Varför är det "synd" om småhundar?

Sv: Varför är det "synd" om småhundar?

Jag minns så väl en gång när en hund av mini-ras satt i mitt knä på en bilresa. Han trasslade in sig i sin scarf han hade runt halsen. Jag påbörjade uppknytandet av denne och knuten satt stenhårt och var fastsatt med en säkerhetsnål för att inte gå upp (:eek:). När jag precis lossat på nålen så får hunden panik. Nålen satt kvar så jag kunde inte gärna släppa honom. Jag höll honom lugnt och under de 6-7 sekunderna så han han gå igenom panikens alla stadier. Först försökte han fly, det gick inte, då började han "slåss" och högg vilt i mina händer utan resultat. Då gick han in i "freeze" och såg ut som om han höll på att självdö i mina händer. Obehaglig känsla... inte minst för hunden :crazy:.

Tur det inte var en rottis :eek:

Menar du på fullaste allvar att det finns hundraser som kan se mer lidande ut än en schäfer vid tillrättanvisning? Haha nä DEN går jag inte på! :D

Åh, min vovve kan! Fast det skulle kunna vara för att hon har schäfer i sig :angel:

Det hjälper visst att bara du är konsekvent, hunden kommer tillslut vara helt avslappnad och lydig med dig.

Men visst, jag stör mig också på vissa hundägare, inte bara småhundsägare (även om de verkar vara i klar majoritet...), en liten hund behöver självklart lika tydlig uppfostaran som en stor hund. Till exempel är det en karl som har en pyttehund som han lyfter upp varje gång det kommer en större hund.

Senast när jag mötte dem sa jag snällt att den lilla pudeln gärna fick hälsa.
Mannen: -Ja, men din hund äter ju frukost ;).
Jag: -Haha, nej jag lovar han är jättesnäll, det är ingen fara.
Han släpper tillslut ner hunden (som faktiskt är väldigt väluppfostrad) som knappt vågar gå fram och hälsa på min stora hund utan bara ett försiktigt nosande och sen springer den iväg några steg. Min hund såg ut som ett frågettecken!

Karln förklarar att han gärna vill att hunden ska få träffa andra hundar, men att man inte riktigt vet med så stora hundar... Klart hunden är rädd när han har lyft upp den varenda gång? Eller?

Samtidigt förstår jag hans oro, hade min hund inte varit en väluppfostrad, sund hund hade det ju kunnat skett en olycka, och det vill man ju inte med det käraste man har... Men nu får dessa två iallafall hälsa, alltid något. :D

Tur det inte var en rottis :eek:

Titta! Där fick jag ytterligare ett exempel! Bara för att det var en liten hund så är det inte lika hemskt som om det vore en stor hund? Stor hund = stora rörelser och lite starkare energi. På en rottis kanske man inte heller klär ut sina hundar heller..

Titta! Där fick jag ytterligare ett exempel! Bara för att det var en liten hund så är det inte lika hemskt som om det vore en stor hund? Stor hund = stora rörelser och lite starkare energi. På en rottis kanske man inte heller klär ut sina hundar heller..

Vad menar du? Såklart det hade varit värre om det var en rottis som högg vilt runt omkring sig? Med tanke på skillnaden i käkkraften och tänderna... Visst finns det många som "klär" sina hundar i scarfar, även om de är stora!

Jo, hela diskussionen bygger ju på att det märks tydligare när stora hundar gör tokigheter än när små gör desamma, och att det därför är enklare för de små att komma undan med saker soma bsolut inte skulle accepteras hos en stor hund.

Det är väl rätt självklart att det var tur att det inte var en rottis som högg vilt i dödsångest? Till skillnad från när en chihauhua gjorde det så hade det nog inte funnits mycket kvar av dig då.

*kl*

hehe nu har jag bara orkat läsa igenom första sidan, men jag är ägare till två chihuahuor och klemar bort dom ganska så bra.
Nu när det är snö och kallt så är det tjocka jackor och skor för att dom inte ska frysa, eller ja på den ena, nr 2 är bara liten valp så han har en sönderklippt termostrumpa på sig och stannar innanför jackan. "Stor" vovven får kramp i tassarna utan skorna nu och täcke ser jag som en sjävklarhet när man har en frysen hund. Dock så behandlas han annars som en stor hund, skall icke dra i kopplet (aldrig flexi), får inte skälla varken på folk eller andra hundar, tränar lydnad. Men dom får ligga i soffan och båda sover även i sängen :p

På en rottis kanske man inte heller klär ut sina hundar heller..

Det var en hund i 30kg´s klassen med i bilen som också hade "kläder" på sig ;)

Jag förstår helt din reaktion och jag anser själv inte att denna hunden borde leva. Han är ingen direkt fara för någon (mer än sig själv...) men han mår ju inte bra :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka