Varför böjning?

Sv: Varför böjning?

All böjning av ryggrad innebär väl samtidigt en rotation?(Även om den är liten mellan kotorna så blir ju utslaget rätt stort om man böjer hela kotpelaren). Åtminstone på den konstgjorda ryggrad jag kikar på?
 
Sv: Varför böjning?

De olika delarna av ryggraden gör olika saker. Rotation sker främst i bröstryggrad och i halsryggrad (när vi människor vrider på huvudet sker rotationen från C1 ner till Th4). Rotationen i bröstryggrad är nog svår att komma undan då den inte direkt kan böja sig jättemycket rent i sidled. Däremot rotationen i halsryggraden är lättare att komma undan då halsen är såpass rörlig och faktiskt kan göra ren lateralflexion/böjning.

En intressant sak är att när man testar rörelseinskränkning i nacken hos människor så ber man dom böja framåt i nacken och ta hakan mot bröstet och där rotera huvudet. I detta läge har man låst alla segment förutom C1-C2 och finns det en fortsatt rörelseinskränkning här vet man att det är där den sitter.
Säger något om rollkur (som vi inte skulle prata om nu, men tyckte ändå det passade in)....
 
Sv: Varför böjning?

Intressant att du använder PNF (contract - release)! Använder du det även i andra tankegångar i ridningen (antingen häst eller människa), mer än i böjningen?
 
Sv: Varför böjning?

Att det är absolut 'nada rotation' i en korrekt böjning kan jag inte svära på, men att det oftast är alldeles för mycket det behöver man ju inte tvivla på. :angel:

Om du förböjer och därmed roterar bröstryggen så förkjuter du vikten till det yttre frambenet och då för du problem när du skall byta om volt och böja om.

Eller om du rider i trav i öppna och och skall böja om till förvänd sluta i trav så får du ju taktprobelm i övergången om inte hästen är rak dvs i det närmaste 'oroterad'

Det är ju det här som fio menar med styrkan.
Att hästen är så stark i sina hållningsmusker att den orkar -vara rakriktad - trots böjningen
 
Sv: Varför böjning?

Ländryggen roterar knappt alls, det är jag medveten om, men bröstryggraden roterar trots allt en del. I alla fall hos människa. Ingen böjning utan vridning enligt min Human physiology - annars riskerar ju ryggmärgen blottas?
 
Sv: Varför böjning?

Jag använder det just i allting, visste inte att det hade ett namn :-)
Sen jag började tänka så här går allting MKT lättare.
egentligen tänker jag inte på just det utan jag har kommit på att oavsett vad jag gör med mina hästar så är det jag gör just då rätt oväsentligt, men det som kommer efter är GULD.

Det funkar på människor oxå och jag använder det även där, MASSOR.
Jag har börjat strunta i att korrigera varenda milimeteravstickare utan jag ger ett kommando och utför det, ställer ett krav, korrigerar inte om det blir fel och sen släpper jag långsamt efter och inväntar reaktionen efteråt och först i den reaktionen så korrigerar jag och kräver ett steg av nånting som gränsar till det perfekta.

Detta sätt har många fördelar, för hästen är ju van vid att det är aningen jobbigt när man RIDER den och hur samarbetsvillig häst man än har så har den i åratal i åratal lärt sig att efter arbete kommer avslappning, alltså längtar den till det, bjuder riktig till utan en enda tanke på att det är jobbigt så om mna är väldigt fin och mjuk och precis i ssin ridning så kan man utnyttja denna millisekund till att uträtta underverk.
Det är ju i avslappnat tillstånd och med huvud och nacke i exakt samma höjd som man har störst och friast tillgång till hästens inlärning. Då aktiveras ett system som jag tror kallas libiska systemet (osäker på namnet) och det man får in där stannar för all framtid. Dörrarna dit är väldigt sällan vidöppna utan det är nån sekund då och då.

Jag kan skriva mil av detta för jag är just nu väldigt frälst i detta och vill min vana trogen visa det för hela världen :-)
 
Sv: Varför böjning?

Gammal tråd, jag vet...
Måste hästen vara ordentligt uppvärmd för att börja med dessa övningar, eller är det litet som då jag värmer upp, att det just är bra att "töja sig".
Jag tänker på det någon skrev om att det frigörs endorfiner då hästen söker sig fram/ned, och att det inte är ngn vits att försöka jobba med en häst som inte är avspänd. Kan man alltså använda böjningen för att komma igång med ett träningspass?
 
Sv: Varför böjning?

Gammal tråd, jag vet...
Måste hästen vara ordentligt uppvärmd för att börja med dessa övningar, eller är det litet som då jag värmer upp, att det just är bra att "töja sig".
Jag tänker på det någon skrev om att det frigörs endorfiner då hästen söker sig fram/ned, och att det inte är ngn vits att försöka jobba med en häst som inte är avspänd. Kan man alltså använda böjningen för att komma igång med ett träningspass?

ja. ställning och böjning strechar hästens utsida beroende på varv och gör den mjuk och smidig. jag använder ställning och böjning som en del uppvärmningen. jag går inte vidare till skolorna förens jag har värmt upp (både mig och hästen), ställt och böjt och "joggat igång". dessutom ska ju hästen vara ställd i skolorna.
 
Sv: Varför böjning?

Du far den kanslan eftersom du korrigerat ett fel och darmed strukturerat om hastens kropp.

Bakbenen kan fritt svinga framat och overlinjen langs, omradet framfor manken kommer upp och hasten bar upp dig.

Det ar du man far den dar underbara kanslan, sen faller det isar och man maste borja om...

Jag antar att man ar en duktig ryttare nar man inte behover gora synliga korrigeringar utan redan har gjort det med tanken innan hasten hinner falla ur sin korrekta form.

Jag fragade min chef om inte de stora mastrana pa hans tid i spanska ridskolan korrigerade sina hastar.

Han sa att de visst gjorde det men det gick sa fort att man inte sag det. "just a little bit of dust in the corner" "Then they came out again as if nothing happend." :D

Han menar att de var sa skickliga att man inte sag dem gora nagot.
 
Sv: Varför böjning?

Bakbenen kan fritt svinga framat och overlinjen langs, omradet framfor manken kommer upp och hasten bar upp dig.

Det ar du man far den dar underbara kanslan, sen faller det isar och man maste borja om...

Jag antar att man ar en duktig ryttare nar man inte behover gora synliga korrigeringar utan redan har gjort det med tanken innan hasten hinner falla ur sin korrekta form.

:bow:

Ja, det är jag helt med på. Man får samtidigt inte glömma att det också har att göra med hur mycket hästen orkar, när den är stark är det lättare för den att gå kvar och lättare för ryttaren att bibehållla.

Många kanske missbedömer sin hästs styrka och tror att den ska orka arbeta som en elitgymnast fast den tränas för lätt promenadridning.:crazy:
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 308
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp