Varför är det "synd" om småhundar?

Sv: Varför är det "synd" om småhundar?

Jag tycker du missar pudelns (haha) kärna lite här, för det du berättar om stärker ju faktiskt det jag säger. När de större hundarna uppför sig illa märks det. Storpudeln som freakar ur blir jobbig att hålla, det syns tydligt att det är ett problem. Hunden som drar får ett halti, för ägaren inser att hon har problem och inte kan hålla den. Hunden som gnager på saker måste bindas för att annars blir allt förstört.

Om dessa hundar hade vägt ett kilo är det inte säkert att samma beteende ens hade uppfattats som problem. Det är väl det diskussionen handlar om? Det är såklart ingen som påstår att alla små hundar har oambitiösa ägare och att alla stora hundar lyder, och är det någon som har skrivit det så håller jag givetvis inte med.

:bow: Tack!

Javisst, syns det mer på en stor hund. Men det innebär ju inte att det är fler stora hundar som är väluppfostrade än småhundar.

Jag har två små hundar, en chihuahua och en Jack Russell-terrier. Ingen av dem skäller på andra hundar eller attackerar andra hundar. JRT kan dra i kopplet ibland, men det skulle vavvan aldrig göra. Säger man till JRT så ger hon sig. Båda kommer på inkallning och båda kan gå nära mig lösa när jag begär det. Båda går lösa varje dag dessutom! Utan att attackera någon annan. ;)

Som någon redan nämnt är det många som har en liten hund som sällskap och förmänskligar dem och applicerar olika känslor hundarna inte har på dem. Min pappas sambo är tex övertygad om att hennes australiska terrier är mörkrädd :crazy: Och jag har verkligen försökt förklara för henne att det inte är så, hunden är dessutom inte "mörkrädd" när den är ute med min pappa.

Jag har en själv en liten hund på 5 kg men jag uppfostrar den som en stor så gott det går. Jag tycker hon ska vara en hund och bete sig som en hund. Jag lyfter bara upp henne när det är risk för att hon skadar sig tex i stora folkmassor eller när jag går av och på ett tåg. Sen är det en extra bonus att man kan lyfta upp och gulla med henne om man vill det men det gör jag inte om vi är ute på stan.

Lugn i stormen nu!!

Hur kan det komma sej att det verkar så extremt svårt att vara ärlig till problem som finns inom den egna rasen - eller i detta fall "storleks-klassen"??

"Menar ni på fullaste allvar att det är fler småhundar som skäller på andra hundar än vad det är stora hundar som skäller? Menar ni att det är fler småhundar som drar i kopplet än vad det är stora hundar?"

TS jämför inte små hundar med stora hundar! Hon ställer bara frågor och presenterar iaktagelser!!

Och vi är många som upplever små hundar som generellt sämre uppfostrade och mer "lätt bortskämda" än stora. Utan att för den delen säga att det inte finns ouppfostrade och väldigt bortskämda stora hundar!
("Försvars-angrepp" som "Stora hundar är minst lika hemska eller om möjligt ännu värre!" känns lika oseriösa som när PB ägare inte kan ta till sej att rasen har egenskaper som kan skapa problem!)

Humlegården i Stockholm - hund-anarkins högborg - är en bra plats att se småhunds-hysteri på nära håll! Tror nästan inte jag sett någon enda liten hund som gått fint i koppel och inte hängt upp sej på pinkfläckar/andra hundar/fåglar/mötande människor osv osv. När de sedan släpps lösa så finns det kanske ett litet fåtal av små-hundarna som kan sitt namn och kommer på inkallning...men de är lätt räknade!
Även de stora hundarna kan härja vilt i Humlegården! Inget snack, men fler av dem verkar i alla fall kunna gå i koppel och de skäller inte på precis allt och alla.

För att bara se till mej själv och min lilla höna så är hon mycket, mycket mer bortskämd än mina stora! Det är dock HELT självvalt och då anser jag att det är en helt annan sak än när man ursäktar bristen på fostran på hundens storlek. Jag har VALT att ha min lilla i möblerna, jag väljer att plocka upp henne när hon fryser på promenaden, jag väljer att ha henne i sängen osv. Väl medveten om att jag ALDRIG skulle göra det samma med en hund på 30 kg.
Däremot måste även denna lilla dam gå ordentligt i koppel och komma på inkallning, men för mej är det så självklart att storleken saknar betydelse!

/Swat

Fast jag har även en viss förståelse för att folk i allmänhet kan ha svårt för att styra upp sina "småhundar"! Av flera skäl, dels för att de är just små, söta och dels för att de ofta är världsmästare på att se lidande ut om de blir tillsättavisade. ;)

Menar du på fullaste allvar att det finns hundraser som kan se mer lidande ut än en schäfer vid tillrättanvisning? Haha nä DEN går jag inte på! :D

Min chihuahua är mycket mer bortskämd än min JRT, båda små hundar. Vavvan har inte en attityd vilket JRT, vilket gör att man behöver hålla JRT lite kortare.

Jag har inte alls den erfarenheten av småhundsägare som du beskriver Humlegårdens småhundar. Jag bor i centrala stan och här finns det massor med hundar, små som stora. Och alla är ute och går i koppel eftersom man inte har så mycket annat val inne i stan. Det finns en kvinna med två stycken chihuahuahannar, de skäller och uppför sig jättedåligt. Men resterande småhundsägare har jättetrevliga väluppfostrade hundar. Området där jag bor är inte så jättestort så vi hundägare känner igen varandra och brukar prata med varandra. Oftast har jag ingen aning om vad ägaren heter, men jag vet vad alla hundarna heter och hur gamla de är.
Av storhundsägarna i området finns det 3 st som utmärker sig, de har jag redan skrivit om. Sen finns det en familj till som har en blandras av något slag som också är smått uppfostrad och smått galen, men inte i kalibern av de andra tre. Majoriteten av hundägare på Kungshöjd i Göteborg har sådeles väluppfostrade hundar!

Javisst, syns det mer på en stor hund. Men det innebär ju inte att det är fler stora hundar som är väluppfostrade än småhundar.

Jag har två små hundar, en chihuahua och en Jack Russell-terrier. Ingen av dem skäller på andra hundar eller attackerar andra hundar. JRT kan dra i kopplet ibland, men det skulle vavvan aldrig göra. Säger man till JRT så ger hon sig. Båda kommer på inkallning och båda kan gå nära mig lösa när jag begär det. Båda går lösa varje dag dessutom! Utan att attackera någon annan. ;)

Och ingen av mina små hundar har heller haft detta problem, ändå kan jag förstå TS poäng. Det ÄR en annan attityd mot småhund oavsett om man äger en själv eller mot utomstånde. Jag ser ofta folk garva åt en rabiat liten chi, men vem sjutton garvar åt en schäfer som beter sig likadant?

Att du inte ser problemet för att DINA hundar inte beter sig illa innebär inte att den allmäna attityden inte existerar. Jag som har både stor och liten blir bemött HELT olika beroende på vilken hund jag är ute med.

*Ute med stora vovven-Folk vill sällan släppa fram sin hund och första reaktionen är avvaktande om hon kommer för nära någon. Ingen reaktion om jag tillrättanvisar.

*Ute med lillen-Folk vill gärna hälsa med annan hund. Alltid välkomnande om han ger en annan människa uppmärksamhet (ex en blick eller en svansvift på avstånd, han får hoppa på dem om de hälsar) . ALLTID reaktion om jag tillrättanvisar.

Det ÄR en annan attityd mot småhund oavsett om man äger en själv eller mot utomstånde. Jag ser ofta folk garva åt en rabiat liten chi, men vem sjutton garvar åt en schäfer som beter sig likadant?
Det du snackar om nu är ju andra människor rädsla för hundar, inte om ägares inkapacitet att uppfostra sin egen hund, liten som stor.

Om vi jämför såhär. När en shettis drar i väg sin lilla skötare på 10 bast i grimskaft och inte har ett jota att sätta emot för att den sett en grästuva - då är det lite småsött. När en ardenner drar iväg en bastant man på säg runt 40 år anses den vara farlig för allmänheten. Och enligt min 19 åriga erfarenhet av hästar är oftast ponnysarna mer ouppfostrade än storhästarna just för att de är söta.

Same same - but different.

Schäfer!!?? Lidande?!!? You ain't seen nothin yet!! :D

Ta 4 kilo släthårigt, muskelpaket ståendes på tre ben, darrandes, med stooora ögon, skruvade öron och svansen rakt ner och försök fullfölj "Kom här! Hur fasen kan du bada ute när det är 10 minusgrader?!" utan att avsluta med "men lilla gumman nu fryser du ju ihjäl, kom och åk innaför min jacka" ;) Jag klarar det då inte!!

/Swat

/Swat

Och enligt min 19 åriga erfarenhet av hästar är oftast ponnysarna mer ouppfostrade än storhästarna just för att de är söta.
Min 27-åriga erfarenhet av hästar (om vi nu ska jämföra år) säger mig att ponnyer är mer ouppfostrade för att de hanteras av barn i större utsträckning. Stora hästar är ofta mer tränade av enbart vuxna, och i mycket större omfattning av proffs. Många skickar iväg sina unghästar till proffs för att bli inridna, tillridna etc, vilket även gör mycket för deras allmänna hantering.

Precis! ;) Hänger du med på mitt argument nu?

Menar du på fullaste allvar att det finns hundraser som kan se mer lidande ut än en schäfer vid tillrättanvisning? Haha nä DEN går jag inte på! :D

Haha. Precis vad jag tänkte. Öronen helt försvinner, tungan kommer ut i en liten plutt längst fram, svansen sveoer och ögonen är som djupa brunnar.
"Å neeeeeej jag gjorde dumt och är så himla lessen för det!"

Haha. Precis vad jag tänkte. Öronen helt försvinner, tungan kommer ut i en liten plutt längst fram, svansen sveoer och ögonen är som djupa brunnar.
"Å neeeeeej jag gjorde dumt och är så himla lessen för det!"

Åh jo, det finns det visst!
Kiara är praktexemplet!
"Meeen, jag grävde ju bara liiiiite i snödrivan ju....."
26597043.jpg

Minuten innan
26596862.jpg

Schäfer!!?? Lidande?!!? You ain't seen nothin yet!! :D

Ta 4 kilo släthårigt, muskelpaket ståendes på tre ben, darrandes, med stooora ögon, skruvade öron och svansen rakt ner och försök fullfölj "Kom här! Hur fasen kan du bada ute när det är 10 minusgrader?!" utan att avsluta med "men lilla gumman nu fryser du ju ihjäl, kom och åk innaför min jacka" ;) Jag klarar det då inte!!

/Swat

/Swat

Det där är inte så svårt, men man måste ha karaktär. :D

Igår var jag riktigt "elak", vovven hade bestämt sig för att det var kallt och äckligt ute och hoppar på tre ben och tillslut sätter hon sig ner i snön och vägrar gå, men då fortsatte jag och så fick hon sitta där, upplyft blir hon inte. Såklart kom hon efter rätt snart ;) Men nästa promenad fick hon på sig en tröja så jag är inte sååå elak ;)

:bow: :bow: ;)

Känner igen det scenariot! Jag har dock inte bara en utan flera stora hundar som också "vill hälsa"!

Fast jag har även en viss förståelse för att folk i allmänhet kan ha svårt för att styra upp sina "småhundar"! Av flera skäl, dels för att de är just små, söta och dels för att de ofta är världsmästare på att se lidande ut om de blir tillsättavisade. ;)
Men även för att det inte "spelar så stor roll"! Fyra kilo som drar i kopplet orkar man med, fyra kilo som hoppar på en smutsar inte ner så mycket, fyra kilo som skäller på andra hundar är inte alls särskilt skrämmande, fyra kilo som vill ligga i sängen är inte särsklit mycket ivägen osv.

Självklart är detta inget försvar för bristen på fostran, men en lite förklaring!

/Swat

Efter två doberman och en rottweiler (+ lite del fostran i diverse av diverse "svåra hundar") så trodde jag en grupp 9 hund skulle vara en lätt match:o;)

Vi kan ju säga såhär - jag har aldrig skrivit så många förtvivlade inlägg som när 8 kilo ligist intog hemmet. Efter tre dar dröp den åttaåriga rottweilern längst väggarna för att undvika att väcka den då 6månader gamla trasselsuddens vrede....:angel:

Och inte blev det lättare av omgivningen som dels tycker att han är såååååååååå söt och snäll när han i själva verket helt vill vara enväldshärskare.

Men roligare och goare hund har aldrig skådats:love:

Jag har en papillon på 3,2 kilo. Liten är hon men annars stämmer inte mycket in på din beskrivning av småhundar.

Hon skäller typ två gånger om det ringer på dörren men det skulle jag låta en stor hund göra också. Hon skäller inte på människor, andra hundar eller nånting annat.

Hon har egna ben att gå på och det gör hon. Ska vi köra nånstans och hälsa på nogon kan jag mycket väl bära henne ut till bilen om det är snöslask eller så som hon blir alldeles smutsig av. Men det är mest för att hon inte ska skita ner en massa hos den vi ska hälsa på.

Min kan väl en del tricks och hon kan dessutom gå fint i koppel, även om vi möter andra hundar. I morse följde vi sambons son till skolan. Jag hittade inte kopplet sedan kvällspromenaden så vi gick utan. Inte en enda gång var hon mer än en meter ifrån mig.

Här hemma kan jag släppa ut henne på tomten om hon behöver kissa eller bara vill ut och springa lite och ALDRIG att hon skulle skälla på någon som går förbi, varken människa eller hund.

Min poäng är att det du beskriver inte stämmer på alla små hundar.

Med risk för att bli totalsågad vid fotknölarna... Varför är det så "synd" om de stackars små hundarna att en del inte ens kan med att lära dem någorlunda hyfs? Skäller, eller ja gläfser, som galningar för minsta lilla, måste bäras på för att "stackaren ska inte behöva bli smutsig" och låter sig komma undan med allt möjligt otyg för att "jamen h*n är ju så sööööt"? Nu drar jag alla över ett sträck, jag vet. Men varför behandlar en del sina hundar som handväskor?

Hunden jag är dagmatte åt kan alla möjliga små tricks och konster, men att gå lugnt i koppel vid hundmöten - det är som att vara ute med en stor rottis som får syn på en hare eller nått.. :cool:

Nu har han visserligen blivit mycket bättre sen han kom till mig, lugnare, inte lika neurotisk, inte lika rädd för golv som han var när jag "började", lyssnar bättre vid hundmöten, osv. Men det hjälper ju inte om bara jag är konsekvent, ägaren måste ju också vara det men så är det dessvärre inte.. Sen är det lite märkligt att se att hunden ändrar sig beroende på vilken person som håller i kopplet. Tex morrar han åt män med sin ägare, men absolut inte med mig?

Uss, behövde gnälla av mej lite.. Någon mer än jag som finner fenomenet märkligt?

Brukshundägare

* Hundar får inte tigga vid matbordet
Hunden tigger inte

* Klockan är 07.10 en lördag
Hunden sover tills du drar fram träningsgrejorna

* Du säger ”X”
Hunden gör ”X”

* Hundar får inte sova i sängen
Hunden sover på golvet

* Att gå i Nordstan är som när Jesus gick genom röda havet – folkmassorna delar sig så att man kommer fram.

* ”Kamphund”

* Det brinner utanför huset mitt i natten och räddningstjänsten kommer dit med fullt pådrag. Hunden sover

* Hunden råkar rapa – Människor flyr som du släppt lös Cujo, mammor lyfter upp sina barn och tanter skriker.

* Du säger gör ”Y”
Hunden tycker ”okey”

* Du höjer rösten till hunden
Omgivningen säger saker som ”Tryck ner honom i backen” ”Visa vem som bestämmer” ”Bit honom i örat”

* Skum typ i buskarna på nattpromenaden
Hunden ”Titta matte jag springer med pinnar i munnen”.

* Hundar får inte hoppa
Hunden hoppar inte.

Tibbeägare

* Hundar får inte tigga vid matbordet
Tibben stjäl från smörgåsen…

* Klockan är 07.10 en lördag
Tibben slår dig i ansiktet med tassarna tills du kliver upp.

* Du säger ”X”
Tibben frågar ”Varför det?”

* Hundar får inte sova i sängen
Tibben sover PÅ dig

* Att gå i Nordstan är omöjligt. Du kommer ingenstans utan är omringad av folk som vill klappa tibben.

* ”Tanthund”

* Det brinner utanför huset mitt i natten och räddningstjänsten kommer dit med fullt pådrag. Tibben väcker dig, grannarna och räddningstjänsten.

* Tibben vrålar av ilska – Människor samlas runt för att klappa och titta på den söta lilla hunden.

* Du säger gör ”Y”
Tibben säger ”Vad får jag för det?”

* Du höjer rösten till hunden
Omgivningen säger saker som ”Djurplågare” ”Stackars lilla hunden” och”polisanmälan”

* Skum typ i buskarna på nattpromenaden
Tibben ”Spring matte, jag dödar honom”

* Hundar får inte hoppa
Tibben hoppar upp och tar avstamp från dina lår för att komma ännu högre upp.
Senast redigerad av escodobe 2008-10-05 kl. 07:28

Jag bör kanske tillägga att han numera är riktigt dräglig. Inkallning med störningar av främmande hundar är dock fortfarande ett problem och vissa hundmöten.

*fniss* jag bara maste, forlat for lite offtopic.. Nar jag skaffade min schaferkille.. sa kopte jag ett tacke at honom. For vi var ute lange o jag ville inte min valp skulle bli kall. (Ute mkt o fikade tillsammans med andra hundagare) Sa han fick ett regntacke for o halla varsta Uschlet ute... o i knaet fick han sitta nar han var riktigt liten. (ibland, da o da, nar han var stor med;)) Min mor sa: Vad du ar fanig! Han ar ju schafer, han klarar det!

..ett Braaaa tag senare, nar hunden inte langre var valp utan en ganska rejal unghund kampade vi om en trasa. Han holl bra tag o vi hade kul.. mamma kommer: Men, lek inte sa hart med honom, tank om han gor sig illa? Svaret blev: Mamma, vad du ar fanig, han ar ju schafer! Han klarar det! :angel:

Man -ar- lite fanig. Jag ar Fortfarande fanig, med -alla- hundarna har. O ingen av dom ar "smahundar". Langt ifran. Jag tror helt enkelt det ar en del av en nar hundarna ar ens "bebisar" - men det ger med sig.. min valp blev anfaller flera ganger av just SMAhundar. Sa jag hade en stor schaferkille... som var radd for sma hundar! BRa kombo, eller hur? :cool: Jag avskyr flexikoppel, ouppfostrade skraphundar.. bjabbande golvmoppar. (Mind you, jag Alskar valuppfostrade smahundar!)

Mer till topicen da...
Antagligen sa blir man mer "radd om" sina smahundar? Det kanske kanns mer reellt att de kan bli skadade? Samma tankesatt finns ju inom hast - man far f*n om ens halvblod ar ouppfostrat, men hur manga kanner inte till en "elak" shettis som bits o sparkas? Kanske ar man som "smadjurs" agare mer radd om, och kanske, mindre "pressad" av samhallet att uppfostra sitt djur? Som storhundsagare blir man ju nastan Lynchad om hunden inte kan uppfora sig (men iofs kan man bli halvlynchad om man korrigerar den med) men som smahundsagare verkar ingen riktigt bry sig om vad den lille gor? (utom mojligen, vi andra hundagare...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka