Jag ser absolut inte ner på varken travhästar eller någon annan ras. Men varför köpa en häst som inte är avlad för ridning om det är rida man vill göra? Det är svårt nog att rida ändå.
Det finns nog väldigt många skäl till det. Okunskap, pengar, att man redan känner en häst som någon ska göra sig av med etc.
En av mina vänner har en morsa som hållit på med trav. En häst höll inte för trav och vet trodde inte det skulle palla ridhästliv heller. Den fick min kompis då för att iaf ge den en chans. De älskade ju sin häst. Den är nu över 25 år gammal och fint utbildad i ridningen och även otroligt fint skolad i trick, frihetsdressyr etc. Frisk och kry!
Här har ju rätt träning stärkt hästen så att den håller. Och den träningen har inte varit sådan att hästen pressats på fel sätt.
Jag har också haft kompisar som både varit lite okunniga och inte haft så mkt pengar och köpt travare. De har ju planerat vara skogsmullar. Men sen insett att man kanske måste träna lite dressyr etc för att få till en sund ridning, en avstressad häst som verkligen förstår hjälper och vad som förväntas av den.
När de väl börjat träna dressyr har de insett att det är himla kul att träna och kanske vill mer sedan.
Lite så blev det ju för mig trots att det inte var en travhäst. Jag var medryttare på en isländskorsning med kass exteriör och sjuttifem orena gångarter. Vi skogsmullade först. Sen tränade vi dressyr och jag tyckte det var skitkul. Så den skruttponnyn blev mer utbildad än många halvblod. Var det svårare än skola halvblod? Oh, ja!! Lärde jag mig massor? Hell yes! Mådde hästen bra av det, trots sin ras/exteriör? Självklart!
När det blev dags för nästa häst blev det en helt annan typ exteriört IOM att jag skiftat i vad jag ville ha för ridkänsla och förutsättningar exteriört.
När min gamle ponny skulle börja piruettjobb hade vi ridit hälften så länge för våra tränare som en duktig och engagerad tjej med hennes fina fb-travare. Oj vad han alltid kämpade på och gav allt! Helt fantastiskt psyke!
När de sen skulle göra lite travpiruetter klarade han, trots dubbelt så lång uppbyggnadstid, bara enstaka upprepningar IOM sin exteriör. Han blev så trött i musklerna annars att han nästan haltade. Min gamle gubbe kunde ju göra hur många upprepningar som helst liksom.
Även om han var svår har han varit en ovärderlig lärare.
Jag har en kund som rider int GP på holländsk körhäst. Visst går det och visst mår alla hästar bra av rätt stärkande träning.
Men nu har hon ett halvblod också. En modell som inte var galet dyr. En Svensson-brunis, som hon ridit fram fina kvaliteter i. Den är ju superlätt för henne nu med tanke på hur hon fått jobba så mkt mer med den andra.
Jag har jobbat på travet, hos en av våra bästa kuskar. Vist var det kul att fräsa runt på dem på skogsslingan. Men jag vill ha ett annat rörelsemönster även om jag gillar vb-lynnet.
Jag jobbar numer inom dressyr, rehab och problemlösning. Och är speciellt intresserad av samling. Så jag väljer häst efter det.