Blandrastik
Trådstartare
17 månader är ju ganska gammalt, jag trodde nog överlag att det började efter könsmognad. Hmm, vad har du för hund? (Du kan väl PMa om du inte vill skriva)Jag har problem med hundmöten. Det började när hunden var 17 månader gammal. Hon kan slänga sig i kopplet och vråla, och det är en stor hund med kraftig röst. Hon reagerar lika kraftigt på små, små hundar som på en stöddig rottweiler. Hon fungerar utmärkt på brukshundklubben och på tävlingar, inget vrålande inga utfall, om inte en annan hund gör utfall mot henne. På klubben jobbar hon lugnt och koncentrerat utan att bry sig om hundar som kommer riktigt nära. Hon umgås bra med hundar när hon hälsat. Hon fick inte hälsa på alla hundar hon mötte som valp och köpte det.
Jag skyller på rasen, de regelbundna enkäter som rasklubben gör angående alla hälso- och beteendeproblem visar att det i särklass vanligaste problemet i hälso-och-beteende-hänseende är just hundmöten, flera hundra procent värre än problemet som kommer som nummer två.
Eftersom hon är stor och ser läskig ut blir hundägare rädda. För mig är det pinsamt, även om jag inte är inte rädd att hon skulle skada en annan hund avsiktligt. Jag har sökt hjälp, men hon fungerar ju som sagt i riggade situationer eller på kurs så de instruktörer som anlitats tycker bara att hon är jättefin och trevlig med jättebra förarkontakt.
Tar itu med problemet med jämna mellanrum, men jag kan inte påstå att vi har kommit någonstans.
Kan tillägga att hennes av-och-på-knapp fungerar perfekt utan träning från min sida, utom just vid hundmöten när jag skulle vilja stänga av henne.