Varför är tjock det värsta en kan vara?

Ja precis, de negativa attityderna leder till mer ångest = ännu svårare att skapa ett positivt beteende.

Men jag tänker också på något som vi inte riktigt vågat röra i tråden ännu (vad jag sett), nämligen barnfetma. Där barnens matintag är föräldrarnas ansvar, och där det ändå går snett. Jag tror inte att antalet barn med ämnesomsättningssjukdomar har ökat i samma takt som barn med barnfetma. Utan det är verkligen kostens/livsstilens fel, trots att de flesta föräldrar egentligen vet vad som är nyttigt/onyttigt och att barn behöver röra sig.

Varför ökar barnfetman? Och hur löser vi det?

Jag satt igår och funderade över hur det skulle vara om vi ransonerade alla animaliska produkter och socker. Om all soja som produceras gick till att göra sojamjölk och tofu istället för att mata kor. Kan man bli överviktig som vegan?
Det är svårt att prata om barnfetma, man trampar ju på föräldrarnas ömma tår då. Men jag vet ju att övervikten kommer smygande, en dag bara sitter den där och DÅ kommer det jobbiga att gå ner i vikt för barnet. Därför tycker jag att just prata med föräldrarna om vikten vore något som gjordes ännu tidigare, att man gjorde föräldrarna uppmärksamma på hur svårt det är att ta tag i problemet när det är ett problem som satt sig på magen. Typ.

Problemet är att föräldrar så gärna ger barnet det där extra goda, att det tillåts äta mer av den där jättegoda maten trots att man redan är mätt. Att man hellre tar bilen till dagis och skola framför att gå, att barn tittar mer på tv och sitter vid datorn på ett helt annat vis än när jag var liten. Jag har alltid gått mycket, när jag och min kompis träffade varandra så var vi ute och gick, antingen med hennes hundar eller gick bara för att ha något att göra. I dag säger barn att de inte har nåt att göra och så sätter de sig på rumpan framför tvn. Detta är trist och när jag ser barn titta på tv på dagis och fritids blir jag irriterad. Varför måste tv vara en del av tiden på dagis och fritids?

Jag tror att föräldrar liksom bara vill vara snälla och ge det där lilla extra och så kan det bli fel istället.
 
Ja vi sprang också runt ute och lekte som barn, att vara inne var tråkigare eftersom vi inte fick springa runt inomhus, så det gjorde vi bara om det var dåligt väder typ.

Jag funderar väldigt mycket på hur jag ska undvika stillasittande-fällan med mitt framtida barn... Det gäller kanske att vara hård på att begränsa TV/dator-tillgång? Och det kanske är det svåra? Att föräldrar inte vågar sätta gränser längre?
 
Ja vi sprang också runt ute och lekte som barn, att vara inne var tråkigare eftersom vi inte fick springa runt inomhus, så det gjorde vi bara om det var dåligt väder typ.

Jag funderar väldigt mycket på hur jag ska undvika stillasittande-fällan med mitt framtida barn... Det gäller kanske att vara hård på att begränsa TV/dator-tillgång? Och det kanske är det svåra? Att föräldrar inte vågar sätta gränser längre?
Ja, jag tror du har en poäng i att föräldrar inte vågtar sätta gränser. Därtill har de kanske inte riktigt den tiden att se till att barnen gör något "vettigt" utan de håller på med mat, jobbar och är trötta. Jag tror det är en kombination av flera saker.

När mina barn var yngre var jag relativt hård med tvtid. Det är först nu när jag sett att på barnkanalen är det rätt bra program på kvällen, program där de kan lära sig saker, tex "Lilla Aktuellt". Mina barn har inte fått mobiltelefon förrän de var/blir 10 år och dator har de inte ännu, får en egen när de är 13 år- vars huvudsyfte faktiskt ska vara skolarbete så ingen värsting speldator som mina äldsta son gärna vill ha ;) Jag brukar säga att sitta vid dator och tv och spela spel och sitta på röven, DET kommer de göra som tonåringar, då kan det bli svårt att få ut dem.... och varför ska jag ge dem en stillasittande barndom redan långt innan tonårstiden?
 
Självklart! Varken coca cola, pommes frites eller lättsaltade chips innehåller animalier. Allting från växtriket är inte lågkalori. Vegetabilisk olja, nötter, pasta...

Ja såklart ;).
Jag tänkte bara på att de veganer jag känner tillhör mera pinn-kategorin. Men det har kanske mer att göra med att valet att vara vegan ofta leder till en annan livsstil än sitta-stilla-käka-pommes. Sååå... om alla skulle tvingas bli veganer, skulle enda skillnaden bli att folk åt friterade grönsaks-bollar och pommes istället för chicken nuggets? Och inget skulle förändras (utom miljöpåverkan)? Deppigt.
 
Ja såklart ;).
Jag tänkte bara på att de veganer jag känner tillhör mera pinn-kategorin. Men det har kanske mer att göra med att valet att vara vegan ofta leder till en annan livsstil än sitta-stilla-käka-pommes. Sååå... om alla skulle tvingas bli veganer, skulle enda skillnaden bli att folk åt friterade grönsaks-bollar och pommes istället för chicken nuggets? Och inget skulle förändras (utom miljöpåverkan)? Deppigt.
Nej jag tror verkligen inte att alla skulle bli smala av att äta veganskt. Det är snarare en tråkig föreställning att alla veganer är smala (läs: utmärglade, glåmiga och bleka).

MVH en sitta-stilla-käka-pomme-vegan
 
Du kan släcka lampan ;)

Jacob Gudiol som driver den sajten är oerhört noggrann och kunnig och han har granskat och slagit hål på de flesta av LCHF-arnas myter. Han är bra.

Aha, det är ett namn jag inte kände till faktiskt. Men när jag väl kom in på sidan så hann jag skumma att det var en redogörelse av en vetenskaplig artikel (som jag i och för sig inte läst själv). Det är ju bra mycket bättre än vad man brukar se på de flesta sajter om träning :)
 
Aha, det är ett namn jag inte kände till faktiskt. Men när jag väl kom in på sidan så hann jag skumma att det var en redogörelse av en vetenskaplig artikel (som jag i och för sig inte läst själv). Det är ju bra mycket bättre än vad man brukar se på de flesta sajter om träning :)
Han är skitbra! Och det tror jag den andra killen där också är, Niklas nånting.

Jag har inte läst där på länge men Jacob är mycket bra på att läsa studier kritiskt. Vilket han gjort inte minst med allt som LCHF-arna svängde sig med när den vågen peakade. Han är så bra att han är svår :D
 
Där jag bor så känns det som att övervikt blir mer vanligt långt mycket tidigare i åldern än de "drabbade" i vår generation. Har övervikt blivit vanligare? Har inga belägg för det med källa utan alltså bara en reflektering kring där vi bor. Jag försöker verkligen att inte relatera personer till deras vikt eller utseende, men visst , man lyckas ju knappast alltid. Det känns som ett nästan outtömligt och omöjligt projekt med alla ideal kring oss idag, som bara ökar hela tiden
 
Han är skitbra! Och det tror jag den andra killen där också är, Niklas nånting.

Jag har inte läst där på länge men Jacob är mycket bra på att läsa studier kritiskt. Vilket han gjort inte minst med allt som LCHF-arna svängde sig med när den vågen peakade. Han är så bra att han är svår :D

Man vet ofta inte exakt vad han anser innan man läst klart artikeln heller, läser ofta och gärna det han skriver :)
 
Där jag bor så känns det som att övervikt blir mer vanligt långt mycket tidigare i åldern än de "drabbade" i vår generation. Har övervikt blivit vanligare? Har inga belägg för det med källa utan alltså bara en reflektering kring där vi bor. Jag försöker verkligen att inte relatera personer till deras vikt eller utseende, men visst , man lyckas ju knappast alltid. Det känns som ett nästan outtömligt och omöjligt projekt med alla ideal kring oss idag, som bara ökar hela tiden

Ja det blir vanligare, det är ren fakta. Både fler överviktiga och tyngre.
 
Bedöma och döma är två helt skilda saker man ägnar sig givetvis åt båda. Medan bedöma är att skapa sin en uppfattning av något, när man dömer någon så har man sin uppfattning redan klar (ofta helt utan att ha någon insikt i situationen eller personen).

Jo det har du rätt i. Jag brukar inte gå omkring och döma människor(medvetet vill säga jag kanske gör det omedvetet) så jag tänkte kanske lite mycket utifrån mig själv där. Jag tror de flesta påverkas väldigt mycket av fördommar när man bedömmer människor oavsett om man vill eller inte och oavsett om man är medveten om sina fördommar eller inte.

Jag tror inte jag har några fördommar om personer med övervikt, och jag skulle inte döma någon pga deras vikt(alltså jag dömer inte andra människor alls medvetet jag ser inte poängen i det) men det är väl kanske inte helt uteslutet att jag har det utan att veta om det? Jag har funderat på sådant där ibland att jag förmodligen har fördommar som jag inte alls tänker på eller överhuvudtaget är medveten om det är ganska intressant att reflektera över sitt eget beteende i olika situationer.
 
Han är skitbra! Och det tror jag den andra killen där också är, Niklas nånting.

Jag har inte läst där på länge men Jacob är mycket bra på att läsa studier kritiskt. Vilket han gjort inte minst med allt som LCHF-arna svängde sig med när den vågen peakade. Han är så bra att han är svår :D

Den andra killen som skriver på träningslära heter Nicklas Neuman och är doktorand i kostvetenskap. Jag känner honom privat och han är både smart och ödmjuk. Jag gillar också deras site skarpt!
 
Så talande att diskussionen som börjar med "tjocka människors sociala utsatthet" övergår till att handla om bantning. :meh:

Det berättar tydligt hur vi helst formulerar problemet! Det är feta människor och deras fetma som är problemet, och inget annat.

Tänk om tråden istället hade övergått till en tipstråd om strategier för att bemöta otrevligt bemötande, eller åtminstone var en finner snygga kläder i större storlekar eller liknande... Men nä, för det är tydligen inte där problemet ligger.

[Njutningen i att på s. 18 komma in och dissa hela diskussionen. :devil:]


Jo jag trodde tråden skulle handla om samhällets fördommar mot överviktiga och inte om hur man går ner i vikt.
 
Man kan småäta hur mycket man behagar om antalet kalorier håller sig inom det antal man vill. Om man dock endast räknar med sin mat som planerat dagsintag så blir ju småätandet extrakalorier som efter ett tag påverkar vikten.



Vad bra :) Är så himla intresserad av sådant här, men håller med @lil-sis om att det kanske är olämpligt att diskutera just i den här tråden.
Vill bara tillägga att kalorier är energi och kan därmed inte vara av olika typ. Däremot så innehåller olika näringsämnen olika mycket energi. Kolhydrater och proteiner innehåller 4 kcal/gram medan fett innehåller 9 kcal/gram.

Är man intresserad av att styra kroppen lite mer genom kost kan jag rekommendera att kolla upp Dr Barry Sears och The Zone. Jag har läst nån av hans böcker och finner dem klart intressanta.
Det är inte lika extremt som LCHF. Men visst menar man att man kan styra kroppen mer än bara med kcal-tänk. Genom att äta sånt som påverkar insulinnivån och genom att äta och träna på såna tider/regelbundenhet etc att man påverkar insulin och andra hormoner.

För mig är det iaf skillnad i hur jag lägger på mig beroende på vad jag äter för kcal oavsett om det är samma mängd i siffror. Bäst är också om jag äter ofta.

Och framför allt är det skillnad i ork och humör.
 
Ja men ÄNTLIGEN får ju alla överviktiga i tråden LÄRA SIG hur man går ner i vikt (eftersom de inte hade en aning). Problem solved. :up:

:banghead:

Kost och träning är ett stort intresse för många. Och ett ämne som berör.

Man vet ju att övervikt inte är sunt. Därför kommer människor att vilja hjälpa, inte förstå, etc etc..

Jag tror man kan jämföra det med psykiska sjukdomar/diagnoser till viss del. Har man inte upplevt att inte kunna ta sig ur något sånt kan man kanske inte riktigt förstå. Och många vill ju hjälpa eller blir provocerade av att de inte förstår.

Jag ser inget dumt i att diskutera kring ämnet.
Det är ju inte att en människa väger 150 kg och får höra att det inte är nyttigt, sunt etc som gör att denne mår dåligt. Det är dennes självkänsla, att man misslyckats med att få den personen att förstå att den inte är sin vikt.
Och att man misslyckats med att få de som uppför sig illa och går till personangrepp eller går på för hårt riktat mot personen eller grupper att förstå hur man värderar folk. Och att det inte sitter i vikten.
Att tiga ihjäl saker tror jag inte på. Inte att ljuga heller.

Att trådar på forum drar iväg får man nog räkna med. Det är ju diskussionsforum. Och så länge man diskuterar generellt blir det nog lätt så i ämnen som berör och engagerar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
14 564
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp