Varför böjning?

T

tottenham

Vilken skulle ni beskriva som den viktigaste anledningen till att rida hästen böjd?

Enkel fråga men med oändligt många olika svar
 
Sv: Varför böjning?

Jag tänker att det ur muskelträningssynpunkt är bra. Jag strechar ytter och "pumpar" inner. Om man byter varv/böjning ofta så får man en mkt smidig och mjuk häst iaf.
Det är ett medel för att rida bra skolor att kunna böja sin häst korrekt. Skolor=bygger upp styrka i bakdelen.
/T
 
Sv: Varför böjning?

det vore jättekul om någon insatt i hästens mekanik och fysiologi lämnade sina synpunkter också!

eller, självklart är det intressant med alla svar förstås!
 
Sv: Varför böjning?

Böjning för mig är ett sätt att få hästen liksidig, avslappnad och "formbar" (dvs. att tillslut kunna forma hästen hur jag vill - inte bara rygglinje och hals, utan åt alla håll), vilket ju är grunden för all dressyr och ridning. Jag vet inte om detta är den viktigaste anledningen dock.
 
Sv: Varför böjning?

Tigertofflan skrev:
Böjning för mig är ett sätt att få hästen liksidig, avslappnad och "formbar" (dvs. att tillslut kunna forma hästen hur jag vill - inte bara rygglinje och hals, utan åt alla håll),

OK, men hur/varför gör böjningen detta möjligt?
 
Sv: Varför böjning?

Man "rakriktar" hästen, då man tränar dess båda sidor lika, stärker hela hästens ryggmuskulatur som kontraherar vid böjning,samma med halsmuskulaturen, stärker bakdelen då hästen träder in under sig med bakben, lika stark i sina bakben ( då de ofta har ett be som de skjuter ifrån med och ett annat de lägger mer vikt på) flytta bogarna och därav slippa att hästen "låser" sig....ja man har helt enkelt mer koll på träning och att den verkligen går rätt till och verkligen gymnastiserar hela hästen!

Går hästen rakt anser jag att man har svårare att ha koll på vilket ben eller vilken rygg file som kontraherar,då jag vet att hästen är lata av naturen och precis som människan har en svag sida ( högerhänta) så kommer vi som ryttare åt hästen bättre med just böjning.:)


Finns säkert andra sätt, men med just böjning har jag fått bra resultat och det på kort tid:)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför böjning?

Jag förstår precis vad ni menar.

om man säger så här då - vad är det som gör att hästen när man tex flyttat bogarna utåt eller inåt på volten med hjälp av tyglarna mot halsen, vad är det då som gör att hästen automatiskt söker sig framåt-nedåt?

förstår nån känslan jag beskriver?
 
Sv: Varför böjning?

När man böjer hästen och uppnår avslappning så söker hästen neråt för att där i just det läget, när hästen sänker halsen utsöndras endorfin.
Hästen måste slappna av för att man ska "få till" böjningen, och när de slappnar av så får hästen denna "avslappnande" känsla som vid betesgång.
Det roliga är att min pålle nyligen hittat denna känsla under just traven, och man kan nästan se hur hon gillar att sträcka ut halsen, höja ryggen och verkligen jobba.
Hon tappar den enstaka gånger, men säger inte emot om jag ber henne om det igen.:)

Bra tanke du har, intressant då jag verkligen sitter här o funderar:idea:
 
Sv: Varför böjning?

gör du rätt så flyttar hästen hals och huvud som en del av en balanserande reflex.
gör du 'mindre' rätt så flyttar hästenhuvudet för att få minsta obehag av bettet/huvudlaget
 
Sv: Varför böjning?

När kroppsdelarna på hästen är placerade så att bakdelen är bakom bogen och bär denna så frigörs ryggraden och spänningar släpper. Då går det automatiskt att överlinjen slappnar av och blir längre.

Varför böjning? Jag böjjer för att om man vill länga ut en muskel så är det allra bästa sättet att be den att bli så kort som möjligt under en minut eller så så när man sen byter böjning eller släpper den helt så får man en fin avslappning i muskulaturen.
Böjjer jag vänster så kortar jag vänstersidan och när jag släpper så blir den lång. Det primära målet för mig med att böja vänster är att länga vänster ;) Invecklat, eller hur?

Böjning är oxå en svår koordination, alla kroppsdelar ska göra olika saker, det är svårt men mkt nyttigt för kroppsmedvetenheten.
 
Sv: Varför böjning?

Ja jag är ju lättflörtad :D

Ärligt talat tror jag att man böjer för att man kommer åt att påverka hästen mera då.
Du kan mer specifikt öva både balans koordination om du ger hästen en svårare mer komplicerat problem att lösa.


Om du bara sitter och åker häst så kan ju hästen föra sig i princip hur den vill, om den skall göra det böjd i bålen så krymper ju valmöjligheterna drastiskt.

Den stora konsten är väl att 'skapa ett problem' för hästen att lösa där den givna utgången - är den korrekt arbetande hästen


I min värld är det mera effektivt att böja hästen i bålen med med sätet för då kommer hals och huvdställning automatiskt och säkert som ett brev på posten.
Börjar man böja med handställningen så blir det genast fler möjliga utgångar på problemet.
 
Sv: Varför böjning?

Det svåra med böjning tycket jag är att se till att det blir böjning och inte en rotation av ryggraden.

För att en böjning skall vara korrekt tycker jag att den skall vara jämnt böjd från öra till svans, jag tycker helelr inte att hästen skall luta...både korshalvorna skall vara på samma höjd och även öronen...

Är det inte så så är det ingen böjning utan ngt annat :angel:

För att få till en bra lateral ( sidled) böjning så måste hästen vara longitudalt välva ryggen upppåt) böjd
 
Sv: Varför böjning?

Det svåra med böjning tycket jag är att se till att det blir böjning och inte en rotation av ryggraden.

För att en böjning skall vara korrekt tycker jag att den skall vara jämnt böjd från öra till svans, jag tycker helelr inte att hästen skall luta...både korshalvorna skall vara på samma höjd och även öronen...

Är det inte så så är det ingen böjning utan ngt annat

För att få till en bra lateral ( sidled) böjning så måste hästen vara longitudalt välva ryggen upppåt) böjd

Rotation sker främst i de övre halskotorna samt i bröstryggen ( ffr i den bakre delen)
Menar du "longitudinalt"??Pratar du nu om dess lig. eller menar du att hästen ska ventralflektera ryggen??
Hästen behöver inte välva ryggen för att få till lateraflexion i ryggen, det finns muskler vars uppgifter gör detta( kontraherar), annars skulle de inte kunna klia sig på div. bakdelar om de var tvungna att stå ventralflekterad.
Den s.k" Bow and String teorin" gör ju att hästen håller upp "sin kropp" under stående.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför böjning?

min värld är det mera effektivt att böja hästen i bålen med med sätet för då kommer hals och huvdställning automatiskt och säkert som ett brev på posten.
Börjar man böja med handställningen så blir det genast fler möjliga utgångar på problemet.

Intressant!!!!
Men detta med att lära hästen eftergift just vid böjning, är det inget bra då?
Pratar då om tyglar, lirkning, flytta bogen med lätt "tryck" av tygeln.
Visst ska man böja hästen i bålen med sätet, men jag tror inte att man får alla hästar att göra det, att halsen kommer dit den ska...bakdelen gör ju oftast det ja, men inte fram, visst de som redan är mjuka och fina, känsliga o böjbara, det är ju dit vi alla eftersträvar...men om vi nu pratar "vanligt" folk så.
 
Sv: Varför böjning?

Susan skrev:
Det svåra med böjning tycket jag är att se till att det blir böjning och inte en rotation av ryggraden.

För att en böjning skall vara korrekt tycker jag att den skall vara jämnt böjd från öra till svans, jag tycker helelr inte att hästen skall luta...både korshalvorna skall vara på samma höjd och även öronen...

Och för att lyckas uppnå det så tycker jag att hästen redan måste vara någorlunda rakriktad och stark

Är det inte så så är det ingen böjning utan ngt annat :angel:

Det är en vikt hästhals i 7 typ och en rak kropp
 
Sv: Varför böjning?

Är det inte just det tottenham skriver också. Jag tycker också sökningen - höjning av bröstryggen,uträtande av S-kurva i halsen, frigörande av ryggrad i och med att bäckenet inte längre "hålls i" - är tätt sammankopplat med att böjningen fungerar. Och vice versa, de går hand i hand - finns sökningen finns också böjningen.

När man hittar den böjningen - dvs den som är helt jämn från nacke till svans, inga fula brott eller konstigheter på vägen, hästen balanserad jämnt över alla fyra - inom ramen - så har man också sökningen.

Men jag tycker det är oerhört trixigt och svårt, i alla fall vissa dagar.

Jag tycker mer och mer att allt rinner ihop till litegrann av en gröt - det är ju minst lika viktigt att hästen är rak mellan hjälperna som att böjningen fungerar under utbildningens gång och utifrån olika situationer krävs olika sorts arbete för att plocka fram det man vill ha. Böjning utan att hästen har någon sorts kontroll på tyngdpunkten både fram och tillbaka och från sida till sida fungerar ju aldrig - samtidigt kan böjningen som jag ser det vara ett sätt att hitta balansen (koll på tyngdpunkten fram och tillbaka och från sida till sida).

Jag tycker det du beskriver om att korta av den korta sidan för att kunna länga den, är så himla tydligt när jag tömkör och ska böja till den svåra sidan. Hittar linjen - hästen utåtställd (till den lätta sidan) tills att den är balanserad jämnt och kommer fram till yttersidan, och ge yttertöm så formar sej hästen fint till den svåra sidan.
Jag tycker det är mycket trixigare att få böjningen till den svåra sidan utan att ha kortat av den korta sidan först, i alla fall med den ganska outbildade hästen. Ju mer utbildad desto mindre tid tar ju varje fas i omböjningen och vips kan man rida serpentiner "som smör".... :)

När man tömkör har man ju inte så mycket mer än tömmarna att förmedla sej med heller - väcker en del tankar kring vad sitsen gör och inte gör!

Jag har sett samma tänk (med att korta av den kommande yttersidan) användas i alla möjliga situationer bland vanligt dressyrfolk :D - i byten till exempel.
 
Sv: Varför böjning?

Hrannar skrev:
Rotation sker främst i de övre halskotorna samt i bröstryggen ( ffr i den bakre delen)
Menar du "longitudinalt"??Pratar du nu om dess lig. eller menar du att hästen ska ventralflektera ryggen??
Hästen behöver inte välva ryggen för att få till lateraflexion i ryggen, det finns muskler vars uppgifter gör detta( kontraherar), annars skulle de inte kunna klia sig på div. bakdelar om de var tvungna att stå ventralflekterad.
Den s.k" Bow and String teorin" gör ju att hästen håller upp "sin kropp" under stående.

ja men när hästen böjer sig i sidled och kliar sig - vad händer med viktfördelningen mellan dess framben,?
och vilken possition får dessa framben?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför böjning?

Just! jag menar att hästen måste böja ryggen uppåt för att kunna böja i sidled utan att tippa mellan frambenen.

Och att få till denna böjning är svårt, för man till den så blir det lätatre att böja i sidled.
och enda vägen att få till en korekt böjning

för att gå välvd uppåt OCH böja så måste hästen som fio säger vara tillräckligt stark.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 308
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp