Varför är problem med hundmöten så vanligt?

Njae min växte upp så, det fanns ett helt gäng hundar på kenneln där han var tills han var sex månader
Både andra valpar, sura tikar osv
Men han har oerhört svårt med just hundmöten när man möter/ passerar andra hundar i koppel.

Jag orkar inte jobba så mycket med det längre faktiskt.

Ja alltså absolut det finns ju även andra anledningar. Men jag tror absolut att chanserna ökar om hundar träffar måna olika hundar på ett mer chillat sätt. Många upplever jag låter hundarna träffa andra hundar endast när de ska leka tex, vilket gärna skapar frustration tycker jag. Jag vill tvärtom gärna att min valp bara ska "vara" bland andra hundar utan att egentligen behöva engagera sig eller leka en massa :p

Har märkt det senaste veckan när hon börjat leka vildare lekar med boxern en kollega har att de blir mer frustration när de ses, men även att hon sett de två hundarna hon träffat igår och idag mer som potentiella lekkamrater, vilket hon inte gjort på samma sätt innan.

Sen är det ju även det där med hur de andra hundarna är. De ska ju inte bara växa upp med en massa hundar utan även språksäkra trygga hundar som sätter gränser på ett schysst sätt. Tänker ju jag då :)

Ja alltså absolut det finns ju även andra anledningar. Men jag tror absolut att chanserna ökar om hundar träffar måna olika hundar på ett mer chillat sätt. Många upplever jag låter hundarna träffa andra hundar endast när de ska leka tex, vilket gärna skapar frustration tycker jag. Jag vill tvärtom gärna att min valp bara ska "vara" bland andra hundar utan att egentligen behöva engagera sig eller leka en massa :p

Har märkt det senaste veckan när hon börjat leka vildare lekar med boxern en kollega har att de blir mer frustration när de ses, men även att hon sett de två hundarna hon träffat igår och idag mer som potentiella lekkamrater, vilket hon inte gjort på samma sätt innan.

Sen är det ju även det där med hur de andra hundarna är. De ska ju inte bara växa upp med en massa hundar utan även språksäkra trygga hundar som sätter gränser på ett schysst sätt. Tänker ju jag då :)
Han är bra när han är lös. Det är att se andra hundar när han och/ eller den andre är i koppel och man tex passerar varandra

Han är bra när han är lös. Det är att se andra hundar när han och/ eller den andre är i koppel och man tex passerar varandra

Ah okej. Ja sånt är svårt att träna tycker jag också. Min lilla hane blir också obekväm kopplad. Lös går han förbi även utfallande hundar. Kopplad behöver han mer stöd oftast..

Intressant tråd!
Det här är ju något jag tänkt på otroligt mycket de senaste åren då jag tog över en problemhund som bland annat har problem med utfall. Det här har vi fått ordning på till 98% men det ligger latent och kommer fram i perioder av vila, när jag slutar träna eller när andra personer promenerar henne.

I hennes fall är jag rätt säker på att hon inte kan hantera situationen med att möta en annan hund nos mot nos utan möjlighet till att påverka situationen. Hon vet helt enkelt inte hur hon ska uppföra sig. Därför har vi tränat in ett systematiskt beteende som hon kan falla tillbaka på när hon inte har egna verktyg för att hantera situationen. Tyvärr funkar det här systemet bara med mig så grundproblemet har vi ju inte kommit åt.

Jag tror att fler hade sluppit problem om de haft ett fungerande nej. Visst det finns nervvrak till hundar som är svåra att komma åt, men majoriteten är faktiskt "bara" olydiga

Ja, enligt vår tränare har vår hane inga problem med rädslor eller dylikt, utan för honom är hundar superspännande och han blir frustrerad och förbannad när han inte får hälsa och då skiter han fullständigt i vad vi säger och gör.

Men sen är ju det där med ett fungerade nej inte det lättaste, åtminstone inte på vissa raser. Sen gjorde ju vi misstaget att till att börja med försökte vi klickerträna och skvallerträna för att få till bättre hundmöten, och under den tid som det inte fungerade hann problemet växa. Så det handlar mycket om att identifiera vad som behövs och få hjälp med det i tid.

Jätteintressant tråd. Många frågor uppstår då jag har haft två olika raser som delvis pga av mig och delvis på sånt som ren kommit upp har varit/är väldigt utåtreaktiv. Passivitet har körts i många olika former. Det som jag blev och fundera på är då hur man ska köra med sin valp för att få den lugna, trygga och ointresserade (av andra hundar/människor) när det kommer till att leka, träffa andra hundar, möten, etc?

Jätteintressant tråd. Många frågor uppstår då jag har haft två olika raser som delvis pga av mig och delvis på sånt som ren kommit upp har varit/är väldigt utåtreaktiv. Passivitet har körts i många olika former. Det som jag blev och fundera på är då hur man ska köra med sin valp för att få den lugna, trygga och ointresserade (av andra hundar/människor) när det kommer till att leka, träffa andra hundar, möten, etc?

Ha världens bästa leksak/godis och var på ett avstånd ni klarar av och träna in att du är mer intressant än den där hunden/människan. Lek och stoja runt, träna sitt och kontaktövningar, låt hunden leta lite godis på backen osv osv. Och även träna in stadga och förbudsträning vid sidan av som man sedan bygger in i dessa situationerna.

Om man känner att hunden klarar av det så kan man ju också bara traska rakt förbi och sen belöna under/efter mötet. Vad som nu funkar bäst.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 056
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 357
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 413
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar