Varför är tjock det värsta en kan vara?

Till skillnad från dig @Sigrid (garanterat) så har jag en utbildning i dietetik, näringslära bland annat och det du skriver tyder på stor okunskap.
 
Jo för att
Om du inte vet vad du tycker så undrar jag, varför skulle det vara negativt att se fetma på samma vis som alkoholism och ge proffshjälp?

För att jag tror att det inte kommer att hjälpa de som "bara" är överviktiga och inte sjukligt feta med ätstörningar. Och att det kanske behövs större samhällsförändringar än att bara stämpla det som en sjukdom... öh jag har inte riktigt tänkt färdigt här som sagt. Återkommer :P.
 
@Ginst till skillnad från dig fick jag rätt att kolhydrater inte var bra för mig, trots att dietisten påpekade att livsmedelsverket inte gått ut med det och sa jag skulle äta det ialf.. trots din utbildning i näringslära så tror jag att du har fel när det gäller mig för du vet inte hur min kropp jobbar du tror dig veta för du har den utbildning du har, jag vet för jag märker skillnader i måendet.... är ganska övertygad att näringsläran kommer få lära om i de närmaste 5-10 åren på hur olika individer är...
 
Så talande att diskussionen som börjar med "tjocka människors sociala utsatthet" övergår till att handla om bantning. :meh:

Det berättar tydligt hur vi helst formulerar problemet! Det är feta människor och deras fetma som är problemet, och inget annat.

Tänk om tråden istället hade övergått till en tipstråd om strategier för att bemöta otrevligt bemötande, eller åtminstone var en finner snygga kläder i större storlekar eller liknande... Men nä, för det är tydligen inte där problemet ligger.

[Njutningen i att på s. 18 komma in och dissa hela diskussionen. :devil:]
 
Jo för att


För att jag tror att det inte kommer att hjälpa de som "bara" är överviktiga och inte sjukligt feta med ätstörningar. Och att det kanske behövs större samhällsförändringar än att bara stämpla det som en sjukdom... öh jag har inte riktigt tänkt färdigt här som sagt. Återkommer :P.
Jag funderar också på den frågan och kan egentligen inte ge något vettigt svar! Vilka förändringar i samhället vill du se? Jag vill se en mer accepterad syn på feta människor, inte det där äcklade negativa eller om att de ska förstå att pga deras vikt så kan andra uppfatta dem som jobbiga tex på bussen för att de tar plats. Jag vill se att alla människor är lika mycket värda, att alla människor är lika vackra. Eller att alla anser det.

Fast det är egentligen inte något som jag tror går att förändra.
 
Ja jag kanske kapade tråden =/ ber om ursäkt för det... men jag tror inte det skulle fortsätta om jag startade en ny....
 
@Enya jag är helt säker att högfetts diet är farligt för vissa men inte för alla.... för att kroppar är olika
Visst är vi olika, självklart, men jag tror ändå det kan vara "farligt" att dissa andra metoder att gå ner i vikt och enbart luta sig fettrika dieter. Jag skulle aldrig våga göra så med tanke på vad som framkommit om hur dieterna påverkar kroppen.
 
Så talande att diskussionen som börjar med "tjocka människors sociala utsatthet" övergår till att handla om bantning. :meh:

Det berättar tydligt hur vi helst formulerar problemet! Det är feta människor och deras fetma som är problemet, och inget annat.

Tänk om tråden istället hade övergått till en tipstråd om strategier för att bemöta otrevligt bemötande, eller åtminstone var en finner snygga kläder i större storlekar eller liknande... Men nä, för det är tydligen inte där problemet ligger.

[Njutningen i att på s. 18 komma in och dissa hela diskussionen. :devil:]

Det var väl inte så konstigt.

Och ja, jag har också syndat :o
 
Är inte det stora sociala handikappet eller en del av det att alla skall lägga sig vad man äter samt påpeka hur fel man har och att dom kan mycket bättre ?
 
Så talande att diskussionen som börjar med "tjocka människors sociala utsatthet" övergår till att handla om bantning. :meh:

Det berättar tydligt hur vi helst formulerar problemet! Det är feta människor och deras fetma som är problemet, och inget annat.

Tänk om tråden istället hade övergått till en tipstråd om strategier för att bemöta otrevligt bemötande, eller åtminstone var en finner snygga kläder i större storlekar eller liknande... Men nä, för det är tydligen inte där problemet ligger.

[Njutningen i att på s. 18 komma in och dissa hela diskussionen. :devil:]
Men där tar du upp ett jävligt stort problem faktiskt! Kläder!! Som är snygga på stora människor. Som INTE ser ut som mormorsmors blommiga julgardiner eller som är i sånt där vidrigt material, vad det nu heter!
 
Är inte det stora sociala handikappet eller en del av det att alla skall lägga sig vad man äter samt påpeka hur fel man har och att dom kan mycket bättre ?
Visst är det en del av det. En fet kropp är liksom ett ovedersägligt bevis på att inte vet hur du ska äta/röra dig/bete dig/leva som en vettig individ. Typ.
 
Det finns ju egentligen inget bättre sätt att göra en människa med ätbroblem mer ledsen å få denne att vilja äta mer genom att just påpeka hur fel den gör, och att dom kan så mycket mer pga dom bla bla bla det är rent förkastligt ialf om man får tro ribbing
 
Men där tar du upp ett jävligt stort problem faktiskt! Kläder!! Som är snygga på stora människor. Som INTE ser ut som mormorsmors blommiga julgardiner eller som är i sånt där vidrigt material, vad det nu heter!
Jag förvånas ofta över skyltdockorna på "plus size"-avdelningar i affärerna. De ser nämligen högst normalviktiga ut. Knappt kurviga.

Jag väntar på den dagen jag får se en fet skyltdocka. Med en rund mage och valkar på ryggen!
 
Jag förvånas ofta över skyltdockorna på "plus size"-avdelningar i affärerna. De ser nämligen högst normalviktiga ut. Knappt kurviga.

Jag väntar på den dagen jag får se en fet skyltdocka. Med en rund mage och valkar på ryggen!

För att inte tala om plus size-modeller. Ofta ser de bara ut att vara "vanliga" modeller med extra byst och rumpa. Knappast plus size och INTE överviktiga.
 
Jag funderar också på den frågan och kan egentligen inte ge något vettigt svar! Vilka förändringar i samhället vill du se? Jag vill se en mer accepterad syn på feta människor, inte det där äcklade negativa eller om att de ska förstå att pga deras vikt så kan andra uppfatta dem som jobbiga tex på bussen för att de tar plats. Jag vill se att alla människor är lika mycket värda, att alla människor är lika vackra. Eller att alla anser det.

Fast det är egentligen inte något som jag tror går att förändra.

Ja precis, de negativa attityderna leder till mer ångest = ännu svårare att skapa ett positivt beteende.

Men jag tänker också på något som vi inte riktigt vågat röra i tråden ännu (vad jag sett), nämligen barnfetma. Där barnens matintag är föräldrarnas ansvar, och där det ändå går snett. Jag tror inte att antalet barn med ämnesomsättningssjukdomar har ökat i samma takt som barn med barnfetma. Utan det är verkligen kostens/livsstilens fel, trots att de flesta föräldrar egentligen vet vad som är nyttigt/onyttigt och att barn behöver röra sig.

Varför ökar barnfetman? Och hur löser vi det?

Jag satt igår och funderade över hur det skulle vara om vi ransonerade alla animaliska produkter och socker. Om all soja som produceras gick till att göra sojamjölk och tofu istället för att mata kor. Kan man bli överviktig som vegan?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
14 564
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp