Varför aspbarkspellets?

nordsvensken

Trådstartare
Läser och hör "överallt" om folk som fodrar sina hästar med aspbarkspellets.

Undrar nu; varför ger du dessa? Hur mkt dagligen? Possetiva effekter du märkt? Negativa effekter du märkt?

Sv: Varför aspbarkspellets?

Av min erfarenhet använder man aspbarkspellets för att hästen inte ska bita söder inredning av trä som är mycket vanligt.Aspbarkspellets är precis vad det låter som,en pellets som innehåller dom näringsämnen som bark och trä gör. våra hästar bet på träet i boxen men då gjorde vi så att vi la in grenar och kvistar som dom äter istället för inredningen.

detta var det jag visste

... och vad jag kan tillägga är att aspbark innehåller en låg näringsmängd så att man med fördel kan ge detta som krubbfoder till lättfödda hästar (mest för att de ska få nåt i krubban). Därför är väl det vanligast att ge till kallblod o liknande :D .

Aspbark innehåller enligt boken enbart 3MJ och 13g smbrp per kg (men innehåller också hela 6g Ca och 0.3g P per kg). Suveränt krubbfoder till våra matvrak som egentligen inte behöver nåt mer än sitt hö (och knappt det! :crazy: ).

Nu har jag inte använt detta foder själv nån gång så kan tyvärr inte berätta om erfarenheter. Skulle dock kunna tänka mig att ge till mitt matvrak som inte får äta speciellt mkt annars... (fetma).

När jag sökte på nätet (nyss) så hittade jag dock bara "Showhorse aspbarkpellets" och det hade tillsatt melass och hade betydligt högre värden än de som stod i boken - dock fortfarande låga värden för att vara ett "krubbfoder" (7.3Mj och 54g smbrp).

Senast ändrad:

Jag vill bara lägga mig i den här tråden, med en liten pekpinne i näven :angel:

Det pratas ibland om att aspbarkspellets skulle kunna ha effekt liknande avmaskning på hästarna.
Detta har det gjorts seriösa försök om på Wången, av en hippologstudent (har jag för mig). Dessa försök, som, omfattade ett tiotal hästar, har inte visat på någon som helst effekt på inälvsparasiter.

Mina pållar äter aspbarkspellets isamband med annat kraftfoder.
Dom har fått finare o lenare päls, manen o svansen är lätt att borsta o hovarna blivit fina också.

Detta ska vara bra för hästens "oroliga" mage. Min märr äter det o blir nog lugnare i magen.

Ameos inlägg om icke avmaskande effekt.
Jag avmaskar hästarna regelbundet, o gör träckprov om det behövs då jag mockar i hagen. Hästarna går i lösdrift, förresten.

Vilka företag tillverkar å säljer? Finns inte så mkt info på nätet när man letar....

www.wiromin.se

Jag har gett det till mitt ena sto i 2 omgångar, första omgången käkade hon stolpar i hagen som en bäver, efter 5-6 dagar med pelletsena slutade hon, sen trappade jag succesivt ner till en liten giva tills säcken var slut.

Andra gången var nu i vintras, hon var dålig i magen, mikrobalans hjälpte inte, inte heller jäst som brukar funka på henne, prövade då aspbarkspelletsen igen och ca en vecka senare var hon kanon fin i magen och har vart den dess.

Avmaskningseffekten har jag hört talas om men aldrig kollat. Funderar på om jag ska kör ett par säckar i höst efter att ha gjort träckprov på dom och sen kolla igen för att se om det gör nåt på värdena... :)

Aspbarkspelletsen innehåller mineraler (rötterna är ju som mineraler). Det ska visst vara bra för dräktiga ston att äta detta. Mitt sto åt detta under hela dräktighetstiden, o nu har man en fin rättställd fölunge. Och hon (fölungen) älskar aspbarkspelletsen, det är bara hon som äter detta. Klart jag köper ny säck o ger henne detta om hon fortfarande vill äta det. ;)

Har också fodrat med Aspbarkspellets. Vi hade aspbarken i en särskild krubba i boxen, varje dag fyllde vi på med ett ½ kg. Hästarna fick då något att pyssla med under natten när övrigt foder ätits upp - Eftersom aspbarken är ganska besk i smaken åt de aldrig upp allt på en gång - utan en tugga då & då! Så de hade nog att göra under natten.

Vad jag vet fanns det bara en återförsäljare i Karlstad's närhet och hon har tyvärr slutat med fodret - så nu vet vi inte vart vi ska köpa i från. //Linda

Jag vet några stycken, som säljer aspbarkspellets. PM:a mig om du vill få tag på nån av dem. Alltså inärheten av Karlstad.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
648
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
870
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka