Varför balanserar man så?!

Cambrie

Trådstartare
Har just köpte en häst från en proffstränare som var tävlingsskodd när han kom.
Han hade halvrunda aluminium fram och halvrunda aluminium med extra mycket grepp bak... Varför skor man hästen på det sättet? Vad blir resultat av gång o.s.v? Att hästen ska få grepp bak förstår jag givetvis, att den förmodligen behöver jättemkt grepp, men varför halvrunda?

Det borde väl finnas någon form av tanke bakom?! Jag är inte så bra på balansering, men hästen ifråga har ganska kort och stötigt steg, dålig hovkvalitet som sjutton så jag kan tänka mig att han även startat en hel del barfota... Han kommer från en tränare som ska vara hyfsat bra på balansering, det är därför jag undrar varför man balanserar på det sättet... Någon anledning måste det väl finnas?!

Har ingen kontakt med tränaren, fick tag på hästen via min arbetsgivare... Visst skulle jag kunna ringa och höra men egentligen var det väl inte så viktigt.... Han har så dålig hovkvalitet så nu när jag slagit på riktiga järnskor får han starta med dem... Han vann provlopp här i veckan så det kan inte vara så viktigt att ha just den balansen på honom. Det jag undrar är dock VARFÖR man skor med halvrunda både bak och fram...
Vet att det i många stall kan finnas balanser som är "inne" som typ alla hästar går med, men den här tränaren ska vara erkänt duktig just på balansering...

Halvrund aluminium :angel: med extra m.k.t. grepp bak?????????
Sådana skor finns väl ändå inte???????

Har inte heller sett dem förut, men uppenbarligen finns dem för denna hade det :crazy: .... Har beviset hemma i stallet! ;)

Skicka bildbevis :D
En halvrund sko är till för att öka överrullningen "åt alla håll"
Används därför inte bak där den istället behöver fäste.

I sådana fall går jag oxå på teorin "man tager vad man haver" glömmer eländet och lägger på en vanlig travsko då aluminium nöts så snabbt. :)

Ok, då kör vi på att man tar vad man har... Jag har tyvärr ingen webkamera men jag ska ta och gå ut och titta på hur skon ser ut, om det ev. kan vara så att den är sliten och ser ut som halvrund?

exakt :confused:
tager vad man haver teorin måste ju spricka ordentligt, för det finns väl ingen som har såna skor bara "liggandes" :confused:
Kanske menar tvärtå??????

Ok... Har tagit en närmare titt... De är inte falsade, ser ut att vara halvrunda (men KAN vara slitna så de ser ut som halvrunda) så är det svarta avlånga "greppbrodd" där de brukar vara falsade... Så ser dem ut! Ska se om jag hittar någon bild på någon hovslagarsida...

Har inte hittat någon än, det närmaste jag överhuvudtaget kan komma på de bilder jag har hittat är falsade victoryskor i aluminium... Börjar fundera om denna tränare tillverkat sina skor själv :confused: Så jag ska höra med honom om jag träffar honom...

Ska kolla nästa gång jag är på banan, som sagt har aldrig sett liknande förut men det kräver en gundlig utforskning ;)

En jag arbetat för använde ofta det på hästar som går bäst barfota men deras hovar inte tålde det. Det är inte alls ovanligt med sådana skor under sommaren.

Tror nog att halvrunda med grepp bak är rätt så ovanligt i alla fall. Jag törs nog påstå att det då inte är vanligt förekommande generellt hos proffs.

Precis , ska man ha halvrunda så skall man ju inte ha grepp :confused: då eliminerar man ju effekten med halvrunt :crazy:
jag tror det är equine med grepp som hon har....slitna.

Jag kan övht inte förstå varför man vill ha halvrunda bak på hästen, det talar ju inte för att det ska ersätta barfota heller som någon sa, för barfota är ju väldigt bra fäste, vilket som sagt halvrunt inte borde ge.

Håller med dig martha, är nog equine med grepp, det däremot är desto vanligare med den typen av skor, så det kan jag acceptera.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
863
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka