Varför är hon svullen i benen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 367
A

Akzent

Jag har ett sto som är beräknad till att föla den 16 april. Hon börjar som ni kanske förstår, bli riktigt tung. Igår när jag tog in henne för natten, så vart hon svullen i alla fyra benen. Jag har haft henne lindad inatt och visst gick det ner, men inte helt. Jag smörjde därför in hennes ben med Blue Lotion, med förhoppningar om att svullnaden nu ska gå ner.

Har den här svullnaden med dräktigheten att göra, att det är tungt för henne? Hon går barfota nu, men jag funderar på att sko henne igen, för hon har börjat ömma lite. Vad tror ni? Hon har annars gått barfota i över ett år utan problem, men nu när hon har några extra kilon att bära upp, är det väl kanske lite andra bullar, eller?

Vad kan denna svullnaden bero på? Brukar dräktiga ston få lite aj aj i benen? Hon har ingen feber eller är sjuk. Hon är bara svullen i sina ben. OBS! Det är inte gallor.

Sv: Varför är hon svullen i benen?

Det har säkert med dräktigheten att göra. Mitt gamla fullblod blev väldig svullen i benen i slutet av sina dräktigheter och på veterinärens inrådan fick hon ha "stödstrumpor" (lindad).

Är det okej om hon går ute i hagen och står lindad under natten bara, eller hur gjorde du med ditt sto?
Det är väl ingen höjdare att ha en häst lindad ute i hagen?

Jag har ett sto som är beräknad till att föla den 16 april. Hon börjar som ni kanske förstår, bli riktigt tung. Igår när jag tog in henne för natten, så vart hon svullen i alla fyra benen. Jag har haft henne lindad inatt och visst gick det ner, men inte helt. Jag smörjde därför in hennes ben med Blue Lotion, med förhoppningar om att svullnaden nu ska gå ner.

Har den här svullnaden med dräktigheten att göra, att det är tungt för henne? Hon går barfota nu, men jag funderar på att sko henne igen, för hon har börjat ömma lite. Vad tror ni? Hon har annars gått barfota i över ett år utan problem, men nu när hon har några extra kilon att bära upp, är det väl kanske lite andra bullar, eller?

Vad kan denna svullnaden bero på? Brukar dräktiga ston få lite aj aj i benen? Hon har ingen feber eller är sjuk. Hon är bara svullen i sina ben. OBS! Det är inte gallor.

Det är ingen fara med svullna ben när stoet är högdräktigt.Det försvinner direkt efter fölningen.Det beror på att blodcirkulationen är sämre pga tryck från livmodern.Du behöver varken linda eller smörja på liniment.Lycka till med din fölning:)

Fast är det inte skönt för stoet att få lite stöd om benen i form av lindor? Det hade nog jag tyckt om jag var häst? :D

Tack för era svar!

jag hade lindat på natten och låtit henne gå utan på dagen i hagen.. min kan vi ej linda våran då hon plockar av sej dom så hon får gå utan hela tiden. hon var tjock de 3 sista dagarna i dräktigheten sist så vi får se om dte kommer snart. hon har gått 332 dagar nu.

Det är likadant med människor, alla som varit gravida vet att man vill varken ha åtsittande kläder eller många täcken när man är höggravid.
Det är fullt normalt att få svullna ben, må pyton och känna sig som en elefant! Jag skulle låta stoet vara så fritt från allt som kan sitta åt som möjligt och låt henne röra sig fritt ute så mycket som möjligt.
Att vara dräktig är det mest normala för ett sto!

Är stoet svullet kan det va skönt att linda på natten... då rör hon sig mindre o jag vet ju hur jag tyckte om att ha eller inte ha stödstrumpor i slutet av mina graviditeter... det är mycket skönare att slippa va sprängfylld i benen:crazy:

Jag har henne lindad om natten, för det har visat sig ta ner svullnaden. Hon verkar trivas med lite stödbandage, så hon får väl ha det! :d Tack för era svar! Nu vet jag att det är för att hon har en del extra att bära upp..

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 798
Senast: tuaphua
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 318
Senast: animalasia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 731
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈