Sv: varför både kapson och bett?
jo, jag tänkte att det inte fanns någon mening med någon djupare ingång på hur det var vid sex då . Det finns väl också vissa skillnader mellan könen? Jag har en intressant artikel från en Illustrerad vetenskap om det! (eller så var det nån annanstans.. *guldfiskminne*) Nå, den diskussionen hör inte hemma på Barock-forum
Ja, jag tycker nog att bettet mer i regel än undantag verkar trigga sympaticus. Dvs skapar stress, oro, spänning, "flykt"-instinkter typ.
Men det beror alldeles säkert på hur man använder det?
Jag har ju haft en liten speciell märr. Bettet var ingen hit på henne egentligen, behövde bara hänga på tränset i gången så åkte "stress-nivån" upp några snäpp, hon började flytta runt bettet, dra upp tungan och korva ihop den, bita ihop käkar, blev spänd och orolig övht. Fast det berodde iofs till stor del på vilket bett som hängde där, hon hade en favorit-stång som var det enda som fick hänga lugnt och stilla.....
MEN - det där jädrans bettet hade sin effekt ändå emellanåt. Hon hade en viss tendens att "stänga av/blockera" och sedan säga nåt i stil med "hejdå, nu sticker jag" ifall något störde hennes världsbild (tex vi skulle vända av från en väg som hon visste ledde hemåt, eller på ridbanan då - hela grejen med att VÄNDA i varje hörna). Hängde den där nedrans stången i munnen på henne och jag kunde "skaka lätt i" den, kombinerat med en harkling (läs; morrning) och en svag "andning" i skänklarna samt stark fokus i magen (typ "du, här är min ram och du sticker ingenstans"...) när jag kände hur hon "gick emot och började blockera" det minsta, så kom hon av sej, slappnade av, suckade lite lätt och fortsatte dit jag (vi) tänkt oss. Finns ju flera olika möjliga förklaringar till att det funkade, men nån jädra effekt hade faktiskt just "att röra munnen" via bettet iaf. Nu var det ju visserligen en stång som hängde där, dessutom, som ju påverkade både nacke & överlinje därtill, så vad vet jag....