Här har du en som valde en travare framför en ridhäst. Häst nr 1 blev en travare eftersom jag var medryttare på den och älskade den, så när jag fick erbjudande om att köpa den slog jag till direkt.
Efter några år i olika inackorderings stall där jag träffat och ridit andra människors hästar var det inge snack om saken när det blev dags för häst nr 2, den skulle också vara en travare. Jag ville ha en ridhäst som är framåt med mycket egen motor.
Jag tycker att majoriteten av ridhästarna av andra raser är ouppfostrade, krångla i hantering, och inte kan bete sig när man ska leda, rida ut, lasta, duscha, vid hovslagare, osv.
Mycket enklare att ta en travare som är snäll och enkelt i all hantering och allt man gör, som bara behöver skolas om i ridningen, än att ta en ridhäst som är fin att rida i paddocken men troligen inte kommer behöver träna på det mesta andra för att bli lika trevlig i vardagen som en travare.
De är extremt få ridhästar jag träffat i inackorderings stall som jag gillat hanteringsmässigt så mycket att jag skulle vilja äga hästen, och ännu färre som passar mig ridmässigt efter jag ridit hästen.
Ska jag någonsin köpa en ridhäst av annan ras kommer det bli antingen en unghäst så jag får sköta all hantering/inlärning själv eller en häst jag kan ha på foder en lång tid innan köp så jag ser att den passar mig.
Absolut att det finns folk som köper travare pga att de är billiga, även sett dessa som köper travare och egentligen inte ens har råd att ha häst. Men även sett dessa som mig som väljer travare eftersom de gillar de positiva egenskaperna och fördelarna som finns hos travarna.