Varför är ridsport så orättvist?

A

anonym12

Ja, det är klart jag förstår varför allt kostar. Det måste kosta att hålla häst och utöva sporten. Det spelar ingen roll hur mycket man kämpar, inte kommer man nånstans ändå om man inte har någon som stöttar en, i alla fall under junioråren.
Började rida på ridskola tidigt, fick börja rida lite privathästar och så med tiden. Sen dess har jag ridit nästan varje dag. Men det är bara hästar som ingen annan vill rida man får, felridna, unga, knäppa hästar. Har glömt hur det känns att rida en häst över 5. Att komma till riktig ridning vet jag knappt vad det är.

Är man 16 år, med en ensamstående totalt ointresserad förälder som inte kan betala ett öre just nu för mitt intresse är det inte lätt.

Det spelar verkligen ingen roll hur hängivet och enträget man än kämpar. Hästar är allt för mig, dom hjälper mig förtränga alla andra problem, får en på bra humör när allt är skit.
Det är så jobbigt att se sina vänner få fina ponnyer och hästar, få träna och tävla. Det är verkligen min största dröm.
Och ja, jag jobbar. Men de pengarna går mest åt till busskort osv, nödvändigheter.
Vet inte riktigt vart jag vill komma med all självömkan, var bara tvungen att skriva av mig.

Finns det nån som blivit en bra ryttare senare i livet, trots en "dålig" juniortid? Skulle vara skönt med lite solskenshistorier.:)

Sv: Varför är ridsport så orättvist?

Mitt tips är att ta det lugnt. Du har hela livet framför dig.
Jag fattar att det känns surt, jag har varit i samma situation, det var dock 10 år sedan. Jag var grön av avund när "alla" red runt och tävlade, medan jag red en gång i veckan på den lokala ridskolan.
Nu när jag är äldre är jag fortfarande ingen proffsryttare som kan rida runt på fina hästar och tävla och så vidare, MEN jag har möjligheten att kunna göra något åt det. Jag ska ta ett föl på mitt sto nu i sommar och sen har jag lovat mig själv att jag ska "ta igen" det jag missat när jag var yngre.

Har du satt ut annonser om t ex medryttarhäst? Det kan vara en idé om du vill rida lite äldre, stabilare hästar. Jag kommer själv att försöka hitta en ryttare som vill tävla den nya hästen, om några år när det är dags, eftersom jag inte är tävlingsintresserad. Och jag har sett många annonser där man letar unghästvana människor till sina hästar.

Tänk också på den erfarenheten du får av att faktiskt kunna rida varje dag, det är långt ifrån alla som har den möjligheten. Sen tycker jag du ska titta på vad du faktiskt kan också. Jag vet inte hur det är med andra, men jag hade aldrig satt upp en dålig ryttare på min unghäst. Bara det visar att du faktiskt måste vara en bra ryttare.

Jag hoppas det löser sig för dig!

Kolla på Angelica Augustsson. Hon fick bara "hopplösa" hästar att rida eftersom föräldrarna inte hade råd att köpa en välskolad häst åt henne. Det hade hon igen senare i livet genom att klara av Mic Mac, som tydligen är en svårriden häst.

Kämpa på TS. Den som har ekonomisk styrka har en fördel, men riktig talang kan ingen ta ifrån dig!

Jag tycker personligen att jag blivit bra mycket bättre nu senaste två åren, eftersom jag börjat rida för en underbar tränare, och jag är 35... :p

Målet(eller förhoppningen) är dessutom att jag ska lyckas utbilda min unghäst till högre nivå inom dressyren, och att vi ska kunna tävla sen tillsammans :love:

Så ta det lugnt, inte måste man göra karriär när man är 16 :idea:

Kan du inte hålla koll på medryttarannonser och se om du kan få tag på en lite mer välutbildad medryttarhäst vars ägare kanske har lite högre krav? Om du är duktig så kanske du inte behöver betala.

Som någon tidigare nämnt: Försök dra nytta av att du får lära dig de där som är lite bökiga. Jag önskar att jag hade fått göra det när jag var yngre och fick min egen ponny som inte alls var en dans på rosor.

Jag skulle hellre få mina hästar ridna av en som dig som kanske fått tas med bråkiga hästar än en ren ridskoletös som fått höra att problemhästar är några som inte kan trava på böjt spår eller som är väldigt pigga och explosiva. Inte för att mina är svåra på något sätt utan för att det känns bra ifall att det händer något.

Mitt tips till dig: Spana på medryttarannonser. Vart bor du? Skulle eventuellt kunna tänka mig lite hjälp med mina två då jag jobbar ganska mycket. Inte för att det är några proffshästar i hopp och dressyr men jag anser själv att de är trevliga att ha med att göra i alla fall ;)

Bästa sättet att bli en bra ryttare är att ha ridit många olika hästar. Att bara rida fina, tryck-på-knappen hästar lär man sig ingenting av.

Kämpa på! Din tid kommer ska du se!:D

Dom som har känt på livets hårda skola har stora fördelar längre fram i livet anser jag!! Så jag tror på dig till 100%!!!!!:):)

En dom riktiga solskenshistorierna har du tex i Rolf-Göran Bengtsson, som verkligen tagit sig dit han är genom att kämpa, och slita. Han var ju också en sådan ryttare som blev uppsatt på dom hästarna som ingen annan ville sitta upp på.

/Camilla

Se det som att du lär dig massor av att rida "sådana hästar som ingen annan vill ha".

Jag har blivit skaplig som ryttare i vuxen ålder.
Uppväxt på landet, hade förmånen att på ponny dock inte sadel alls förrän jag var 13 år gammal. Inga ridlektioner. Ointresserade föräldrar som dock köpte in ponny och gav fodret (pappa producerade hö, havre och korn så det fanns på plats kan man väl säga).

Hade outbildade ponnyer, och senare en fd travare, att rida i skogen på.

I vuxen ålder köpte jag en vbl-travare och började rida på, köpte en slaktfjording, och började ta lektioner för sju år sedan.

Har vid det här laget ridit in och utbildad flera hästar till åtminstone LA dressyr, tävlat/r western till regional nivå.
Har inte häst som kan klättra så mycket i klasserna inom dressyr men det beror på vilka raser jag valt och jag ser inte tävlandet som ett självändamål.

En av mina hästar, som jag liksom de andra ridit in helt från scratch, gör byten, galoppiruetter, påbörjat piaff och passage nu som sjuåring, gick som sexåring LA dressyr på 59% och tävlar i år western på regional nivå.
Det får duga.

Jag vet inte om det motsvarar din tanke om att ha blivit duktig ryttare, men själv är jag nöjd.

Jag kan väl bara säga att om du verkligen är bra så finns också chansen för dig att få rida verkligt bra hästar. Jag hade själv inte varken pengar eller föräldrar som var intresserade eller rika när jag började. Men jag hade anlag för både hantering och ridning. Så jag fått möjlighet att träna för tränare i världsklass och rida mycket fina hästar. Min tävlingskarriär tog slut inte p g a brist på hästar utan för att jag skadade mig så pass att jag egentligen inte alls bör rida mer.

En dom riktiga solskenshistorierna har du tex i Rolf-Göran Bengtsson, som verkligen tagit sig dit han är genom att kämpa, och slita. Han var ju också en sådan ryttare som blev uppsatt på dom hästarna som ingen annan ville sitta upp på.

/Camilla

:bow::bow:

Det är bra att rida dessa unga och knäppa hästar som du kallar dem. Du lär dig massor.

Hur kul är det egentligen att köpa en färdig häst när man kan göra härliga framsteg med unghästar? Du har lärt hästen allt den kan och ni har gjort det tillsammans. Jag tycker det är underbart och gör mycket hellre det. Och hur härligt är det inte när det fungerar för första gången med knäpphästen? Nä skulle aldrig vilja ha en "färdig" häst.

Den "utbildningen" att du bara får rida "knepiga" hästar är ju just den som de som säker hästskötare skriker efter. De vill ju inte ha en hästskötare som kommer från "ridskola" där man bara hanterat "normala" hästar, för de har få normala hästar. Debehöver folk som kan hjälpa till även me de "knepiga" ...

Så de du tycker är en nackdel ser många som en fördel. Så sök dej till hästskötaryrket och få den erfarenheten och visa att du även kan rida "knepiga" hästar så ska du se att du får rida även de "lätta" hästarna och därmed utbildas snabbt framåt !

jag själv var i din sits, dock hade jag en mamma som stöttade men inte mycket pengar... gick på ridskola, red privat på massa olika hästar och hjälpte till så fort jag fick chansen. Nu är jag snart 20 och jobbar med hästar på helt tid men har fortfarande ingen egen häst vilket är min högsta dröm. Saken är den att de gäller att jobba sig uppåt, de kanske tar längre tid när man inte har egen häst men är man målmedveten och envis kommer de visa sig i möjligheter och chanser till bättre och roligare grejer. Och du är bara 16, och jag tycker du verkar ha kommit väldigt lång även om du är ung och utan egen häst och massa pengar.
Mitt största tips är att suga åt dig all kunskap du kommer åt och sen bevara den, använda den när du behöver och du kommer lära dig massor, gå ur skolan och börja sen jobba som hästskötare, du kommer få ut så mycket av de även om du inte får mycket betalt.

Det är långt ifrån alla som har framgåmgsrika "ponnyår" man kan komma långt ändå. Se till att du tar alla chanser till att rida nu. När du är tillräckligt gammal så finns det i mina ögon tre alternativ antingen försöker du hitta jobb som hästskötare och jobbar dig upp (jävla slit och du kommer bli utnyttjad men det kan vara ett sätt) eller så söker du t ex hippologen eller unghäst utbildning YH eller liknande sist alternativet är att du skaffar dig en utbildning som ger ett bra jobb så du kan köpa häst och bekosta din ridutbildning själv.

Många som har det "lätt" i unga år ger upp så fort det går emot dem, förr eller senare så kommer det tuffare tider och är du van att allt fyter på så blir det tufft. Har man kämpat från början är det inte så svårt att fortsätta med det. Vänd på det och försök se det i ett längre perspektiv, du kommer inte att ge upp för en dålig tävling eller en svår häst som många andra gör. Kom ihåg att i slutändan hjälper inte enbart talang och pengar, du måste vara "hungrig" på framgång och inte bara få det serverat för att lyckas vad man än gör. Den som kämpar hårdast kommer alltid längst även om det så klart är lite enklare med pengar och talang men det är inte allt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 771
Senast: Fiorano
·
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 399
Senast: Inte_Ung
·
Dressyr Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, moderator kan gärna flytta om den ligger del. Men hur mycket bryr ni er om stammen om...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 153
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar