Varför är min dator seg?

the_connemara

Trådstartare
Den är 2 år. Vill inte bli diskfragmenterad o har inget virus. Mer kan jag inte om datorer ;) Vad kan det vara för fel på den? Ex så kan den hänga sig när man startar. Och hänger sig oftast (eller tar vääääldigt lång tid på sig) när man ska öppna hårddisk D där jag har all musik, men där är ändå 5 gig ledigt... Tips?

Sv: Varför är min dator seg?

Kan kanske vara arbetsminnet (RAM) som inte räcker till...

EDIT:
Om du vill veta hur mycket RAM du har kan du kolla under Kontrollpanelen -> System, under fliken "Allmänt" står det hur mycket RAM du har... Beroende lite på avd du vill kunna göra med din dator behöver du olika mycket, för spel skulle jag väl inte rekommendera mindre än 1024MB.

Sen kan du kolla i Aktivitetshanteraren (Tryck ctrl + shift + esc för att få fram den) under "processer" om du har några processer på datorn som drar mycket minne, och kanske fundera över varför dom gör det.

Senast ändrad av en moderator:

Hur mycket onödigt "krafs" har du installerat då ?

Finns massor med onödiga funktioner grafikmässigt o ljudmässigt somman kan stänga av i xp för att få det snabbare...

Har du en hel drös med program installerade(speciellt om många av dem har autostartande bakgrundstjänster) så blir systemet segare helt enkelt och mer minne o kraft behövs...

Sen så kommer det ständigt uppdateringar till windows, gud förbjude, men faktiskt. Mjukvarutillverkare optimerar inte sina programvaror så speciellt mycket utan förlitar sig på att hårdvarutillverkarna fixar snabbare komponenter vilket i sin tur bottnar i endast en sak: PENGAR!!!

Tråkigt men så är faktan, Microsoft som har mer eller mindre monopol på det mesta har stor samarbete med hårdvarutillverkarna o ser till att nya program ska sluka mera datorkraft så att användaren(du alltså) blir tvingad till att köpa ny dator eller köpa till nya komponenter till den....

Har din dator dock innehållt samma sak under dessa två år och sett likadan ut så ska den inte bli slöare för det. Men jag tvivlar på att du inte installerat något nytt under 2 års tid eller ??

berätta lite om datorn, vad är det för dator, hur mycket minne, processor, grafikkort, hårddisk med mera... Samt berätta vad exakt du gör med datorn. Då kan vi enklare berätta för dig varför du upplever den som långsammare...

/Jonas

Jonas740 skrev:
Mjukvarutillverkare optimerar inte sina programvaror så speciellt mycket utan förlitar sig på att hårdvarutillverkarna fixar snabbare komponenter vilket i sin tur bottnar i endast en sak: PENGAR!!!
Ursäkta, men hur mycket koll har du på dels förhållandet hårdvarututveckling/mjukvaruoptimering och dels mjukvarutillverkare egentligen? Visst för att det finns rötägg, men metodiker och verktyg för effektiv programvaruutveckling är ett rätt stort ämne fortfarande, och inget folk struntar i.
Jonas740 skrev:
Tråkigt men så är faktan, Microsoft som har mer eller mindre monopol på det mesta har stor samarbete med hårdvarutillverkarna o ser till att nya program ska sluka mera datorkraft så att användaren(du alltså) blir tvingad till att köpa ny dator eller köpa till nya komponenter till den....
Och månlandningarna är en bluff...

Till OP: Kolla vad skräp som är installerat och autostartar. Går det slött att komma åt disken varje gång? Om bara efter en tids inaktivitet kan den ha varvat ner. Om varje gång är antingen den eller någon annan del strypt. För lite RAM kan t.ex. göra att swappen används flitigt, vilket slöar ner andra programs tillgång till disken.

Ehum... här e lite info som stod under system...

ASUSTeK Computer Inc.
M6ne
Intel(R) Pentium(R) M
processor 1600MHz
1.60 GHz, 512 MB RAM

Märks det att ja inte kan ngt :angel:
Har inga spel alls, spelar inget.
Det som tar mest är itunes (där under processer) 41 392 kB. Är det mkt? Kan man avsluta grejer därifrån? Typ autostart för mp3programet använder jag inte alls...

40000 kB är inte så farligt, nog helt normalt för programmet...

Om du klickar på Start-menyn och väljer "Kör" och sen skriver in "msconfig", så får du upp en ruta, där kan du klicka på "Autostart" och få upp en lista över alla processer som körs när datorn startas. Bocka ur dom som du anser är onödiga. Sånt som bör köras är brandvägg och antivirusprogram.

jag har haft en säger de som kan o den finns väl kvar hoppas jag, dock aldrig vart ngt på autostart...

Ja, men om det nu är mjukvaru brandvägg vi pratar om, så bör den ligga på autostart för att köras så fort du sätter på datorn, annars fyller den ingen större funktion.

men innebär det att det syker upp ett irriterande fönster varje gång o säger det när jag sätter på datorn? För det gör det inte...

Nej, den ska bara lägga sig som en ikon nere i statusfältet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar