna på ridskolan innan... :crazy:

Sen åkte vi hem efter 3 veckor "over there" och bilden av den gråa hästen etsade sig fast på min näthinna. Sen dröjde det några år (närmare bestämt 5 år) tills jag slutade på ridskola, skaffade egen häst, började med nh och i samma veva började jag med grunderna i western. har dock inte kommit speciellt långt utan harvar runt på ett hbl som visserligen kan en del men tycker western är tråkigt som attan och vill helst hoppa för jämnan :cool:

Ja började med westernridning för att ja tyckte de var mer på hästens vilkor.. känns ente som om man tvingar hästen lika mycke.. dom går i friare form på nått sätt.. utan att tvinga..

kan ha fel.. har ente ridit de så mycke.. men ja gillar westernhästar pga sitt lugna kontrollerade temperament.. men som de ändå finns krut i.. :d

Har en Paint på lån nu.. som ja ska försöka lära mej av.. hon är en läromästare.. nu ska tiden räcka till bara.. trivs kanon med henne o hoppas på att få ut mycke av de hela...

Jag har alltid tyckt att western verkade roligt. har alltid velat lära mig, redan när jag fick min första ponny (8-9år?) så skulle hon bli en westernhäst. jag hade ju sett spins, rollbacks mm på TV. så bakdelsvändningar blev hon en riktig hejjare på fast vi lärde oss aldrig framdelsvändning :angel: . jag tyckte det var så häftigt när de gjorde en "bakdelsvändning" och galloperade i full fart iväg. jag hade åxå sett att vissa red utan bett så då red jag i grimma fastän jag inte fick ;)

nu när jag blivit lite äldre blev jag ännu mer sugen på att börja, men visste inte riktigt vart, eller hur. men för ca ett år sedan så kom jag i kontakt med andra som red western i min ridklubb, och på den vägen bar det av! :)

tycker det är ett mkt mildare sätt att "jobba" på.. hästarna får tänka och är lugna. men ändå väldigt väldigt lyhörda!
Var så less på dressyr då man ska sitta å hålla och hålla, fick jätteont i både ben och axlar/armarna, jag å hästen rent utsakt motjobbade varandra. vi har nu blivit mkt bättre kompisar och de flesta ridturer slutar med ett leende på läpparna! :)

Blev "medtjatad" på en clinic med Waldemar Wass.
Först tänkte jag bara vara med för att få tips och råd hur jag kunde få bättre harmoni mellan mig och min häst, men efter första passet var jag såld!!:banana:

Min pålle hade aldrig gått så bra någon gång under de 6 år jag haft honom som han gjorde då redan första passet!!
Han tyckte det var kanonkul och jag var överlycklig för jag hade aldrig tidigare känt så tydligt hur han verkligen höjde ryggen och trampade under sig!!
"Det bästa man kan göra med kläderna på..." som Walle sa;)

Jag började med western för att jag köpte en häst som jag gillade:love: , hon är en quarter dam och är westernriden. :smirk:

//Marlene

Jag började med western för att min häst (fd travare) inte fungerade i varken hoppning eller dressyr. Westernridningen passade honom bättre helt enkelt. Och så blev jag blev inspirerad av några westernryttare som tränade i ridhuset på min skola.
Nu har jag skaffat en paint(korsning) som har alla förutsättningar för att bli en bra westernhäst.

Jag gillar dels den friare formen, dels att westernridning som sagt verkar vara mer på hästens villkor. De flesta western-människor jag har träffat har en sundare filosofi vad gäller hästar och ridning.
Sen är western väldigt kul också! :D

bonefish: "Måste tillstå att jag efteråt faktiskt fantiserade om att en dag få sitta på en Quarter hemma i ridhuset och spinna så att tanterna med deras hästar for all sin väg."
Jag kan riktigt se det framför mig! :rofl:

momeli86: "Det bästa man kan göra med kläderna på..." som Walle sa
Ja Walle, han är rolig han... :D

Det började -96 när jag var på gränsen att slita med hästar förgått... Alla kompisar älskade att hoppa så det skulle ju ja men, förutom att jag var LIVRÄDD och URUSEL (det hängde väll ihop) jag trillade av varje ridpass, hade 5 hjärnskakningar på 2 år, mer skrubbsår å blåmärken än man kan räkna...
Tillslut tröttnade nog även ridskolechefen på att ringa efter ambulans, så han bad mej börja sköta å rida hans westernridna halvblods märr... Och det funkade SÅ bra, jag hittade direkt mein grej, å jag tänker aldrig byta tillbaks! Då var de ju inte så många som höll på, så det var ju lätt att vinna tävlingar... och då får man ju bara mersmak, äntligen var JAG duktig på någonting!

Jag tröttnade på de sura ridskolehästarna och hur man fick lära sig att behandla dem (dra i munnen, använd spöet så mkt det går, hårt). Det fanns ingen glädje i ridningen längre, ville inte ens åka till stallet på slutet :eek: !
Fick en sommar för åtta år sedan möjlighet att prova lite reining hos en av landslagsryttarna. Kan man inte bli fast efter det? ;) Hittade sedan min underbara tränare och då kom det inte på tal att gå tillbaka till den engelska ridningen.

Jag tycker om det lite mer avslappnade sättet, att man verkligen fokuserar på ett samarbete mellan häst och ryttare och att det ändå ligger så otroligt mkt dressyr bakom. Har väl aldrig varit mkt för höjder, och inte för ren dressyr heller, så det passar mig utmärkt att det inom western finns så många olika grenar att välja mellan :). Man kan hitta precis det hästen och man själv känner att man passar för och vill bli bra på. Man får dessutom träffa en massa trevligt folk (vilket man säkert får inom den engelska ridningen också, men det vet jag inget om) och sedan är det ju ett stort plus att man får klä sig snyggt på tävling :D :angel: !

Intresset för western har nog funnit sen man var liten och såg på alla westernfilmer. men steget till att börja var en lång och krokig väg.fick ta över morsans nordsvenska travarsto eftersom hon inte tyckte trav var så kul(hästen alltså) Så då började en spännande tid med målsättning att vi skulle kommabaka till stallet samtidigt och helst inte i sprutsken,kan vem som helst begripa att det inte var hållbart men tack vare Monika Lysell(underbar människa) som starta upp en ridskola i mörka värmlandskogen, innan hon sålde anläggningen la hon om inriktningen till westernridning och vilken ahaupplevelse senså gick WRAS-SM i Arvika för några år sen, då vart man helt såld. På den vägen är det kan lägga till att nu kommer vi hem till stallet i skritt på lång tygel,

jag hade ridit på ridskola i herrans massa år. och även varit medryttare på en shettiskorsning. Sen hade min mamma varit nånstans och lärt känna en som hade westernstall (utbildning och lektoner) så då fick jag en lektion där.

Och på 6-7 år på ridskolan hade vi inte fått lära oss rida hästarna i form. Det första jag får lära mig på wetsernlektionen är HUR jag ska göra för att få hästen i form och VARFÖR jag vill att hästen ska gå så!

Då slutade jag på ridskolan efter den lektionen och började rida där istället! :banana:
Men sedan var det nog mest hästhållningen som fångade mig :)

Jag fick prova rida en quarter för två år sen och blev fullständigt förälskad! Jag har tävlat i både dressyr och hoppning upp till L:A-nivå men har haft svårt att hitta en dressyrtränare som vill ha hästarna lika loss från handen som jag ville... Att då sitta på en riktig westernhäst och äntligen kunna rida helt loss från handen och med säte kändes som att komma hem!

Men så har jag bara haft halvtokiga halvblod eller fullblod och inte tänkt så mycket mer på westernridningen, förrän nu i vinter. Mitt fullblod är tät i ryggen och jag fick tipset att prova en westernsadel på honom. Därför känns det också naturligt att leta upp en bra tränare, ALLA hästar ska väl kunna gå lite basic western-även mitt tossiga fullblod!

Jag blev medryttare på en häst vars ägare höll på att skola om den till western. Hon hade råkat ut för en bilolycka och sökte ett mjukare sätt att rida och hantera hästen. Hon visade mig lite grunder och jag fastnade totalt. Jag och en kompis började rida lektioner för en instruktör och jag har aldrig varit med om en större aha-upplevelse. Jag lärde mig mer på ett år hos henne än vad jag gjort i 8 år på vanlig ridskola. Hade då även köpt en egen häst och när jag började rida lite western på honom också så bara funkade allt.

Nu har jag skaffat mig quarter och är helt frälst. Känns så rätt man har verkligen hittat hem. Känner också att mycket bra hästhantering följer med i westernridningen.

Jadu bra fråga, har alltid varit intresserad av det.
Men red ändå engelskt väldigt länge för att alla andra gjorde det:D
Bara blev så.

Men nu har jag lagt det på hyllan och övergått helt till western.
Passar mig och hästen bättre och är så grymt mycket roligare:)

Hur blev vi intresserade och varför gillar vi träningen ?

Hej! Var hästlös i säkert över tio år, men ville hitta tillbaka till de små liven. Sökte medryttarhäst - som blev Lulo Two Socks! Lulo rids western och ju mer jag får pröva desto mer intressant blir det! Gillar den "osnobbiga" hanteringen och sadeln är ju fakiskt ganska bekväm...;)

6630690.jpg

6630689.jpg

Började med western för snart 200 år sen Efter ett antal avramlingar med spruckna nyckelben och hjärnskakningar som följd och en shettis som inte va speciellt pigg på vanlig dressyr fick vi hemma i stallet en inackordering som höll på med western, jag följde med på en träning och sen va vi fast både jag och Lilla Gubben och båda tävlar vi fortfarande men på varsitt håll ;-)

Malin

Skadade mig ordentligt i en ridolycka för 8 år sedan, HBL såldes och hjälmen las på hyllan . Men sen vaknade intresset för western efter några månader, ryttare som berättade att det här var en mer avslappnad ridstil, hästarna var känsligare, mjukare, lättare, åkte och provred och var fasst direkt, första westernhästen köptes in och dottern skolade om den dåvarande B-ponnyn, maken ville nu helt plötsligt följa med på träningar , tävlingar frivilligt . Kemin på träningar och tävlingar är osnobbigt och avslappnat, alla pratar med alla, och det man lär sig på en helg lärde man sig inte på 1 år i den tidigare ridningen.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: cewe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka