Varför blir mina bullar torra?

sthu

Trådstartare
Jag ger snart upp! Varenda gång jag bakar bullar blir de så torra. Jag har provat dubbla mängden smör men de blir torra ändå.
Jag låter dem svalna under bakduk, precis som det står i receptet, och de blir torra.. Lägger in dem i frysen så fort de svalnat, torra bullar.

Vad gör jag för fel?
 
Jag ger snart upp! Varenda gång jag bakar bullar blir de så torra. Jag har provat dubbla mängden smör men de blir torra ändå.
Jag låter dem svalna under bakduk, precis som det står i receptet, och de blir torra.. Lägger in dem i frysen så fort de svalnat, torra bullar.

Vad gör jag för fel?
För mycket mjöl? Degen ska vara rätt kletig när man bakar ut den.
 
Smält inte smöret till degen, utan det ska vara rumstempererat.
Sen kan man pensla bullarna när dom kommet ut ur ugnen med vatten blandat med sirap. Brukar göra det och sen ha på strösocker blandat med kardemumma. Så gott!! :love:
 
Det här receptet använder jag oftast
15367495040123847277677811303522.webp

Ska testa att inte smälta smöret nästa gång.
 
Häller du i allt mjöl på en gång eller duttar du i mjölet?

Duttar jag så brukar det bli väldigt torrt och tråkigt
 
Hur mäter du upp mjölet? Hur länge knådar du degen?

Mjöl ska alltid hällas upp och måttet ska aldrig skakas. Då packar sig mjölet. Man ska inte heller knåda degen för länge för då behövs mer mjöl för att få degen lagom kletig och resultatet blir torra bullar. Det bästa (tycker jag) är att bara blanda degen slät, låta den vara rejält kletig till den grad att den fastnar överallt och låta den jäsa så med ett puderlager med mjöl över sig. När du tar upp den för att baka ut den så använd bara så mycket mjöl att den går att baka ut. Tredubbla iallafall fyllningen, jag fattar inte varför den är så snål i alla kokböcker.
Extra bra blir det om man byter ut mjölken mot vatten.
 
Jag tycker mina bullar blir mycket godare sen jag började använda havremjölk istället för komjölk. Fast massor med smör till fyllning, såklart :D
 
Ja, och jag dubblar mängden smör.



Allt på en gång.

@TinyWiny Jag häller utan att skaka måttet. Precis som när jag gör bröd, som inte blir torra.
Jag kanske knådar för mycket?
Det kan det vara. Hur mycket man ska knåda är den stora skillnaden på bröddegar och bulldegar. Eller överhuvudtaget degar med enbart vetemjöl, ju mer de knådas desto mer mjöl går det att få i och desto torrare blir resultatet. Testa att hälla i hälften direkt nästa gång och sedan 3-4 dl till bara. Att det står 10-12 dl beror på att mjöl som förvarats svalt och torrt innehåller mindre mängd fukt än mjöl som förvarats i fuktigare miljö. Minst fukt innehåller det mjöl som förvarats varmt och torrt. Man får alltså "lära känna" sin förvaringsplats och hur mjölet uppträder efter den förvaringen för att få det bra.
 
Ja, och jag dubblar mängden smör.



Allt på en gång.

@TinyWiny Jag häller utan att skaka måttet. Precis som när jag gör bröd, som inte blir torra.
Jag kanske knådar för mycket?
Och jag som tar i ganska nära så mycket som står i receptet men duttar med sista typ fjärde-femtedelen lite. För att få degen lagom. Tycker det skiljer en del på hur mycket mjöl som behövs olika gånger.
Degen måste vara sådär "lagom" kladdig ju.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 535
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp