varför äter vissa krafft ....

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare thatshot27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 749
T

thatshot27

ja varför ätar en del hästar krafft morgon/lunch men andra inte, endast bara til eftermiddagen?

Sv: varför äter vissa krafft ....

Ägaren sj avgör oftast vad man vill ge sin häst och när. Så det är nog ingen större orsak.

Ägaren sj avgör oftast vad man vill ge sin häst och när. Så det är nog ingen större orsak.

men tänk om hästen är jättehungrig då? fast ägaren inte vet det, alltså hur kan de veta?

men tänk om hästen är jättehungrig då? fast ägaren inte vet det, alltså hur kan de veta?

Hästen är ännu hungrigare om inte hästen har tillräckligt med bra grovfoder som den kan äta av när den vill o hur mycket den vill. Så fritt på grovfoder.
Sedan så beror det på vad analysern visar...Behöver hästen kraftfoder som det innehåller spannmål ska hästen få små mängder 2-4 ggr per dag.

Men allt kraftfoder är ju bara ett komplement som inte ens alltid behövs.

Min häst får bara pyttelite krafftfoder två gånger om dagen. Han får bara ca 1/2 kg havre fördelat på två gånger tillsammans med lite morötter och mineraler så det blir han inte mätt på. :)

Men sen får han hö + halm i mängder som gör att han blir mätt. Det är ju som någon säkert nämnt grovfodret (hö/halm/hösilage) som ska hålla hästen mätt och ge sysselsättning. En häst med bra hö t ex kan leva enbart på det utan kraftfoder.

min häst får 1/4kg krafft om dagen, och efter att ha mumsat hö/hösilage hela dagen så äter han bara lite åt gången..

För att de blir tilldelade så, de kan ju inte välja själva.;)

De allra flesta hobbyhästar behöver såpass lite (eller inget) kraftfoder att det sällan behöver fördelas på flera mål.

Angående om hästen känner sig hungrig, så kan ett kraftfoder aldrig ge en häst någon mättnadskänsla, det är för "lättätet" och äts upp för snabbt.

Hästen kan inte -som vi- känna att magsäcken är full = sluta äta, de har ett stort tuggbehov och känner sig nöjda och "mätta" när de fått tugga under tillräckligt lång tid. Man brukar säga att en grovfodergiva ska ta minst en timme att äta upp, då får hästen chans att bli mätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka