varför både kapson och bett?

Sv: varför både kapson och bett?

Det är en reflex, samma som hos spädbarn, att man lugnas av att komma närmare fosterställningen. Hästar lugnas ochså av detta, och deras fosterställning är med huvudet neråt.

Hästars ryggar är också starkt förknippade med deras känslotillstånd. Det är inte bara så att om hästen blir nervös spänns ryggen, utan hästen blir också nervös av att ryggen spänns. Samma funktion som med människor som går i viss utlevande terapi, om man slår på något med ett tillhygge att man kan och talar om för det (en kuddhög?) hur mycket man hatar det och varför, så blir man arg, om man inte kunde bli det innan.

Om man sträcker på sig blir man stoltare, om man ler blir man gladare (Ally McBeal) etc.

Men en häst kan definitivt fortfarande vara stressade fastän man tvingar ner huvudet på dem (obs, tvingar, ni vet vad jag menar) men de hamnar istället i ett tillstånd av uppgivenhet, konditionerad hjälplöshet. Om man lugnar hästen på samma gång som man "erbjuder den" att sänka huvudet så kan man ju via en konversation förmå den att slappna av. Cuts both ways.

Tessan (som kunde bidra med mer ändå)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför både kapson och bett?

Jag tror inte bara det har med fosterställningen att göra, även om det så klart kan spela in.

Om man tittar på vildhästen, så betar den under vandring med huvudet ner och avslappnad ryggmuskulatur i ca 16-18 timmar per dygn. Sedan vilar den ca 4 timmar utspritt över dygnet, ofta stående med lågt huvud och avslappnad ryggmuskulatur. Kvar blir 2-4 timmar när den gör annat, tex flyr för verklig eller inbillad fara, med huvudet högt och alla system i maximal anspänning, eller leker för att träna på flykt eller försvar, eller utför dominanshandlingar eller parningsrelaterade beteenden.

Om man betänker när i livet en häst har huvudet högt resp lågt, är det inte så konstigt att hästen blir lugn av den låga huvudpositionen, förutsatt att den inte är forcerad. För ATT det är så att huvudställningen influerar känsloläget, är jag övertygad om!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV