Varför äter inte vissa hästar på våren?

Sv: Varför äter inte vissa hästar på våren?

Därför att vi har bara två hästar och har ingen möjlighet att ha ensilaget i den nya hagen och att släpa en massa ensilage är inte trevligt sen äter dom inte alls lika mycket grovfoder nån av hästarna. I vinter kunde det ta 4 dagar att äta upp ensilaget med sista tiden tog det 1-2 veckor att äta upp det, inte bra.

Jag har haft henne i snart tre år och det är samma visa varje höst och vår.

jo.. så var det för mig också.. men helt plötsligt slutade hon hålla på sådär.. Det var nog efter ca. 3-4 år jag hade henne.. Hon insåg kanske att hon var för gammal för att komma i sommarbikinin ;)

jag har också bara två hästar....funderar på hösilage....fast i småbalar.

hahaha, den var riktigt rolig:rofl:

en del hästar i vårt stall äter hö, medans några andra har hösilage, hö-hästarna vill merän gärna äta hösilaget men är inte så förtjusta i sitt hö ,jag tror oxå att hösilage är mer smakligt

jag hade försökt att alltid börja med höet o inte lägga in kraftfodret förns hon kommit igång o äta höet. Hon kanske "känner" sig mätt av allt kraftfoder o struntar då i höet som är äckligare o svårare att tugga. Ge höet först o sedan kraften.

Mitt föl här hemma strejka mer ller mindre någon dag från hösilaget. Jag gav henne en stor giva hösilage då på kvällen o väntade med alla lägga in havren o betforn till senare då hon vart "tvungen " att äta sig mätt på hösilage först. kanske bör tillägga att jag ökade givan foderjäst också .Sedan fick hon för sig för några dagr sedan att man skulle gräva ihop hösilaget med halmen i boxen o strunta i o äta det, det löste jag med att ja köpte en höpåse hon bråkar med nu, o äter flitigt ur. Väldigt praktiskt då vet jag ju exakt hur mkt hon får i sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 954
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka