varför både kapson och bett?

Mirre

Trådstartare
Kan man rida på bara kapson?
Är ute efter en bra bettlös variant till min häst, och funderar på kapson. Fördelar? Nackdelar?

Sv: varför både kapson och bett?

Zindy16 skrev:
Kan man rida på bara kapson?
Är ute efter en bra bettlös variant till min häst, och funderar på kapson. Fördelar? Nackdelar?

Det kan vara svårt att få sökning med bara en kapson. Kapsonen dock jättebra för böjningen.

kort svar som egentligen kan utvecklas hur mycket som helst men har lite tidspress...

/T

Jag har provat med både kapson och bett. Vågade inte prova utan och tur var väl det för han lyssnade inte alls på kapsonen...Hmmm synd...

När jag rider har jag kapson+sidepull, men när jag jobbar på långa tyglar har jag bara kapsonen och det funkar bra det också. Kommer snart byta ut sidepullen mot tränsbett vid jobbande. Sidepullen får vara vid uteritter eller nåt sen.

Vad är begränsningen med sidepullen? Går det inte att utbilda hästen fullt ut med SP?
(Korkad fråga kanske?)
mvh T

Jo, det gör det säkert. Egentligen funkar det ju utmärkt som det gör nu, så jag vet inte varför jag ska ändra (jag själv som fått en fix idé) ;) Kanske kan få till lösgörning av tungan bättre, även om den lösgör sig själv när jag får honom att komma till arbete. Men med bara sidepull vet jag inte om det funkar. Hellre isåfall bara kapson tror jag. Fast, huvudlaget är ju inte det viktiga...

Har aldrig testat med kapson.Rider på sidepull, svårt till en början men funakr jätte bra nu.

jag tycker det va svårt att rida på kapson o bett (stång)

rider helst på sidepull.
men man bör lite på sin häst om man väljer sidepullet för man har inte mkt tillövers om hästen drar iväg (tex i skogen)
dock har jag aldrig vart med om att hästen dragit iväg.
jag satt barbacka i skogen på min oinridna häst på sidepullet o det gick jättebra. Annars har det gått bra att bara ha vanlig grimma också.

Jag har kapson till min häst men han har börjat lyfta huvudet så den inte tar så bra. Min instruktör tyckte jag skulle prova stång för att få honom att söka sig framåt igen. Men eftersom han inte trivs med bett i munnen har jag tagit och gjort en specialare med mitt hackamore som jag plockat isär och knytit ihop skänklarna med kapsonen. Nu kan jag välja vilken verkan jag vill ha och det funkar jättebra. Oftast rider jag bara på kapsonen och tar till hacken vid behov som en liten korrigering.

Vid uteritt använder jag min nyinköpta hackamore.(Eftersom det blir krångligt att plocka ihop inför varje ridtur)

Jaha, jag satt och skrev och mitt i allt startar datorn om sig på eget bevåg *suck* Inte mycket går min väg idag, vi får se hur det går på jobbet....

Ja, iaf. Kanske inte lösgöra tungan direkt, men enklare att säga så. Om man tänker sig kedjan tunga-tungben-nacke-muskler i (under)hals-bog-etc-etc. Kanske lättare att komma åt den lösgörande effekten? Men som sagt, den kommer ju automatiskt när han kommer till arbete genom ryggen så frågan är om jag behöver ha nåt i främre ändan. Kan ju prova och se vad som händer, men frågan är om krånglet för att hitta bett och träns är värt det för att bara prova.

psychogrrl skrev:
Jaha, jag satt och skrev och mitt i allt startar datorn om sig på eget bevåg *suck* Inte mycket går min väg idag, vi får se hur det går på jobbet....

Ja, iaf. Kanske inte lösgöra tungan direkt, men enklare att säga så. Om man tänker sig kedjan tunga-tungben-nacke-muskler i (under)hals-bog-etc-etc. Kanske lättare att komma åt den lösgörande effekten? Men som sagt, den kommer ju automatiskt när han kommer till arbete genom ryggen så frågan är om jag behöver ha nåt i främre ändan. Kan ju prova och se vad som händer, men frågan är om krånglet för att hitta bett och träns är värt det för att bara prova.

Förstår precis vad du menar men visst är det svårt att förklara hur/varför man lösgör tungan.
Tungan, som är en muskel, är ju fästad i nacken och dessa har ett stort samband vid ridning.
Fast det blev bara ännu krångligare med denna konstiga förklaring...

Personligen trivs jag bäst med kapsonen, en sidepull, eller ett bitless bridle. bettet har ju sett nästan helt likadant ut sen bronsåldern, tycker det e dags att förnya sig lite.

hallå ja det undrar jag också, jag började köra min 21 åriga häst förra året tömm körning och fick köra med något som spanska ridskolan använde sig utav, bettlöst huvudslag vad heter det
:banana:

Ang tunga och mun... Kanske lite långsökt. Men kom att tänka på det i helgen när jag satt på föreläsning. Pratade om hjärtrusning samt nervsystemets del i det hela med impulser, hormoner och annat. Diskuterade lite allmänt angående autonoma nervsystemet (skillnader sympatiska och parasympatiska).
Enligt vår lärare (som är läkare) så kunde man stoppa upp hjärtrusningen genom att stimulera parasympaticus (/vagus) - patienten kunde uppleva en förbättring ifall den tex stoppade ner nåt finger i halsen (kräkreflex) alternativt att dricka ett glas kallt vatten. Mage & tarm, svalg/diafragma helt enkelt.

Sympaticus har ju med att "bråka" & fly att göra medan parasymp har med att äta (och ha sex).

Nog kan man utveckla tankegången vidare angående detta med stress & hästar, att ha något i munnen att "röra på" för att kunna leka med mer avslappning, hur avslappningen har att göra med överlinjen & frustande etc att göra.
Ja, att det helt enkelt inte bara handlar om helt mekanisk påverkan på tunga/tungben/nacke/käke/hals/bog utan att det kanske framförallt handlar om hormoner och nervsystem?

Kan detta förklara varför hästar gäspar, fipplar med tungan, frustar när de kommer till avslappning i överlinjen?

Fast bettet kan ju även trigga sympaticus, vilket man kan se på många bilder och hästar. Hästen ska ju "suga" på betet och lugnt tugga på det, det är väl då parasympatcis kan stimuleras, om det nu börjar i den änden? Om hästen frenetiskt biter runt bettet och bara spänner hela käkarna och nacken, är det för att skydda sig från en hård hand som triggar sympaticus?

Sen det där med hur det är vid sex (haha, vi har ju blivit upplysta va :angel: ) så måste parasympaticus vara inkopplat vid upphetsning (stånd), men vid orgasm/utlösning är sympaticus max påslaget. Varför parasympaticus efter orgasm slås på på max vet jag dock inte, adrenalinet borde ju finnas kvar i kroppen.

Hästar frusta när ryggen lösgöres för att långa ryggmuskeln fäster på alla revben, och hästen till slut kan andas skönt när muskeln slutar klämma ihop bröstkorgen.

Kan inte tillföra något annat.

Tessan

jo, jag tänkte att det inte fanns någon mening med någon djupare ingång på hur det var vid sex då . Det finns väl också vissa skillnader mellan könen? Jag har en intressant artikel från en Illustrerad vetenskap om det! (eller så var det nån annanstans.. *guldfiskminne*) Nå, den diskussionen hör inte hemma på Barock-forum ;)

Ja, jag tycker nog att bettet mer i regel än undantag verkar trigga sympaticus. Dvs skapar stress, oro, spänning, "flykt"-instinkter typ.
Men det beror alldeles säkert på hur man använder det?

Jag har ju haft en liten speciell märr. Bettet var ingen hit på henne egentligen, behövde bara hänga på tränset i gången så åkte "stress-nivån" upp några snäpp, hon började flytta runt bettet, dra upp tungan och korva ihop den, bita ihop käkar, blev spänd och orolig övht. Fast det berodde iofs till stor del på vilket bett som hängde där, hon hade en favorit-stång som var det enda som fick hänga lugnt och stilla.....

MEN - det där jädrans bettet hade sin effekt ändå emellanåt. Hon hade en viss tendens att "stänga av/blockera" och sedan säga nåt i stil med "hejdå, nu sticker jag" ifall något störde hennes världsbild (tex vi skulle vända av från en väg som hon visste ledde hemåt, eller på ridbanan då - hela grejen med att VÄNDA i varje hörna). Hängde den där nedrans stången i munnen på henne och jag kunde "skaka lätt i" den, kombinerat med en harkling (läs; morrning) och en svag "andning" i skänklarna samt stark fokus i magen (typ "du, här är min ram och du sticker ingenstans"...) när jag kände hur hon "gick emot och började blockera" det minsta, så kom hon av sej, slappnade av, suckade lite lätt och fortsatte dit jag (vi) tänkt oss. Finns ju flera olika möjliga förklaringar till att det funkade, men nån jädra effekt hade faktiskt just "att röra munnen" via bettet iaf. Nu var det ju visserligen en stång som hängde där, dessutom, som ju påverkade både nacke & överlinje därtill, så vad vet jag....

Hänger väl lite ihop med det sänkta huvudet. Kommer inte håg vad som händer hormoner hit och dit men har hästen huvudet under mankhöjd kan den i princip inte vara stressad.
Mvh T

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV