Visa bifogad fil 79575Jag har inte läst hela tråden, men kan själv bidra med erfarenheter av min häst som var en travare
jag fick mängder med konstiga frågor och kommentarer pga att min häst gjort en karriär på travbanan (han tävlade aktivt i trav och monté tills han var 11 år). Jag fick ofta frågan ”hur är det att rida en travare?” och kommentaren ”han rör sig fint, men synd att han är en travare”. Andra människor vallfärdade till vårt stall för att besöka min häst. Hittade ofta människor utanför hans hage eller box där folk stod och pratade, typ ”här har vi travhästen!”.
Stallkompisarna såg i början ner på min häst för att han inte kunde galoppera. De sa att vi aldrig skulle komma till någon tävlingsbana och aldrig någonsin göra något vettigt. Tji fick de här tjejerna för på en tävling hos grannstallet vann jag över de i en öppen 70 cm klass och de blev så snopna! Min storhäst på 165 cm var snabbare än deras B och C-ponnyer
innan jag sålde min häst hade vi hoppat upp oss på 110 cm och LA/MSVC dressyr. Stallkompisarnas ponnyer kom aldrig runt LD/LC felfritt och fick strax över 55% på dressyrtävlingar. Antar att det var jag som fick sista skrattet gällande att komma någonstans
Jag skulle så gärna vilja köpa en till travare och utbilda. Mer välhanterade hästar får man leta efter. Lastning var aldrig ett problem, skoning var aldrig ett problem och min häst sprang och ställde sig vig haggrinden så fort han såg mig. Enda nackdelen är att många travare behöver mycket stöd i munnen när de rids, eftersom de på travbanan körs med mycket stöd i tömmen (det förklarade en som tränar travhästar för mig). Jag ser inte det egentligen som en nackdel, jag tycker om hästar som kan ha ett bra stöd i munnen och som man kan ha bra kontakt med.