Sv: Varför blandras?
Egentligen är jag emot blandrasavel, för det är ett himla "ohh jag kan tjäna pengar på valparna!" och "du har en söt hund och jag har en söt hund! DET HADE BLIVIT SÅÅÅ FINA VALPAR!" Nej tack. Dock kan jag tänka mig ta ann en till omplacering, olyckor eller en blandras mellan två raser, där aveln är seriös och blandningen fungerar!
Exempel:
Papilion/Chihuahua = Fungerar
Schäfer/Labrador = Fungerar
Cocker/pudel = Fungerar
Amstaff/Border collie = Har svårt att tänka mig att det är lämpligt.
Terrierraser blandat med för energiska hundar = Nej, har sett såna blandningar, inte lyckat mentalt eller psyk. (vad jag har träffat på!)
Korsningar mellan små raser och stora. = NEJ
Nu finns det säkert de som fungerar. Men jag tänker aldrig köpa mig en sådan hund.
Min är en blandras, riktig jäkla gatukorsning, (Tax, Shitzu, Cocker, Silkes terrier, sägs även att där finns cavalier och papilion i han.) men tog hand för han skulle avlivas och ingen ville ha han, så han omplacerades 2005 och kom hem till mig.
Och han är ingen perfekt hund. LÅNGT IFRÅN. Korta ben i förhållande till kropp, för höga höfter (vilket gör att han passgår ibland och går bredbent..), jobbiga hudproblem, problem med mungipor, har svårt att läsa andra hundar och är otroligt dominant. Mina släktingar (korkat, de har försökt locka in att få para med min hane. Tacka gudarna att vi valde att kastrera han!) har avlat på hans mors systers dotter. NÄSTAN ALLA, HAR PROBLEM MED ANDRA HUNDAR!
Visst, min renrasiga Welsh terrier har stora problem med psyket, han skulle ha avlivats tidigare. Så det finns renrasiga kullar som går åt helvete med. Men det känns lite som renrasiga och de som föder upp har lite större krav på sig. Du har oftare möjligheten att träffa andra ifrån fd kullar och deras andra hundar.
Visst olyckor händer, renrasavel går åt skogen mm. Men para bara för att det är roligt eller tror att man kan få in någon extra tusing. Nej tack, så stödjer jag inte. Varför para något som inte leder något vart? De som föder upp seriöst har iallafall en uppfödningsplan.
/En som är ruskigt trött på amstaff, galna blandningar och människor som parar om sina hundar gång på gång och lägger ut det på blocket..