varför benlindor?

E

emmaekstrand

Jag har funderat länge på varför många dressyrhästar har lindor på alla fyra benen?
Är det speciella lindor?
Nu tycker ni kanske jag är knäpp, men har länge funderat på det :p

Sv: varför benlindor?

För att det är snyggt? Samt skyddar lite.

Vad folk har för lindor är efter tycke och smak.

därför att det är skadeförebyggande och snyggt! :)

därför att de måste visa upp sina snygga hästar med snygga lindor och snygga kläder som matchar intill sista passpoalen på schabraket.

Tydligen är det viktigare att det är snyggt, än att hästarna själva får träna upp balansen och stärka senor och ligament.

Senast ändrad:

Tydligen är det viktigare att det är snyggt, än att hästarna själva får träna upp balansen och stärka senor och ligament.

Vad har balansen och stärkta senor och ligament med benlindor att göra?

Ett par benlindor kan knappast balansera en hel häst och stödjer heller inte upp benen....

Nej, precis:bow:

KL

Till alla övriga. Det finns flera liknande trådar tidigare sök gärna.
Lindor ger inte stöd men många tycker det är snyggt så orkar man linda så......jag kör med skydd bak i a f, mot slag, på träning vita skydd runt om för att det ser snyggare ut:rofl:

Om du på allvar tror att tex en liten fleecebit kan stödja 600 kg så jaa...

...alla är vi saliga i våran tro... :angel:

Det är väldigt vanligt att rida med fleecelindor, så ja... men har elastiska också och tror inte att de stödjer bättre.

Har du hört talas om att man ska linda gaffelbandsskadade hästar vid träning?
Vet du varför?
För att det STÖDER bandet!

Då borde du läsa på.

Fleecelindor är stumma, dvs ej flexande. När du drar åt fleecbandaget sitter det lika hårt hela tiden och kan strypa blodet.

Ett flexande arbetsbandage kan man dra för hårt om man inte vet hur man ska linda, men däremot så stryper det inte blodet lika lätt eftersom att man har underlägg under och tryckfördelar när hästen rör sig. Man ska inte ha detta bandaget sittandes på okm man inte rider (dvs inte ställa hästen i en box i tre timmar med det på)

Äh hu jag är så dålig på att förklara..

Jag har padd under alla lindor, alltid. Så hårt lindar jag aldrig vare sig med fleece eller elastiskt så att det finns risk för blodstrypning.

Min kompis häst fick en gaffelbandsskada, behandlades med zinkaband... och sedan lindning för att hålla igång cirkulationen samt hålla benet varmt och därmed förhindra bristningar på gaffelbandet. Men det är väl olika överallt då. Sedan rekommenderades bara skydd vid ridning för att förhindra att hästen slår på sig igen.

Har du hört talas om att man ska linda gaffelbandsskadade hästar vid träning?
Vet du varför?
För att det STÖDER bandet!

Stöd på skadade ben är en sak......
Stöd vid den belastning som normal träning innebär är det inte. Det kan nog vilken veterinär som helst tala om. En mkt lindrig gaffelbandsskada ska läka under viss belastning. Hästen kan alltså ridas. MEN det spelar ingen roll då om du lindar eller ej. Faktiskt. Gör ingen skillnad.

Du kan diskutera emot men jag har det dels från mkt kunnig veterinär, egen erfarenhet och mycket erfaret galoppfolk omkring mej (och såna kan sen- o gaffelbandsskador, jag lovar)

Senast ändrad av en moderator:

Tydligen är det viktigare att det är snyggt, än att hästarna själva får träna upp balansen och stärka senor och ligament

Det där var nog dagens;)

man lindar alla 4 benen för att det skyddar och om man gör sidtvärsrörelser m.m skyddar det bättre än de flesta skydden. + att det är kul att matcha, ha varierande färger m.m :) Man har paddar under för att det ska bli ett jämnt tryck och stöd. Jag rider nästan alltid med benlindor för jag har Back on Track paddar o dom är ju jättebra att rida med! :)

Det finns olika sorters benlidor, själv gillar jag fleece mest. Gillar inte elastiska eftersom 1. jag har hört att dom kan brännas, 2. om det är blött ute blir dom ofta "större" o åker därför ner!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
660
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka