Varför bättre betalt utomlands?

M

Midi

När jag kollar på hästjobb slås jag av en sak. I Sverige är det ju boende, mat och fickpengar (3-4000 kr) som gäller om ens det. Ofta är det praktik genom arbetsförmedlingarna (det är fult tycker jag). När man sedan tittar på annonser på andra sajter, utländska sådana, ser man att ex i england får man boende, mat och ofta
13 000 kr i månaden. O det är inte bara ett ställe som har en sådan lön utan de flesta jag tittat på.

Varför sån skillnad??

Sv: Varför bättre betalt utomlands?

Kan ju vara olika saker. Men i England så är det mycket dyrare att leva än i Sverige så ingår inte boende blir det inte lätt att klara sig på 13 000.
Sedan kan det ju vara betydligt större krav på kunskaper hos den som får mera betalt. Så är det ju här i Sverige.

För att det oftast är mer pengar inom ridsporten/handeln med hästar. I tex Tyskland är det mer prispengar inom sporten, fler hästar som säljs, fler som arbetar med det osv.

Här är ridning och hästar fortfarande något av en hobby, något man får bekosta själv...

boende ingår nästan alltid även där. Kunskaper är som i sverige...

Ang det där med att det är hobby i Sverige, elitryttare i Sverige då? Tjänar de mindre pengar fast de tävlar mycket utomlands eller är de snåla?

Elitryttare i Sverige tjänar inte ens hälften av vad elitryttare i Tyskland gör. Sorgligt men sant. Vi kanske har ett par tre ryttare i Sverige som verkligen tjänar på sin ridning! Resten av de svenska hoppryttarna får kämpa för att överleva. Det är därför svenskarna alltid får sälja sina bästa hästar. De har inte råd att behålla dem... Förtjänsten de gör på en häst kanske tänker kostnaderna för nästa halvår samt inköpt på nån unghäst. Så får de börja om!

Litet exempel.

En kompis till mig (inte tysk elitryttare, men han rider de högre klasserna och har det som yrke) tävlade här om helgen.

Han hade 5 hästar med sig. Två unghästar och 3 äldre.

Resultatet på 3 dagar:

1,20 klass med 5-åring, 2 plats = 40 €

1,30-klass med 6-åring 4 plats = 38 €

1,40 klass med 7-åring 4 plats = 135 €

1,50 klass med 11-åring 2 plats = 1000 €

1,30 klass med 6-åringen igen 1 plats = 800 €

1,60 klass med 11-åringen 2 plats = 4000 €

Så på en vanlig helg där inte alla hästar var med och med rätt bra resultat (han är duktig så det är är inte en speciellt bra helg) så hoppade han in nästan 60 000 kr. Det gör ju inte våra "mellanklassryttare" en vanlig helg... Har de tur får de tillbaks bensinpengarna och anmälningsavgiften. Näe, kanske inte så illa, men inte långt ifrån!

tack! jag har ju anat att det är så, men tänkte mest att det var en myt att svenskar inte tjänar mer.
Det är ju svårt att locka folk om man kan tjäna så mycket mer i andra länder (hästskötare alltså).

tack! jag har ju anat att det är så, men tänkte mest att det var en myt att svenskar inte tjänar mer.
Det är ju svårt att locka folk om man kan tjäna så mycket mer i andra länder (hästskötare alltså).

Det gäller många andra yrken också. Vi är inte så högavlönade som vi tror i Sverige om man jämför med andra EU-länder tex.

Litet exempel.

En kompis till mig (inte tysk elitryttare, men han rider de högre klasserna och har det som yrke) tävlade här om helgen.

Han hade 5 hästar med sig. Två unghästar och 3 äldre.

Resultatet på 3 dagar:

1,20 klass med 5-åring, 2 plats = 40 €

1,30-klass med 6-åring 4 plats = 38 €

1,40 klass med 7-åring 4 plats = 135 €

1,50 klass med 11-åring 2 plats = 1000 €

1,30 klass med 6-åringen igen 1 plats = 800 €

1,60 klass med 11-åringen 2 plats = 4000 €

Så på en vanlig helg där inte alla hästar var med och med rätt bra resultat (han är duktig så det är är inte en speciellt bra helg) så hoppade han in nästan 60 000 kr. Det gör ju inte våra "mellanklassryttare" en vanlig helg... Har de tur får de tillbaks bensinpengarna och anmälningsavgiften. Näe, kanske inte så illa, men inte långt ifrån!

Det var ju intressant faktiskt. varifrån kommer pengarna i Tyskland? Är det sponsorer? Någon måste ju betala för att det skall bli höga prispengar.

Problemet r vl lite att folk GLADELIGEN tar dom jobben för 4.000kr i månaden. Skulle folk sätta mera krav på högre löner så tvingar man ju på så vis stallarna att höja lönen.

Japp, tror att det är sponsorpengar alltihop. Dessutom så är det så mycket tävlingar att de kan välja lite efter prispengarna. Det är alltid stora tävlingar med mycket pengar i pris att välja på.

Visst har du rätt. Men den debatten blir ju så fel! Kolla senaste Ridsport och de tjejerna som sa ifrån på ett lågbetalt dåligt skött ridläger (enligt pressen).

Nu hoppar folk på dem för att om de ska tjäna mer kommer ridlägren bli dyrare och ingen ha råd att åka på dem... Lite moment 22.

Jag jobbade själv två sommrar i tonåren (ca 14 år gammal) gratis (mat och husrum) på ridläger som hästskötare. I praktiken så hade jag ensam hand om 20 hästar samt hela verksamheten med 16 barn i stallet. Ridlärarna kom bara när de hade lektion.

När jag fyllde 16 blev jag befodrad till ridlärare (men var ju tvungen att säga till alla att jag var 18) och då fick jag betalt, men det var nog ett par hundralappar i veckan. Jag var lika glad för det! :crazy: Det jag fick betalt för en vecka då tar jag betalt för att rida en häst idag...

Visst har du rätt. Men den debatten blir ju så fel! Kolla senaste Ridsport och de tjejerna som sa ifrån på ett lågbetalt dåligt skött ridläger (enligt pressen).

Nu hoppar folk på dem för att om de ska tjäna mer kommer ridlägren bli dyrare och ingen ha råd att åka på dem... Lite moment 22.

Jag jobbade själv två sommrar i tonåren (ca 14 år gammal) gratis (mat och husrum) på ridläger som hästskötare. I praktiken så hade jag ensam hand om 20 hästar samt hela verksamheten med 16 barn i stallet. Ridlärarna kom bara när de hade lektion.

När jag fyllde 16 blev jag befodrad till ridlärare (men var ju tvungen att säga till alla att jag var 18) och då fick jag betalt, men det var nog ett par hundralappar i veckan. Jag var lika glad för det! :crazy: Det jag fick betalt för en vecka då tar jag betalt för att rida en häst idag...

Självklart ska man kräva avtalsenliga löner. Om inte ridlägerplatser kan säljas lagligt och med skälig grundnivå till ett pris som efterfrågas får ju ridlägren minska ned. Det gäller lika för alla branscher. Så det är inget moment 22.

Eller börjar det bli dags för motsvarande resonemang på ICA-affären?

För att vi ska ha råd att gå dit och handla får banne mig kassörskorna acceptera en timlön på 10 kr per timme?

Moment 22 blir det dock så länge någon tar dessa anställningar som snedvrider konkurrensen till nackdel för dem som verkligen erbjuder drägliga och lagliga villkor. Då hålls en sund utveckling tillbaka.

Självklart ska man kräva avtalsenliga löner. Om inte ridlägerplatser kan säljas lagligt och med skälig grundnivå till ett pris som efterfrågas får ju ridlägren minska ned. Det gäller lika för alla branscher. Så det är inget moment 22.

Eller börjar det bli dags för motsvarande resonemang på ICA-affären?

För att vi ska ha råd att gå dit och handla får banne mig kassörskorna acceptera en timlön på 10 kr per timme?

Moment 22 blir det dock så länge någon tar dessa anställningar som snedvrider konkurrensen till nackdel för dem som verkligen erbjuder drägliga och lagliga villkor. Då hålls en sund utveckling tillbaka.
De flesta svenskar stödjer normalt sett ett samhälle med hög fackanslutning och kollektivavtal. Även de flesta borgliga politker numera.

Så hur går tankebanorna när man ändå vill kunna köpa ett billigt ridläger åt sina barn även om det innebär slavlöner åt de anställda? Vilka är det som hävdar att ridningen blir för dyr annars? Skulle de själva gå med på de anställningsvillkoren?

De flesta svenskar stödjer normalt sett ett samhälle med hög fackanslutning och kollektivavtal. Även de flesta borgliga politker numera.

Så hur går tankebanorna när man ändå vill kunna köpa ett billigt ridläger åt sina barn även om det innebär slavlöner åt de anställda? Vilka är det som hävdar att ridningen blir för dyr annars? Skulle de själva gå med på de anställningsvillkoren?

Precis. Och samma tankebanor är intressanta när man väljer att stalla upp sin häst i stall som inte är lagliga. Vill man att ens egna barn om de blir hästintresserade och vill jobba med hästar ska hamna utanför alla normala anställningsförhållanden? Att slippa vara försäkrad, få pengar om man skulle bli sjuk, leva på slavlön osv. Eller är tillräckligt många så förbenat kortsynta och egoistiska att man tänker enbart på sin egen plånbok just nu och ignorerar problematiken?

Skulle man gå och handla i en butik om man visste att de anställda enbart fick fickpengar, mat och husrum?

Jag känner också såhär att om man nu arbetar lagligt och på minimilönen (som jag gör nu) får man ut efter skatt ca 8900 kr. Människor med normala kostnader som hyra, mat, försäkring och andra utgifter + sparande, kan knappt leva på det.
Istället för att få en sådan lön och ofta är det inget utvecklande arbete om man har erfarenhet sen innan, det handlar ju ofta om ridskolor och deras "skitjobb" som mockning, fodring, foderbeställning, ut/insläpp, visitering, harva m.m så kanske man tycker det är värt att få mindre pengar för att kunna utvecklas både kunskapsmässigt inom hantering och ridning.

Nu hängde inte jag med riktigt.

Om man inte tycker om arbetet med hästar i sig eller inte är en ganska annan fråga. Jag tycker inte att något av det du räknar upp är något konstigt - alla de uppgifterna ingår i en "normal" hästverksamhet. Vill man välja och vraka bland uppgifterna, får man nog låta bli att ta en anställning där det är just de arbetsuppgifterna arbetsgivaren tänkt sig få utförda mot betalning.

Vill man då ha ett jobb som egentligen inte finns (ingen vill betala för det, ingen tillräcklig efterfrågan finns) då får man vara glad om man får göra det gratis eller till väldigt liten betalning, eller ev. till och med betala för att få göra det. Men som sagt, det tycker jag är en helt annan fråga.

Ännu ett problem som trasslar till det är att det finns så många arbetslösa som MÅSTE ta dessa jobb trots den dåliga lönen för att klara av att leva ett drägligt liv. Man kan ju inte begära att de här personerna ska leva på existensminimum i flera år när de har möjlighet att få jobba, hur dålig lönen än är?:(

ja det var lite OT och kanske otydligt, ska fundera på hur jag kan formulera mig.

Ännu ett problem som trasslar till det är att det finns så många arbetslösa som MÅSTE ta dessa jobb trots den dåliga lönen för att klara av att leva ett drägligt liv. Man kan ju inte begära att de här personerna ska leva på existensminimum i flera år när de har möjlighet att få jobba, hur dålig lönen än är?:(

Givetvis kan man inte i första hand attackera dem som lever med kniven mot strupen varje månad och bara måste ha in dessa kronor. Men hela förekomsten av alla dessa tveksamma eller rent olagliga anställningar hämmar utvecklingen av riktiga, bra jobb i branschen. Vilket är till nackdel FRAMFÖRALLT för den grupp du pratar om. Så de är i hög grad med och bidrar indirekt till sin egen situation, även om de som direkt bidrar (verksamheter som utnyttjar dessa) är de riktiga "skurkarna".

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter här och kollar runt lite bland lediga hästjobb på olika sajter. Standardannonsen innehåller oftast: "stallplats,boende och...
2 3
Svar
45
· Visningar
12 679
Senast: -moa-
·
K
Hästmänniskan Vad har ni för erfarenheter vad gäller att arbeta med hästar i Sverige och utomlands? Jag har lite frågor att ställa, som jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka