Varför är juvret svullet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rajraj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 300
R

rajraj

jag har ett dräktigt sto (8:e månaden) som har fått ett väldigt svullet juvet. hon är förstföderska. vad kan det bero på??? är det något galet eller är det helt naturligt??

Sv: Varför är juvret svullet?

Mitt sto hade också svullet juver (förstföderska och fyra år) och det går ned med motion (om det är samma sak som min hade). Enligt hennes uppfödare som varit med i leken länge så heter det att "möda stoet", dvs att gå ut och gå med henne så att ödemet (?)går ned. Men det är inte samma sak som ett mjölkfyllt juver som läcker, som en del kan ha problem med.

aha, så du tror att jag ska ut och gå med henne? ingen annan som har någon aning?

Hur har det gått?
Upptäckte idag att mitt sto som ska föla i slutet av april hade väldigt svullet juver speciellt på ena sidan och lixom lite hårt och knöligt. Kan det vara samma sak?

Hade distriktaren ute men han hade typ ingen aning. så man e lite lagom nervös nu, speciellt efetrsom detta sto kastade förra året...:crazy:

Så skönt att se att andra har samma upplevelse! Kommer följe denna tråden.
Mitt sto var lite hängig i går morse, upptäckte att hon har fyllt i ena juvret men det var bra hårt. Tog tempen-ingen feber, ringde ut veterinären som kom och såg på henne, han kunde inte säga så mycket men hon fick antiinflammatorisk medicin. Sen så tycker jag att hon släppt på banden,hon verkar lite dallrig vid svansroten,men jag kan ju inbilla mig nu när jag blev orolig. Hon blev piggare igår kväll, och imorse ingen feber men det har blivit lite större i juvret+att jag känner en hård svullnad som går ut över magen. Hon är 6 år och det är första gången,väldigt osäkert datum för fölning,men det är sagt maj-juni. tycker själv hon är bra stor nu. kan åxå känna att fölet lever därinne. Är det nån med erfaring av samma eller nån med några tankar om det här?

har varit ute och gått en tur nu och det blev stor skillnad i juvret! Hoppas att det inte är nåt farligt då :)

Har pratat med min favvo vet nu :love:.
Han är sååå mkt bättre än distriktarna vi har här.
Han säger att det antagligen är ödem! Stämmer in bra på din beskrivning oxå! Inget farligt, beror på hormonerna och förekommer oftast hos förstföderskor.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: Ketrawzc
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 244
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka